صفحه اصلی / اخبار / کشتی غرق شده کلاسیک، پروژه باستان شناسی دریایی دریای سیاه

کشتی غرق شده کلاسیک، پروژه باستان شناسی دریایی دریای سیاه

انجمن علمی باستان شناسی ایران، به عنوان یکی از اصلی نهادهای رسمی و قانونی تشکیلات باستان شناسی ایران، طی یک سال گذشته تلاش کرده تا در حوزه های مختلف آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجرایی به زعم خود در پیشبرد اهداف باستان شناسی ایران، گام بر دارد. در کنار تمامی فعالیت ها، انجمن تلاش کرده است تا مخابره اخبار و رویدادهای باستان شناختی جهان را در حد امکان به جامعه باستان شناسی ایران منتقل نموده و از این طریق اهالی باستان شناسی و به ویژه دانشجویان این رشته را با تحولات و دست آوردهای جدید باستان شناسی جهان آشنا نماید. کارگروه خبر انجمن در طی سال گذشته حدود ۴۵ خبر از مهمترین اخبار و رویدادهای باستان شناسی جهان را به فارسی برگردانده و به واسطۀ رسانه های مختلف در اختیار علاقه مندان قرار داده است. این کارگروه امسال نیز به مانند سال گذشته، ده تا از مهمترین کشفیاتی باستان شناسی سال ۲۰۱۸، به انتخاب سایت Archaeology.org را به فارسی برگردانده و آن را در خدمت علاقه مندان قرار داده است. امید است که این تلاش ها بتواند راهی به سوی تعاملات بیشتر باستان شناسی ایران با جریان های روز باستان شناسی جهان باشد. انجمن علمی باستان شناسی از سرکار خانم ها سپیده جمشیدی یگانه، نیلوفر احتشامی، زینب نظری طهرانی، پگاه گودرزی، مهشاد صادقی و جناب آقای سروش جلیلی به خاطر همکاری های صمیمانه و تلاش های افتخاریشان کمال سپاس را دارد و برای این عزیزان آرزوی سلامتی و توفیق دارد. هیئت مدیرۀ انجمن علمی باستان شناسی کشور از تمامی دانشجویان و پژوهشگرانی که علاقه مند به همکاری با این کارگروه بوده به گرمی استقبال کرده و هر گونه پیشنهاد جدید را چه در این خصوص و چه در سایر فعالیت های انجمن، با اشتیاق پذیرا می باشد.

ترجمۀ سپیده جمشیدی

یک کشتی تجاری یونانی در فاصله بیش از یک مایلی زیر سطح دریای سیاه کشف شد که با کمک رادیو کربن به ۲۴۰۰ سال پیش تاریخگذاری شد. این کشتی قدیمی ترین کشتی غرق شدۀ سالمی است که تا کنون در جهان شناخته شده است. این کشتی توسط پروژه باستان شناسی دریاییِ دریای سیاه، در طول بررسی کف دریا در فاصله حدوداً ۵۰ مایلی ساحل بلغارستان به کمک که نوعی سیستم دوربینی ژرفابین Deep Sea Camera System که یک سیستم راه دور است شناسایی شد.

این کشتی چوبی با طول ۷۵ پا، در شرایط خوبی مانده است زیرا اعماق دریای سیاه فاقد اکسیژن است{از اینرو محیط مناسبی برای باکتری های هوازی که باعث زوال بقایای آلی می شوند، نیست}. این موضوع به متخصصان کمک کرد برای اولین بار عناصر سازندۀ کشتی باستانی از جمله طراحی تیرک ها، سکان های دوقلو، و نیمکت ردیف پاروزنان را بررسی کند. جان آدامز از دانشگاه Southampton می گوید :«یک کشتی، دست نخورده باقی مانده از دنیای کلاسیک چیزی بود که من هرگز تصور نمی کردم بدان دست پیدا کنم. این مورد دانسته های ما از فناوری کشتی سازی و دریانوردی در دنیای باستان را تغییر خواهد داد».

شیی

دیدگاهتان را بنویسید