صفحه اصلی / اخبار / برگزاری آیین نکوداشت اندیشمند فیلسوف ایران­‌زمین، «دکتر حکمت‌اله ملاصالحی» در خانه اندیشمندان علوم انسانی با حضور بزرگان علوم انسانی کشور

برگزاری آیین نکوداشت اندیشمند فیلسوف ایران­‌زمین، «دکتر حکمت‌اله ملاصالحی» در خانه اندیشمندان علوم انسانی با حضور بزرگان علوم انسانی کشور

آیین نکوداشت «دکتر حکمت‌اله ملاصالحی» روز سه‌شنبه چهارم اردیبهشت 1403 در سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی انجمن علمی باستان‌شناسی ایران، آیین نکوداشت استاد برجسته اخلاق و علم و بزرگ‌اندیشمند میراث فرهنگی کشور «دکتر حکمت‌اله ملاصالحی» به همّت خانه اندیشمندان علوم انسانی، همکاران و اندیشمندان حوزه فلسفه، باستان‌­شناسی و تاریخ کشور و با همکاری انجمن علمی باستان‌شناسی ایران، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، پژوهشکده باستان‌شناسی کشور و موزه ملّی ایران برگزار خواهد شد. این برنامه، روز سه‌شنبه چهارم اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷ در سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی با سخنرانی استاد بزرگ تاریخ و اسطوره‌شناسی کشور سرکار خانم ژاله آموزگار، منوچهر صدوقی سها، مهدی اصل زعیم، محمدرضا حسینی بهشتی، اصغر دادبه و انشاءاله رحمتی از استادان برجسته فلسفه و تاریخ کشور به همراه چند تن از شاگردان این استاد فرزانه و استادان باستان‌شناسی دانشگاه‌‌های شهید بهشتی و تهران و پژوهشگاه و پژوهشکده باستان‌شناسی کشور آقایان کامیار عبدی، مهرداد ملکزاده، حمیدرضا ولی‌پور و محمداسماعیل اسمعیلی جلودار رییس هیأت مدیره انجمن علمی باستان‌شناسی برگزار خواهد شد.

مهم‌ترین ویژگی استاد ملاصالحی علاوه بر اخلاق پسندیده اسلامی و تربیت نسلی از دانشجویان متعهد در کشور، سوابق علمی باستان­‌شناسی ارزنده ایشان، تدریس در دانشگاه­‌های کشور، انجام فعالیت­‌های میدانی کاوش و بررسی باستان‌شناسی، مدیریت و عضویت در مراکز دانشگاهی و فرهنگی کشور، همکاری بین رشته‌ه­ای با سایر حوزه­‌های تخصصی علوم انسانی به ویژه در حوزه «فلسفه»، می‌توان به تسلط ایشان به باستان‌شناسی دین و ایفای رسالت‌های اجتماعی با انجام مصاحبه‌­های علمی و فرهنگی با رسانه­‌های جمعی و آگاهی‌بخشیِ مردم و دولت­مردان اشاره کرد. در این خصوص، باید به موضع‌گیری ایشان در برابر تصمیمات نادرست مسئولان فرهنگی در دولت­‌های مختلف برای جلوگیری از آسیب به میراث فرهنگی ملّی و اسلامی کشور اشاره داشت.

چکیده سوابق علمی و اجرایی این استاد فرهیخته؛

حکمت‌اله ملاصالحی، استاد تمام دانشگاه تهران، باستان‌شناس نامدار ایرانی، استاد مدعو دانشگاه آتن و متخصص و صاحب‌نظر در حوزه‌های «فلسفه باستان‌شناسی» و «مبانی نظری باستان‌شناسی» است. او در سال 1329 در طالقان زاده شد. حکمت‌اله ملاصالحی دوران تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در طالقان و تهران سپری کرد و در سال ۱۳۴۹ از دبیرستان پهلوی تهران، دیپلم ادبی را دریافت کرد. او در همان سال، در رشته باستان‌شناسی و هنر در دانشگاه تهران پذیرفته شد و در سال 1353 از این دانشگاه با مدرک لیسانس دانش‌آموخته شد. دکتر حکمت‌اله ملاصالحی در سال ۱۳۵۴ به پیشنهاد مهرداد بهار، سیمین دانشور و یوسف مجیدزاده به یونان رفت و پس از دفاع از رساله دکتری خود با عنوان «تحلیلی بر مرگ در تمدّن مینوسی ـ میسنی بر مبنای شواهد باستان‌شناختی» در سال ۱۳۶۴ مدرک دکتری باستان‌شناسی و تاریخ را با درجه عالی از دانشکده فلسفه دانشگاه آتن دریافت نمود. حکمت‌اله ملاصالحی پس از دریافت مدرک دکتری خود، به مدت چند سال به عنوان استاد مدعو در دانشگاه‌های آتن و سالونیک، به تدریس و برگزاری سخنرانی‌های ترمی پرداخت. همزمان، به مدت دو سال نیز در رایزنی فرهنگی ایران در آتن تدریس نمود.

