صفحه اصلی / اخبار / دوباره پمپئی

دوباره پمپئی

انجمن علمی باستان شناسی ایران، به عنوان یکی از اصلی نهادهای رسمی و قانونی تشکیلات باستان شناسی ایران، طی یک سال گذشته تلاش کرده تا در حوزه های مختلف آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجرایی به زعم خود در پیشبرد اهداف باستان شناسی ایران، گام بر دارد. در کنار تمامی فعالیت ها، انجمن تلاش کرده است تا مخابره اخبار و رویدادهای باستان شناختی جهان را در حد امکان به جامعه باستان شناسی ایران منتقل نموده و از این طریق اهالی باستان شناسی و به ویژه دانشجویان این رشته را با تحولات و دست آوردهای جدید باستان شناسی جهان آشنا نماید. کارگروه خبر انجمن در طی سال گذشته حدود ۴۵ خبر از مهمترین اخبار و رویدادهای باستان شناسی جهان را به فارسی برگردانده و به واسطۀ رسانه های مختلف در اختیار علاقه مندان قرار داده است. این کارگروه امسال نیز به مانند سال گذشته، ده تا از مهمترین کشفیاتی باستان شناسی سال ۲۰۱۸، به انتخاب سایت Archaeology.org را به فارسی برگردانده و آن را در خدمت علاقه مندان قرار داده است. امید است که این تلاش ها بتواند راهی به سوی تعاملات بیشتر باستان شناسی ایران با جریان های روز باستان شناسی جهان باشد. انجمن علمی باستان شناسی از سرکار خانم ها سپیده جمشیدی یگانه، نیلوفر احتشامی، زینب نظری طهرانی، پگاه گودرزی، مهشاد صادقی و جناب آقای سروش جلیلی به خاطر همکاری های صمیمانه و تلاش های افتخاریشان کمال سپاس را دارد و برای این عزیزان آرزوی سلامتی و توفیق دارد. هیئت مدیرۀ انجمن علمی باستان شناسی کشور از تمامی دانشجویان و پژوهشگرانی که علاقه مند به همکاری با این کارگروه بوده به گرمی استقبال کرده و هر گونه پیشنهاد جدید را چه در این خصوص و چه در سایر فعالیت های انجمن، با اشتیاق پذیرا می باشد.

ترجمۀ سپیده جمشیدی

بازگشت به پمپئی

سمت چپ نقاشی دیواری، سمت راست خیابان Regio V

علیرغم ۲۵۰ سال اکتشافات تقریبا مداوم، هنوز یک سوم شهر باستانی پمپئی کاوش نشده است اما در سال ۲۰۱۸ همه چیز تغییر کرد.

در سال ۷۹ میلادی فوران کوه وزَویوس (Vesuvius) این شهر را در زیر مواد آتشفشانی دفن کرد و مدرکی نسبتاً عالی از فعالیت های روزمره مانند پخت نان در تنورها، خانه های در حال نوسازی، باغ های مورد مراقبت به وجود آورد. اما در بخش های کاوش نشده، همه گل ها، خاکسترها، و قطعات سفت شدۀ گدازه به نام سنگ های آتشفشانی، فروپاشیده و بخش هایی که قبلاً کاوش شده بودند را دوباره پر کردند. این موضوع تهدیدی برای بازدید کنندگان و خانه های باستانی است. ماسیمو اوسانا، مدیر عمومی پارک باستان شناسی پمپئی می گوید: «باید کاری کرد».

آرایش نقاشی های دیواری که در طول اولین کاوش های گسترده در مناطقی که قبل از آن کاوش نشده بود به نام Regio V، یکی از ۹ محدوده شهر که توسط باستان شناسان تقسیم شده است، بسیار فوق العاده است. همچنین اوسانا می گوید: «این مجموعه باید در ابتدا با به روز ترین شیوه های آزمایش، حفاظت و مرمت، بیرون آورده شود».

 

دیدگاهتان را بنویسید