مطالب تازه
صفحه اصلی / اخبار / واکنش انجمن علمی باستان‌شناسی ایران به شهرک‌سازی در عرصه شهر کهن جیرفت

واکنش انجمن علمی باستان‌شناسی ایران به شهرک‌سازی در عرصه شهر کهن جیرفت

انجمن علمی باستان‌شناسی ایران به عملیات ساخت شهرک جدید در عرصه شهر قدیم جیرفت واکنش نشان داد.

به گزارش روابط عمومی انجمن علمی باستان‌شناسی ایران، در پی انتشار اخباری مبنی بر آغاز فاز نخست عملیات تسطیح اراضی به منظور ساخت شهرک جدید 216 هکتاری در شهر تاریخی جیرفت (شهر دقیانوس)، هیأت مدیره انجمن نسبت به خطر شهرک‌سازی روی عرصه این محوطه ارزشمند تاریخی و تخریب آن هشدار داد. بر اساس این گزارش، انجمن علمی باستان‌شناسی ایران نگرانی خود و جامعه باستان‌شناسی کشور را از تهدید و تخریب شهر تاریخی جیرفت ابراز داشته و بر این موضوع تأکید نموده است که طرح ساخت شهرک جدید، بدون انجام مطالعات کارشناسی آغاز شده و هیچ‌گونه ساخت و ساز جدیدی نباید در این محدوده صورت گیرد. این طرح در حالی آغاز شده است که پایگاه ملّی میراث فرهنگی جیرفت، دو سه سال بدون مدیر رها شده بود. چه بسا این نگرانی‌ها و تسطیح و نابودی آثار از عواقب همان بی‌مسئولیتی در قبال این آثار مهم تاریخی بوده است.

آغاز عملیات تسطیح اراضی در این محدوده توسط اداره کل راه و شهرسازی جنوب کرمان در حالی صورت گرفته که بنا بر مدارک موجود و تصاویر ماهواره‌ای، این محدوده در میانه عرصه محوطه واقع شده است و این دغدغه و نگرانی در میان دوست‌داران میراث فرهنگی کشور ایجاد شده که در طرح ساخت شهرک جدید، نه تنها مصوبات مربوط به پیوست تاریخی و فرهنگی برای طرح‌­های توسعه‌­ای رعایت نشده بلکه ملاحظات میراث فرهنگی و اجتماعی نیز در نظر گرفته نشده و در صورت تداوم این پروژه به بهانه توسعه جیرفت، شاهد نابودی ارزش‌‌ها و دارایی‌‌های تاریخی و فرهنگی آن خواهیم بود. در حالی‌که حفظ این دارایی‌های تاریخی و فرهنگیِ ارزشمند، مؤلفه مهمی در فرایند توسعه پایدار منطقه خواهد بود. به بیان دیگر، با توجه به محدودیت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع در منطقه، شهر قدیم جیرفت از ظرفیت فوق‌العاده‌ای برای توسعه گردشگری و توسعه پایدار و اشتغال‌زایی در سایه اقتصاد غیرنفتی برخوردار است. وجود بقایای مهمی از یک شهر متمدّن و بزرگ دوران اسلامی، از جمله مسجد تاریخی این شهر که یکی از نامزدهای ثبت در فهرست جهانی مساجد است، بیانگر ظرفیت‌های منحصربفرد این شهر تاریخی برای توسعه پایدار است.

اگرچه در پی واکنش فعالان میراث فرهنگی و شکایت اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمان و به دستور دادستان عمومی و انقلاب شهرستان جیرفت، پروژه تسطیح اراضی در این محدوده به طور موقت ـ برای یک بازه ده روزه ـ متوقف شده است، اما انجمن علمی باستان‌شناسی ایران از وزارت میراث فرهنگی و گردشگری کشور و اداره کل آن در استان کرمان و سایر معاونت‌های مرتبط با آن درخواست دارد اقدامات لازم برای حفظ شهر تاریخی جیرفت از خطر تخریب به انجام برسد. همچنین، انجمن علمی باستان‌شناسی ایران از متولیان میراث فرهنگی در این وزارتخانه از جمله معاونت میراث فرهنگی، پژوهشگاه میراث فرهنگی و پژوهشکده باستان‌شناسی انتظار دارد ضمن بازدید و حضور در محل، به طور شفاف پیگیری‌ها و نتایج حاصله را اطلاع‌رسانی نماید.

بی‌تردید، حفظ و پاسداری از میراث ارزشمند و گران‌سنگ فرهنگی و تاریخی در هر نقطه از ایران، وظیفه همه ایرانیان است و هر طرح توسعه عمرانی باید با در نظر گرفتن ملاحظات فرهنگی و اجتماعی و پیوست میراث فرهنگی صورت گیرد تا آثار تمدّنی و فرهنگی ایران، بی‌کم و کاست برای نسل‌‌های آینده حفظ شود.

دیدگاهتان را بنویسید