مطالب تازه
صفحه اصلی / اخبار / دست افزارهای سنگیِ پیچیده به دست آمده از چین شاید منجر به بازنگری در پیشینه تاریخی گونه ما ‌شود

دست افزارهای سنگیِ پیچیده به دست آمده از چین شاید منجر به بازنگری در پیشینه تاریخی گونه ما ‌شود

نوشته: کالین باراس Colin Barras

ترجمه: زینب نظری طهرانی

مجموعه ای از دست افزارهای سنگی باستانی که اخیرا یافت شده، باعث ایجاد شکاف و گسستی در شواهد و مدارک باستان شناختی چین شد، که دانش ما در رابطه با چگونگی گسترش گونۀ ما در دنیا را به چالش می‌کشد.

اجداد انسان ریخت Homonin ما بیش از ۳ میلیون سال پیش شروع به ساخت ابزار نمودند. با گذشت زمان این ابزارها پیچیده‌تر شده و حدود ۳۰۰ هزار سال پیش نوع جدیدی از ابزارهای سنگی با استفاده از تکنیک «لوالواLevallois  ساخته شد که نخست در آفریقا و غرب اوراسیا پدیدار شد.

در این تکنیک به جای آن که قلوه سنگ را تراشیده و از دل آن ابزاری بسازند، بر روی قطعات یا تراشه هایی Flakes که از قلوه سنگ جدا شده، کار می شده تا تبدیل به ابزار شود. این شیوه امکان می دهد تا تنها از یک قلوه سنگ چندین ابزار ساخته شود.

تا کنون چنین پنداشته می‌شد که انقلاب لوالوا از حدود ۴۰ هزار سال پیش به این سو به مناطق شرقی آسیا مانند چین وارد شده باشد که با یافته های جدید این نظر زیر سوال رفته است.

بو لی Bo Li از دانشگاه ولانگونگ Wollongong استرالیا و همکارانش تصدیق نمودند که دست افزارهای سنگی سبک لوالوا که متعلق به ۱۶۰-۱۷۰ هزار سال پیش هستند، از غار گوانییندانگ Guanyindong  در جنوب چین بدست آمده اند.

این کشف بدنبال یافته‌های اوایل امسال در هند بود که از محوطه آتیرامپاکام Attirampakkam  ابزارهای سبک لوالوا مربوط به ۳۸۵ هزار سال پیش بدست آمد. مشخص است که همونین های مرکز و شرق اوراسیا بسیار زودتر از تصور ما ساخت ابزارهای لوالوا را آغاز نمودند. اما این سازندگان ابزار باستانی که بودند؟

art

سازندگان ناشناخته

پاسخ به این سوال که سازندگان این ابزارها چه کسانی بودند، دشوار می‌باشد زیرا هیچ سنگوارۀ انسانی از این محوطه ها بدست نیامده است.  این نظر مایکل پتراگلیا از موسسه علوم تاریخ بشر مکس پلانک Max Planck Institute for the Science of Human History  آلمان است، کسی که در هیچ یک از دو مطالعه فوق دخیل نبوده است.

در آفریقا ابزارهای لوالوا مرتبط با گونه‌ ما (هموساپینس) است، درحالیکه در اروپا این ابزارها ساخته نئاندرتال‌هاست. به گفته پتراگلیا در حقیقت هر دو این گونه‌ها می‌توانستند به شرق و به چین رفته و ابزارهای لوالوا را با خود برده باشند. از طرفی این امکان نیز وجود دارد که انسان‌های باستانی که در شرق اوراسیا می‌زیستند- مانند دنیسواها، که درباره آن اطلاعات بسیار کمی داریم- این ابزارها را به‌طور مستقل اختراع کرده باشند.

اگر ورود این ابزارها به شرق توسط گونه هموساپینس بوده باشد، پس این گونه بسیار زودتر از تصور ما به چین رفته است. یافته‌های جدید شواهد حضور هموساپینس در چین را به ۱۲۰ هزار سال قبل باز می گرداند اما کماکان این تاریخ حدود۵۰ هزار سال بعد  از تاریخ منتسب به ابزارهای سنگی یافت شده در غار گوانییندانگ است. لی می‌گوید: «باستان‌شناسان می بایست به سرعت به دنبال فسیل‌های انسانی بیشتری در چین باشند که  شرایط ایده آلی از نظر حفاظت داشته تا بتوان از آنها DNA  باستانی استخراج نمود. امیدوارم مطالعات ما منجر به شکل‌گیری موج مطالعات باستان‌شناسی جدیدی شود».

منبع:

https://www.newscientist.com/article/2185956-complex-stone-tools-in-china-may-re-write-our-species-ancient-history/

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید