مطالب تازه
صفحه اصلی / اخبار / کاخ هخامنشی ۲۵۰۰ سالۀ یافت شده در ترکیه

کاخ هخامنشی ۲۵۰۰ سالۀ یافت شده در ترکیه

ترجمۀ نیلوفر احتشامی

محققانی از گروه باستان­شناسی دانشگاه استانبول بقایای یک کاخ احتمالا هخامنشی را در تپه اولوز، واقع در ناحیۀ قویونجیک در آماسیه، شمال ترکیه، کاوش کرده اند. این تپۀ باستانی دارای یک محوطه متعلق به دوران شهرنشینی در ابعاد  ۸۵۰×۹۲۰ پا است و در حال حاضر، از زمان کشف آن از سال­های ۱۹۹۷ و ۱۹۹۹ میلادی، هم­چنان در دست کاوش­های باستان­شناختی است.

براساس گفته­های دکتر Şevket Dönmez ، سرپرست پروژۀ کاوش اخیر: « این محوطه، در خلال سال ۴۵۰ ق.م. به احتمال زیاد، توسط یکی از ساتراپی­های هخامنشی اداره می­شده است. در ضمن، کشف شگفت­انگیز کاخ، در کنار سایر سازه­های برجسته و شاخص که در سال گذشته در این محوطۀ باستانی رخ داد، بر صحت این امر افزوده. در طی کاوش­های اخیر، واحدهای جدیدی آشکار شدند. هم­اکنون ما دربارۀ یک جاده یا مسیر، یک عمارت و یک آتشکده در این محوطه اطلاع داریم. افزون بر این­ها، یک تالار پذیرایی ستون­دار، به همراه یک اتاق، به عنوان محلی برای قرارگیری تخت پادشاهی، در این فصل مورد کاوش قرار گرفتند. ما در مرحلۀ اولیه از کاوش این اتاق­ها و تالارها هستیم و برای ما مرحله­ای بسیار هیجان­انگیز است. این کاوش­ها، به دورۀ بسیار مهمی از فاز قدیم عصرآهن آسیای صغیر و باستان­شناسی ایران تعلق دارد. »

وی در ادامه افزود :« گاه­نگاری این محوطه به فاز قدیم عصر آهن، مانند تمدن هیتیت­ها بازمی­گردد. کاوش­ها اخیر دارای اهمیت بسیاری هستند که با مطالعات بیش­تر، بر هویت  منحصر به فرد بودنشان افزوده خواهد شد. تاکنون، نقشۀ واضح و مشخصی از این محوطه به دست نیامده، اما امیدواریم که طی کاوش­های باستان­شناختی، در یک یا دو سال آینده، آن را پیدا کنیم. شایان ذکر است که  ما یک مجسمۀ گاو نر متعلق به دورۀ هیتیت­ها در کاوش اخیر به دست آوردیم و گمان می­رود که یک شهر بسیار وسیع هیتیتی، در زیر شهر هخامنشی قرار گرفته باشد و شاید همان شهر شانوهیتا Shanovhitta باشد. کشفیات، به ما نشانه­های یک شهر مقدس سنتی را نشان می­دهد و هرکدام از دوره­های ذکر شده در این محوطه، دارای عبادتگاه خاص خود بوده اند. با تمامی این تفاسیر، نه تنها هنوز شهر هخامنشی مانند این شهر، در ترکیه پیدا نشده، بلکه آتشکده و تالار بار آن نیز در جایی کشف نشده است.

اگرچه، این کاخ ایرانی، از محلی کاملا متفاوت با فرهنگ هخامنشی یافت شده و تپه اولوز از حیث باستان­شناسی آسیای صغیر دارای اهمیت بسیاری است، من معتقدم که این کاوش­ها، در حال تغییر و به روزرسانی دانش ما درمورد تاریخ ادیان و مذاهب آسیای صغیر، پس از گوبکلی تپه است.

۵

بازدید از محوطۀ اولوز – منبع تصویر: Anadolu Agency

 

۶ 

باستان­شناسان در حال کاوش کاخ هخامنشی محوطۀ اولوز – منبع تصویر : Anadolu Agency

منبع خبر :

https://www.realmofhistory.com/2018/09/10/achaemenid-persian-palace-amasya-turkey/

 

 

دیدگاهتان را بنویسید