صفحه اصلی / اخبار / مصرف گیاهان دریایی توسط بونوبوها بازتاب دهندۀ عادات غذایی انسان های باستانی

مصرف گیاهان دریایی توسط بونوبوها بازتاب دهندۀ عادات غذایی انسان های باستانی

لنا پیِرس Lena Pierce

ترجمۀ دکتر جواد حسین زاده ساداتی

به تازگی معلوم شده که بونوبوهای دشت های کنگو، رفتار شگفت انگیزی از خود نشان می دهند. آنها در باتلاق های منطقه به جستجوی گیاهان دریایی می روند که سرشار از یُد Iodine هستند؛ لازم به ذکر است ید یکی از عناصر خوراکی است که در تقویت توانایی های شناختی، نقش بسزایی دارد. به این ترتیب این کار بونوبوها می تواند به دانشمندان در درک نیازها خوراکی و رفتارهای مرتبط با این نیازها در انسان های باستانی کمک نماید. مصرف خوراک های غنی از ید در بونوبوها نخستین مورد گزارش شده از مصرف این مادۀ خوراکی در گونه هایی غیر از انسان است.

۷۴

دکتر گاتفرید هومن Gottfried Hohmann که نویسندۀ ارشد این پژوهش است می گوید: “نتایج به ما کمک می کند تا بفهمیم که چرا جوامع انسانی در دوران پیش از تاریخ به دشت کنگو مهاجرت کردند. به مانند انسان ها، بونوبوها نیز به عنوان یک گونۀ حیات به مواد خوراکی ید دار نیاز دارند؛ از اینرو احتمالا مطالعۀ ما برای نخستین بار نشان می دهد که جوامع انسانی پیشا صنعتی چگونه توانستند بدون تقویت مصنوعی ید بدنشان{به واسطۀ منابع دیگر} به دشت کنگو مهاجرت کنند”.

گاتفرید هومن که یک نظریه پرداز در حوزۀ فرگشت است، گفته است که انسان های نخستین به واسطۀ زندگی در نواحی ساحلی توانستند به فرگشت خود ادامه دهند. این انسان ها در چنین جاهایی می توانستند خوراک هایی را بیابند که باعث تقویت کارکرد مغز می شود. مطالعۀ آنها پیشنهاد می کند که ممکن است انسان های نخستین به واسطۀ مصرف خوراک های مشابه خوراکی که امروزه بونوبوهای می خورند، کارکردهای مغز خود را تقویت کرده و توسعه داده باشند. پس از این مشاهدات، مشخص شد که بونوبوها تنها گونه ای نیستند که از این گیاهان{یعنی گیاهان غنی از ید}مصرف می کنند. گزارش هایی در دست است که نشان می دهد گوریل ها و شمپانزه ها نیز به دنبال گیاهان دریایی غنی از ید می گردند. کشف این نکته که گونه های مختلف نخستی ها به دنبال یافتن و خوردن این مواد خوراکی در جاهایی هستند که گیاهان ید دار در آن مناطق نادر هستند، بسیار هیجان انگیز است.

دیدگاهتان را بنویسید