صفحه اصلی / همایش میراث فرهنگی و هنری سیراف در پهنه خلیج فارس

همایش میراث فرهنگی و هنری سیراف در پهنه خلیج فارس

همایش ملّی «میراث فرهنگی و هنری سیراف در پهنه خلیج‌فارس» به همت معاونت پژوهشی پژوهشکده هنر فرهنگستان هنر و انجمن علمی باستان‌شناسی ایران با دبیری علمی دکتر محمداسماعیل اسمعیلی جلودار، رییس هیأت مدیره انجمن علمی باستان‌شناسی و دبیری اجرایی دکتر سعید امیرحاجلو، نایب رییس انجمن در روز سه شنبه 19 دی 1402 در تهران برگزار شد.

گفتنی است مقالات برگزیده این همایش در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) ثبت شده و در کتاب مجموعه مقالات این همایش به چاپ رسیده است.

مخاطبان می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر به وبگاه پژوهشکده هنر به نشانی aria.honar.ac.ir بخش «همایش‌ها» مراجعه کنند یا با شماره 92-66956190 (داخلی ۱۲۱ یا ۱۱۲) یا با شماره همراه ۰۹۳۹۱۹۱۲۸۷۷ تماس بگیرند.

برای دریافت کتاب چکیده مقالات فارسی و انگلیسی همایش، روی پیوند زیر بزنید.

بیانیه پایانی همایش:

به نام خدا

پژوهشکده هنر فرهنگستان هنر و انجمن علمی باستان‌شناسی ایران، همایش ملّی میراث فرهنگی و هنری سیراف در پهنه خلیج فارس را با حضور اعضاء هیأت علمی، دانشجویان و پژوهشگران حوزه میراث فرهنگی و هنری خلیج فارس در روز سه‌شنبه 19 دی‌ماه 1402 در فرهنگستان هنر برگزار کردند. در این همایش، ده سخنرانی‌ با عناوین «دست­‌ساخت‌­های هنری صدف‌های دریایی و مهره­‌های کوسه‌­ای کاوش­های سیراف در تجارت دریایی خلیج فارس و  اقیانوس هند»، «میراث فرهنگی و هنری ایران و چین بر اساس یافته­‌های فرهنگی سیراف در خلیج فارس»، «انتقال فرهنگ ایرانی ـ اسلامی در چین بر اساس مطالعه تطبیقی سنگ‌قبرهای موجود در بندر چوانجو چین و بندر سیراف در ایران»، «مجموعه گچبری‌های سیراف در موزه ملّی ایران»، «هنر شیشه‌­گری در سیراف؛ اندازه‌­گیری ترکیبات عنصری شیشه‌های اسلامی به دست آمده از سیراف»، «مطالعه تطبیقی گچبری‌های مکشوفه از سیراف با تأکید بر نمونه‌های موجود در موزه بریتانیا»، «مطالعه ترکیب آلیاژی تعدادی از اشیاء فلزی به دست آمده از کاوش‌های باستان‌شناسی بندر سیراف»، «معرفی و تحلیل کارکرد اشیاء عاجی بندر سیراف در موزه ملّی ایران»، «بررسی شبکه‌راه دارابگرد ـ سیراف» و «تحلیل جایگاه سیراف و نیشابور به عنوان دو مرکز بازرگانی دریایی و خشکی ایران با چین در صدر اسلام بر پایه مدارک اسنادی و باستان‌شناختی» ارائه شد.

اهداف اصلی از برگزاری این همایش، معرفی میراث فرهنگی و هنری سیراف، تبیین جایگاه آن در فرایند مستمر برهم‌کنش‌های فرهنگی و هنری و پویایی اجتماعی و اقتصادی جوامع دوران اسلامی و همچنین، تلاش برای زمینه‌سازی ثبت این بندر تاریخی در فهرست آثار میراث جهانی بود. بر پایه محتوای سخنرانی‌ها و مباحث علمی مطرح شده در این همایش و همچنین، ابهامات، پرسش‌ها و مباحثات حاضران و سخنرانان، مهم‌ترین مسائل و چالش‌های مرتبط با بندر تاریخی سیراف و پهنه تمدّنی خلیج فارس، به شرح زیر جمع‌بندی می‌شود:

1. لزوم تدوین طرح و برنامه راهبردی و اسناد مدیریتی به‌منظور حفظ و احیاء بندر تاریخی سیراف و آثار هنری و معماری آن

امروزه، توسعه شهری به سبب حضور صنایع نفت و گاز از یک‌سو، و کم‌توجهی و نداشتن برنامه دقیق برای حفظ میراث فرهنگی و هنری و تاریخی ارزشمند سیراف، سبب تسریع در روند نابودی میراث فرهنگی و هنری این بندر تاریخی شده است و در صورت تداوم این روند، ضمن از دست رفتن بخش مهمی از تاریخ و فرهنگ و هنر ایران در حوزه تمدّنی خلیج فارس، فرصت ثبت این بندر تاریخی در فهرست آثار میراث جهانی از بین خواهد رفت. بنابراین تدوین طرح و برنامه راهبردی به منظور حفظ و احیاء این بندر تاریخی بیش از گذشته احساس می‌­گردد.

