مطالب تازه
صفحه اصلی / اخبار / کشف سفال‌های فیروزه‌ای در شهر زیرزمینی سفیدشهر

کشف سفال‌های فیروزه‌ای در شهر زیرزمینی سفیدشهر

سرپرست کاوش باستان‌شناسی در دستکندهای زیرزمینی سفید شهر (نصرآباد) در آران و بیدگل استان اصفهان از کشف آثاری متعلق به قرن ۶ و ۷ هجری قمری در شهر زیرزمینی سفیدشهر خبر داد.

به گزارش ایسنا، مجید منتظر ظهوری گفت: کاوش در مجموعه دستکندهای زیر زمینی سفید شهر معروفشده به شهر زیرزمینی آران و بیدگل در دو کارگاه مجزا پیگردی شد که کارگاه نخست در زیر عمارت معروف به «بقال» است.

وی با بیان این‌که این عمارت در گذشته به عنوان کارگاه قالی‌بافی مورد استفاده بوده و امروز با نام «چهارطاقی» شناخته می‌شود، افزود: در فصل پیشین کاوش بخش عمده‌ای از آن مورد شناسایی و آواربرداری قرار گرفت. ادامه کاوش‌ها در این کارگاه در بخش شمالی و جنوبی در دو جبهه تداوم یافت که به شناسایی بخش‌های دیگری از این دستکند منجر شد.

او از یافته‌های این بخش از دستکندها به سفال‌های دوران قرن ۶ و ۷ هجری قمری اشاره کرد که از نمونه‌های آن می‌توان سفال‌های فیروزه قلم مشکی و سفال‌های لعاب تکرنگ فیروزه‌ای با لبه چکشی نام برد.

وی در ادامه به کشف قطعاتی از سفال‌های نقاشی زیر لعاب اشاره کرد که روی برخی از آن‌ها بخش‌هایی از کتیبه‌های اسلامی دیده می‌شود و افزود: یک قطعه کاشی زرین فام از بخش شمالی این مجموعه نیز به دست آمد که احتمالا از نمونه‌های ساخت شهر کاشان در قرن ۶ و ۷ هجری (خوارزمشاهی و ایلخانی) است.

به گفته این باستان‌شناس، ادامه کاوش در این کارگاه به علت روند تخریب برای توسعه شهری با مشکل روبرو شد، به همین دلیل از مطالعات میان رشته‌ای ژئوفیزیک به روش (GPR) استفاده شد که اکنون پیگیری این مطالعات برای دستیابی به نتایج مطلوب در حال انجام است.

او با اشاره به استفاده از تجارب شفاهی مردم علاوه بر مطالعات میان رشته‌ای گفت: کارگاه دوم با توجه به گفته‌های اهالی بومی شهر در بخش جنوبی عمارت قدمگاه انتخاب شد .فضای مشخص شده در این بخش دارای پلانی چلیپایی شکل با فضاهای الحاقی است که بر اثر روند تخریب و پر شدن با نخاله‌های آواری آسیب دیده و پر شده است.

این باستان‌شناس با بیان این‌که این فضا دارای سقفی مدور است که در مرکز آن حلقه چاهی قرار دارد که تا سطح زمین ادامه پیدا می‌کند، افزود: سقف چهار ایوان یا صفه‌های آن به صورت طاق جناغی است، روند کاوش در این بخش در حال پیگیری است.

منتظر ظهوری همچنین از یافته‌های این کارگاه نیز به یافته‌های سفالی مربوط به قرون متاخر اسلامی تا قرون میانی اشاره کرد.

شهر زیرزمینی سفیدشهر بعد از نوش‌آباد دومین شهر زیرزمینی شناسایی شده در ایران است که آن را دستکند پناهگاهی زیر بافت تاریخی شهر می‌نامند، این شهر زیرزمینی اواخر سال گذشته در این منطقه از آران‌و بیدگل کشف شده است.

دیدگاهتان را بنویسید