صفحه اصلی / اخبار / آمریکایی های اولیه

آمریکایی های اولیه

انجمن علمی باستان شناسی ایران، به عنوان یکی از اصلی نهادهای رسمی و قانونی تشکیلات باستان شناسی ایران، طی یک سال گذشته تلاش کرده تا در حوزه های مختلف آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجرایی به زعم خود در پیشبرد اهداف باستان شناسی ایران، گام بر دارد. در کنار تمامی فعالیت ها، انجمن تلاش کرده است تا مخابره اخبار و رویدادهای باستان شناختی جهان را در حد امکان به جامعه باستان شناسی ایران منتقل نموده و از این طریق اهالی باستان شناسی و به ویژه دانشجویان این رشته را با تحولات و دست آوردهای جدید باستان شناسی جهان آشنا نماید. کارگروه خبر انجمن در طی سال گذشته حدود ۴۵ خبر از مهمترین اخبار و رویدادهای باستان شناسی جهان را به فارسی برگردانده و به واسطۀ رسانه های مختلف در اختیار علاقه مندان قرار داده است. این کارگروه امسال نیز به مانند سال گذشته، ده تا از مهمترین کشفیاتی باستان شناسی سال ۲۰۱۸، به انتخاب سایت Archaeology.org را به فارسی برگردانده و آن را در خدمت علاقه مندان قرار داده است. امید است که این تلاش ها بتواند راهی به سوی تعاملات بیشتر باستان شناسی ایران با جریان های روز باستان شناسی جهان باشد. انجمن علمی باستان شناسی از سرکار خانم ها سپیده جمشیدی یگانه، نیلوفر احتشامی، زینب نظری طهرانی، پگاه گودرزی، مهشاد صادقی و جناب آقای سروش جلیلی به خاطر همکاری های صمیمانه و تلاش های افتخاریشان کمال سپاس را دارد و برای این عزیزان آرزوی سلامتی و توفیق دارد. هیئت مدیرۀ انجمن علمی باستان شناسی کشور از تمامی دانشجویان و پژوهشگرانی که علاقه مند به همکاری با این کارگروه بوده به گرمی استقبال کرده و هر گونه پیشنهاد جدید را چه در این خصوص و چه در سایر فعالیت های انجمن، با اشتیاق پذیرا می باشد.

برگردان: مهشاد صادقی

یکی از جذاب ترین سوالاتی که در باستان شناسی آمریکایی مطرح می شود، این است که نخستین مردمان که در آمریکا سکونت گزیدند چه کسانی بودند؟

طی ۸۰ سال گذشته، پژوهشگران تصور می کردند که آنها افرادی از فرهنگ “کلوویس” Clovis بودند که نیاکانشان در حدود ۱۳۰۰۰ سال پیش از سیبری به شمال آمریکا آمدند. این درحالیست که در دهه های گذشته، باستان شناسان به این باور رسیدند که انسان ها بسیار زودتر به آمریکای شمالی آمدند. یافته های جدید از محوطه “گولت” Gaolt در تگزاس مرکزی، شواهدی متقن را به دست می دهد که نه تنها در مورد نخستین مردمان آمریکاست بلکه درمورد سنت ابزاری ناشناخته ایست که قدیمی تر و متنوع تر از آنچه است که تاکنون پژوهشگران تصور می کردند.

باستان شناسان ابزار های سنگی ای همچون تیزه، تیغه و ریز تیغه در محوطه گولت کشف کردند که قدیمی ترین آنها بین ۱۶۰۰۰-۲۰۰۰۰ سال تاریخ گذاری می شوند؛ یعنی هزاران سال قدیمی تر از تیزه های سنگی شیارداری که از فرهنگ کلوویس شناخته شده است. تام ویلیامز Tom Williams از دانشگاه ایالتی تگزاس می گوید: “آنچه که می بینیم، مجموعه ابزارهای کاملا پیشرفته است. این شواهد نشان می دهد که آنها مردمانی که برای بقایشان به خوبی با محیطشان سازگار شده بودند.”

۹۸۶

 

دیدگاهتان را بنویسید