پیشینه و اهداف همایش

انجمن علمی باستان‌شناسی ایران، نخستین همایش دوسالانه خود را در آذر ۱۳۹۸ با عنوان «نخستین همایش دوسالانه بین‌المللی انجمن علمی باستان‌شناسی ایران؛ برهم‌کنش‌های فرهنگی، پیوست و گسست» برگزار کرد. در نخستین همایش انجمن، شمار زیادی از استادان، دانشجویان و دانش‌پژوهان ایرانی و انیرانی به منظور آگاهی از آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی باستان‌شناسی و بررسی چالش‌ها، آسیب‌ها و فرصت‌های پیش روی باستان‌شناسی ایران گرد هم آمدند. در همایش نخست بر محورهایی همچون «تعاملات و برهم‌کنش‌های درونی ایران»، «برهم‌کنش‌های ایران، قفقاز و آسیای کِهین»، «برهم‌کنش‌های ایران و میان‌رودان»، «نویافته‌های باستان‌شناختی ایران»، «برهم‌کنش‌های منطقه خلیج فارس»، «برهم‌کنش‌های ایران و دره سند» و «برهم‌کنش‌های ایران و فرارودان» تأکید شده بود.

این انجمن، پس از برگزاری موفق نخستین همایش در سال ۱۳۹۸ ، دومین همایش دوسالانه بین‌المللی خود را در روزهای ۲۳ و ۲۴ شهریورماه ۱۴۰۰ در دانشگاه تربیت مدرس و با همکاری تعدادی از دانشگاه‌های ایران و خارج از ایران، پژوهشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها، مؤسسات و انجمن‌های علمی برگزار کرد. با توجه به اهمیت مدیریت و حفاظت میراث فرهنگی و لزوم توسعه رویکرد «باستان‌شناسی برای مردم» و آگاه‌سازی عموم مردم درباره ضرورت‌ها و اهداف باستان‌شناسی و حفاظت میراث فرهنگی، عنوان «باستان‌شناسی، مردم و مدیریت میراث فرهنگی در ایران و انیران» برای همایش دوم انجمن برگزیده شده بود.

پس از برگزاری نخستین و دومین همایش، انجمن علمی باستان‌شناسی ایران بر آن شد تا سومین همایش بین‌المللی خود را در اردیبهشت 1403 با عنوان «آب و حکمرانی آب در فرهنگ و تمدّن ایران و سرزمین‌های همجوار» با همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور برگزار نماید. با توجه به فشارها، چالش‌ها و تهدیدهای فزاینده در حوزه بهره‌برداری و تأمین، ذخیره، توزیع و بهره‌وری آب در جوامع امروزین و کارکردهای باستان‌شناسی در ارائه راهکارهایی برای حل این چالش‌، می‌توان تجارب تاریخی این سرزمین در مقابله با چالش‌های حوزه آب را در برنامه‌های آینده مدیریت آب به کار بست. به بیان دیگر، دانش باستان‌شناسی با رصد و احصاءِ تجارب مدیریت و حکمرانی آب در میان جوامع تاریخی از یک سو و مطالعه دانش‌های بومی در حوزه‌های بهره‌برداری، ذخیره و توزیع از دیگرسو، می‌تواند همچون چراغی در مسیر عبور از بحران‌های کنونی و آینده حوزه آب روشنگری ‌نماید. این همایش با مشارکت و حمایت شماری از دانشگاه‌ها و مراکز علمی داخلی از جمله پژوهشکده باستان‌شناسی کشور، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه هنر اصفهان، دانشگاه هنر شیراز، دانشگاه رازی کرمانشاه و شماری از مراکز علمی و دانشگاه‌های خارجی از جمله دانشگاه سلیمانی کردستان عراق، دانشگاه قادسیه عراق، دانشگاه بین‌المللی راه ابریشم ازبکستان و … برگزار خواهد شد.