صفحه اصلی / اخبار / یک شیئ عجیب!

یک شیئ عجیب!

انجمن علمی باستان شناسی ایران، به عنوان یکی از اصلی نهادهای رسمی و قانونی تشکیلات باستان شناسی ایران، طی یک سال گذشته تلاش کرده تا در حوزه های مختلف آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجرایی به زعم خود در پیشبرد اهداف باستان شناسی ایران، گام بر دارد. در کنار تمامی فعالیت ها، انجمن تلاش کرده است تا مخابره اخبار و رویدادهای باستان شناختی جهان را در حد امکان به جامعه باستان شناسی ایران منتقل نموده و از این طریق اهالی باستان شناسی و به ویژه دانشجویان این رشته را با تحولات و دست آوردهای جدید باستان شناسی جهان آشنا نماید. کارگروه خبر انجمن در طی سال گذشته حدود ۴۵ خبر از مهمترین اخبار و رویدادهای باستان شناسی جهان را به فارسی برگردانده و به واسطۀ رسانه های مختلف در اختیار علاقه مندان قرار داده است. این کارگروه امسال نیز به مانند سال گذشته، ده تا از مهمترین کشفیاتی باستان شناسی سال ۲۰۱۸، به انتخاب سایت Archaeology.org را به فارسی برگردانده و آن را در خدمت علاقه مندان قرار داده است. امید است که این تلاش ها بتواند راهی به سوی تعاملات بیشتر باستان شناسی ایران با جریان های روز باستان شناسی جهان باشد. انجمن علمی باستان شناسی از سرکار خانم ها سپیده جمشیدی یگانه، نیلوفر احتشامی، زینب نظری طهرانی، پگاه گودرزی، مهشاد صادقی و جناب آقای سروش جلیلی به خاطر همکاری های صمیمانه و تلاش های افتخاریشان کمال سپاس را دارد و برای این عزیزان آرزوی سلامتی و توفیق دارد. هیئت مدیرۀ انجمن علمی باستان شناسی کشور از تمامی دانشجویان و پژوهشگرانی که علاقه مند به همکاری با این کارگروه بوده به گرمی استقبال کرده و هر گونه پیشنهاد جدید را چه در این خصوص و چه در سایر فعالیت های انجمن، با اشتیاق پذیرا می باشد.

ترجمه: زینب نظری طهرانی

در محوطه‌ای که این دست پیدا شد- فلات باشکوهی در سایه کوههای آلپ و ژورا- باستان‌شناسان اسکلت یک مرد به‌همراه انگشت گم شده دست مفرغی، سنجاق مفرغی، یک شیئ فنری، و چند تکه طلا را از دل خاک بیرون آوردند. هدف از ساخت این دست مشخص نیست. به گفته آندره شوئر Andrea Schaer محقق سرویس باستان‌شناسی کنتون، برنService archéologique du canton de Berne:”این دست ممکن است نشان افتخار مرد پیدا شده باشد که در زمان مرگش با او دفن شده است”. او همچنین گفت که شاید این دست جایگزین نمادینی بوده برای دستی که احتمالاً مرد مذکور در طول زندگیش ازدست داده است، هرچند که برای بکارگیری به‌عنوان دست مصنوعی بسیار نازک و ظریف است.
باستانشناسان سوئیسی زمانیکه برای اولین بار دست مفرغی که دستبندی از ورقه طلا به دست را داشت را مشاهده کردند، دچار سردرگمی شدند. همه شواهد -از جمله تاریخ‌گذاری رادیو کربن چسب گیاهی که برای چسباندن ورقه طلا استفاده شده بود، و سبک خنجر مفرغی که در کنار این دست بود- نشان از آن دارد که دست‌ساخته غیرمتعارفی در نیمه هزاره دوم پ.م ساخته شده ‌است که هیچ نمونه‌ای شبیه به آن از این دوره بدست نیامده است.

سسسسسسس

منبع:  https://www.archaeology.org/issues/323-1901/features/7199-switzerland-preles-bronze-hand

دیدگاهتان را بنویسید