صفحه اصلی / اخبار / باستان­شناسان موفق به کشف ریشه­ های یونان باستان شدند

باستان­شناسان موفق به کشف ریشه­ های یونان باستان شدند

برگردان: نیلوفر احتشامی

باستان­شناسان قدیمی­ترین مجموعۀ ساختمانی متعلق به یونان باستان را کشف کردند که درک آن­ها را از دنیای باستان تغییر داد. این مجموعه شامل ۶۰ بنای ساخته شده از سنگ مرمر است که قدمت آن به ۴۶۰۰ سال پیش بازمی­گردد، و برفراز یک جزیرۀ قله­مانند در منطقۀ کروس Keros و در نزدیکی سواحل دریای اژه به دست آمده است. متخصصان، کاوش در این محوطه را از چهار سال پیش آغاز کردند، اما نتایج واقعی این کاوش­ها طی یک سال اخیر و با تجزیه و تحلیل دقیق داده­ها منتشر شد. براساس نظر کارشناسان و متخصصان، این کشف سبب دگرگونی فهم آن­ها از فرهنگ دورۀ مفرغ این منطقه شده، و همچنین احتمال می­رود که مردمان سرزمین یونان در آن بازۀ زمانی از نظر سطح سازماندهی، تخصص­گرایی و شرایط سیاسی از آنچه پیش­تر تصور می­شد، پیشرفته­تر بودند. هم­اکنون چنین استتناج می­شود که یونانیان دورۀ مفرغ قدیم، حداقل ۳۵۰۰ سفر دریایی در راستای جابجایی موادخام برای ساخت این بنای پر زرق و برق انجام داده­اند، که درخشش و تلالو آن در برابر نور خورشید قابل توجه است. این سفرهای دریایی که در مجموع مسافتی در حدود ۴۵ هزار مایل (حدود ۷۳ هزار کیلومتر) را دربر می­گرفت، و کشتی­ها بین ۷ تا ۱۰ هزار تن سنگ مرمر سفید را از یک جزیرۀ دریای اژه به جزیره­ای دیگر منتقل می­کردند.

بنا به گفتۀ دکتر جولیان وایت رایت Julian Whitewright، سرپرست تیم کاوش­های باستان­شناسی دریایی دانشگاه ساوتَمپتن Southampton: «این حمل و نقل دریایی، یکی از بزرگ­ترین تجارت­های دریایی در دوران پیش­ از تاریخ در کل دنیاست. این کشف، بیانگر اهمیت واضح تجارت دریایی در فرهنگ مردمان دورۀ مفرغ قدیم منطقۀ اژه است».

بنای کشف شده که از سنگ مرمر سفید ساخته شده، برفراز یک تپۀ کوه مانند قرار دارد که با نام داسکالیو Dhaskalio شناخته می­شود، و احتمالا دارای اهمیت مذهبی بوده است. براساس دیدگاه­های سنتی و اسطوره­شناسی یونانی، قلۀ کوه­ها و مناطق مرتفع جایگاه خدایان است و جایگاه آیینی داسکالیو احتمالا برگرفته از همین دیدگاه است.

به گفتۀ پژوهشگر دیگر، دکتر آلن پیتفیلد Dr. Alan Peatfield از دانشگاه دوبلین: «این منطقه به طور بالقوه، محلی برای ردیابی ریشۀ تقدس کوه­ها در یونان باستان است». افزون بر این، براساس گفتۀ سرپرست این پروژه از موسسۀ مطالعات باستان­شناسی مک دانلد دانشگاه کمبریج، مایکل بوید Michael Boyd، تا پیش از کشف این مجموعۀ یادمانی، هیچ بنای دیگری با این شاخصه­ها از این دوره، در یونان و پیرامون آن یافت نشده بود.

محوطۀ داسکالیو حدود صد سال پیش از ساخت استون­هنج، نخستین هرم­های مصر، شهرهای بزرگ درۀ سند و پادشاهی­های مشهور بین­النهرین بوجود آمد. تمدن مصر، بین­النهرین، درۀ سند و اروپای غربی تقریبا به طور مستقیم به یکدیگر متصل نبودند، اما در مواردی همچون استخراج و استحصال اولیۀ فلز، تجارت، و امور فرهنگی و سیاسی دارای اشتراکاتی هستند. کاوش در محوطۀ داسکالیو این نتیجه را به دست می­دهد که این منطقه – برخلاف باورهای پیشین- نقش پررنگی را در توسعۀ فرهنگی یونان باستان ایفا می­کند.

۸۷۸

منبع خبر:

https://www.standard.co.uk/news/world/archaeologists-unearth-probable-origins-of-ancient-greece-in-groundbreaking-discovery-a4186531.html

دیدگاهتان را بنویسید