دکتر حکمت‌اله ملاصالحی پس از همکاری با دانشگاه‌های آتن و سالونیک و رایزنی فرهنگی ایران در آتن، در سال‌های پایانی دهه شصت خورشیدی برای ادامه مطالعات و اجرای پروژه پسادکتری باستان‌شناسی به انگلستان و شهر لندن رفت. سال بعد، از سوی دانشگاه تهران برای تدریس به ایران دعوت شد و پس از بازگشت به کشور، همکاری خود را با گروه باستان‌شناسی دانشگاه تهران در قالب تدریس و همچنین سرپرستی کاوش‌های آموزشی باستان‌شناسی در دشت قزوین آغاز کرد. او مدّتی به ریاست مؤسسه باستان‌شناسی دانشگاه تهران نیز برگزیده شد.

دکتر حکمت‌اله ملاصالحی، سابقه همکاری و فعالیت به عنوان عضو شورای برنامه‌ریزی دانشکده هنر دانشگاه شاهد، مشاور حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، استاد مدعو در دانشگاه تربیت مدرس، عضو بخش واژه‌گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، عضو بنیاد حکمت اسلامی صدرا، مشاور عالی بنیاد سینمایی فارابی، عضو هیأت تحریریه مجله علمی و پژوهشی «مطالعات باستان‌شناسی» دانشگاه تهران، سردبیری مجله «باستان‌شناسی و مطالعات میان رشته‌ای» دانشگاه تهران و جهاد دانشگاهی، عضو هیأت امنای بنیاد ایران‌شناسی با حکم رئیس‌جمهوری از سال ۱۳۹۲، سردبیر فصلنامه «بهارستان هنر» کتابخانه مجلس شورای اسلامی، رییس پژوهشکده اندیشه و هنر اسلامی حوزه هنری در سال ۱۳۷۳ و عضویت در شورای موزه‌های دانشگاه تهران در سال ۱۳۸۴ را داشته و دارد.

نتایج سال‌های طولانی حیات علمی دکتر ملاصالحی، تاکنون در قالب دوازده عنوان کتاب و نیز مقالاتی پرشُمار به زبان‌های فارسی، انگلیسی و یونانی در نشریات معتبر داخلی و خارجی در زمینه‌های فلسفه، باستان‌شناسی، دین‌پژوهی و تاریخ ادیان و هنرهای آیینی به چاپ رسیده‌است. کتاب‌‌هایی همچون جلوه‌های کهن هنر آیینی (۱۳۷۷)؛ زیبایی و هنر از منظر وحیانی اسلام (۱۳۷۸)؛ درآمدی بر معرفت‌شناسی باستان‌شناسی (۱۳۸۲)؛ جستاری در فرهنگ، پدیده موزه و باستان‌شناسی (۱۳۸۴)؛ انسان، فرهنگ و سنّت (۱۳۸۷)، باستان‌شناسی در بوته معرفت‌شناختی (1387)؛ باستان‌شناسی دین: با فانوس نظر در جستجوی آیین‌های گمشده (۱۳۹۰)؛ باستان‌شناسی در صافی جستارهای فلسفی (۱۳۹۴)؛ فرش ایرانی تصویری از باغ بهشت (۲۰۱۷ به زبان یونانی)؛ مجموعه مقالات بررسی باستان‌شناختی محوطه مانایی قلایچی بوکان با تکیه بر آجرهای لعابدار موزه ملّی ایران (۱۳۹۶، با همکاری یوسف حسن‌زاده)؛ انسان تاریخی و تاریخ متعالی: تأملاتی در تاریخ‌مندی انسان (۱۳۹۷)؛ مبادی و مبانی باستان‌شناسی شناختی (۱۳۹۷، با همکاری وحید عسکرپور) از جمله آثار مکتوب دکتر حکمت‌اله ملاصالحی هستند.

دکتر حکمت‌اله ملاصالحی، به پاس چند دهه فعالیت علمی و تلاش برای آموزش باستان‌شناسی کشور، چهارمین نشان دکتر نگهبان را در سال 1394 از انجمن علمی باستان‌شناسی ایران دریافت کرد.

انجمن علمی باستان‌شناسی ایران و خانه اندیشمندان علوم انسانی، ضمن تقدیر از همه کسانی که در برگزاری این برنامه همکاری داشته و دارند، از استادان، دانشجویان، پژوهشگران و سایر همکاران حوزه باستا‌ن‌شناسی و میراث فرهنگی کشور برای حضور در این برنامه دعوت می‌کند.

زمان: سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403، ساعت 17

مکان: تهران، میدان هفتم تیر، بلوار کریم‌خان زند، خیابان استاد نجات‌اللهی، نبش خیابان ورشو، خانه اندیشمندان علوم انسانی، سالن فردوسی.

دعوت‌نامه شرکت در برنامه نکوداشت استاد دکتر حکمت‌اله ملاصالحی

دیدگاهتان را بنویسید