2. ضرورتِ تداوم فعالیت‌های باستان‌شناسی و پژوهش‌های هنری در بندر تاریخی سیراف

یکی از مهم‌ترین راهکارهای مقابله با مناقشات سرزمینی در حوزه خلیج فارس، انجام پژوهش‌های علمی دامنه‌دار و انتشار دستاوردهای مطالعات علمی بر پایه مستندات باستان‌شناسی، هنری و تاریخی است. بسیاری از یافته‌ها و داشته‌های ما از گذشته هنری و میراث فرهنگی ایران، مرهون تلاش و زحمات باستان‌شناسان و پژوهشگران هنری است که با همّت آنها، اکنون تصویر روشن‌تری از تحولات هنر و فرهنگ در جای‌جای این سرزمین داریم. اما، حجم فعالیت‌های باستان‌شناسی و پژوهش‌های هنری در بندر تاریخی سیراف متناسب با وسعت، اهمیت و جایگاه آن در میان شهرها و بنادر تاریخی ایران و جهان نبوده است، چنان‌که وقفه چنددهه‌ای پس از کاوش‌های وایت‌هاوس از یک‌سو و عدم حمایت کافی از کاوش‌های باستان‌شناسی دو دهه اخیر به سرپرستی باستان­‌شناسان ایرانی از سوی دیگر، سبب از بین رفتن بخش بزرگی از عرصه این بندر تاریخی و فرصت‌های پژوهشی در حوزه فرهنگ و تمدّن ایران و خلیج فارس شده است. ناگفته پیداست حفاظت از عرصه تاریخی این بندر به‌عنوان میراث منحصر به فرد ایرانیان در حوزه علم، فرهنگ، هنر و دانش بومی، امروزه بیش از هر زمان دیگری ضروری است تا این شهر ـ‌ بندر ایرانی در کنار بنادر باستانی و شهرهای بزرگ تمدّنی دنیا به‌عنوان میراث بشری و ایرانی اسلامی حفظ و به جهانیان معرفی شود و به تبع آن اقتصاد گردشگری فرهنگی و طبیعی آن نقش اصلی در معیشت منطقه به دست آورد.

3. توجه به نقش بندر تاریخی سیراف و خلیج فارس در شناخت هویت فرهنگی و هنری ایرانیان

خلیج فارس، کلیدواژه غرور ملّی، وطن‌دوستی، احساس مالکیت ملّی و هویت فرهنگی و تاریخی ایران است. ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی، هنری، اقتصادی، صنعتی، سیاسی، طبیعی و خدماتی سواحل خلیج فارس از جمله بندر تاریخی سیراف را می‌توان به‌عنوان مهم‌ترین عوامل توجه و تعلّق خاطر ایرانیان به این حوزه جغرافیایی مطرح کرد. توجه به نقش بندر تاریخی سیراف و خلیج فارس در شناخت هویت فرهنگی و هنری ایرانیان، از یک‌سو سبب تقویت مالکیت ملّی و تحکیم هویت فرهنگی و تاریخی و هنری ایرانیان می‌شود و از سوی دیگر، سبب جلوگیری از تحریف نام خلیج فارس و پایبندی مجامع جهانی به استفاده از نام راستین و تاریخی «خلیج فارس» خواهد شد.

4. اهمیت خلیج فارس، به‌ویژه بندر تاریخی سیراف در فرایند مستمر برهم‌کنش‌های فرهنگی و هنری میان سرزمین‌های شرق و غرب

در ادوار مختلف تاریخی، خلیج فارس جایگاه مهمی در نظام مبادلات تجاری و فرهنگی و هنری میان سرزمین‌های شرق و غرب داشته و شواهد باستان‌شناسی و آثار هنری در پهنه وسیعی از شرق آسیا تا شرق آفریقا و اروپا، نشانگر نقش خلیج فارس در برهم‌کنش‌های فرهنگی است و در عین حال، پهنه خلیج فارس مفهوم «دروازه بازرگانی» را به بهترین و روشن‌ترین شکل نشان می‌دهد.

با وجود انجام مطالعات گسترده در حوزه میراث فرهنگی و هنری در پهنه جنوبی خلیج فارس، متأسفانه تاکنون حجم پژوهش‌های علمی در سواحل شمالی خلیح فارس در قیاس با سواحل جنوبی بسیار ناچیز است و لزوم برنامه­‌ریزی منظم در این بخش بیش از گذشته احساس می­‌گردد.

5. لزوم تلاش برای ثبت بندر تاریخی سیراف در فهرست آثار جهانی

ثبت بندر تاریخی سیراف و منظر تاریخی و فرهنگی آن در فهرست آثار میراث جهانی از یک سو سبب حفظ این بندر تاریخی و معرفی ارزش‌های آن به جهانیان شده و از سوی دیگر با رونق گردشگریِ تاریخی و فرهنگی و طبیعی به‌عنوان صنعتی سبز، دستیابی به اهداف توسعه پایدار تسهیل می‌شود.

در پایان، برنامه­‌ریزان همایش ملّی میراث فرهنگی و هنری سیراف در پهنه خلیج فارس، از همه دستگاه­‌های اجرایی، پژوهشی و فرهنگی کشور انتظار دارند که با عنایت به موارد یادشده، شرایط و زمینه‌های بازگشت این بندر تاریخی به جایگاه اصلی خود را فراهم آورند.

پژوهشکده هنر فرهنگستان هنر                                                   انجمن علمی باستان­‌شناسی ایران