مطالب تازه
صفحه اصلی / اخبار / یک مرکز اداری ـ اقتصادی «آغاز ایلامی» در کرمانشاه؛ مدارکی تازه از تپه تیلینه

یک مرکز اداری ـ اقتصادی «آغاز ایلامی» در کرمانشاه؛ مدارکی تازه از تپه تیلینه

یک مرکز اداری ـ اقتصادی «آغاز ایلامی» و صدها قطعه اثر مهر در تپه تیلینه در کرمانشاه کشف شد. به گزارش روابط عمومی انجمن علمی باستان‌شناسی ایران، کاوش‌های باستان‌شناسی نجات‌بخشی در تپه تیلینه منجر به کشف صدها نمونه اثر مهر بر سطح قطعات گل، پیکرک‌های حیوانی گلی و اشیاء شمارشی گلی شد.

دکتر شکوه خسروی، دانش‌­آموخته دکتری باستان­‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس و استاد مدعو دانشگاه رازی کرمانشاه و سرپرست کاوش باستان‌شناسی در تپه تیلینه، با اعلام این خبر افزود: در چند سال اخیر کاوش‌های باستان‌شناسی هدفمندی در دشت کوزران ـ ماهیدشت، استان کرمانشاه، به انجام رسیده است و یافته‌های آن، دانسته‌های کم نظیری دربارۀ تاریخ و وضعیت منطقه در اختیار قرار داده‌­اند. کاوش­ تازه در تپه تیلینه استان کرمانشاه، در میان دشت کوزران نیز اهمیت مطالعات باستان‌شناسی در این منطقه را به روشنی نشان داد.

به گفته دکتر خسروی، خاک‌برداری‌های قبلی در محوطه منجر به آشکار شدن 70 نمونه اثر مهر متعلق به دوره آغاز ایلامی شده بود و در واقع اهمیت یافته‌های سطحی سبب شد تا برای درک وضعیت منطقه در اواخر هزارۀ چهارم پ.م، و درک بافت قرارگیری یافته­‌های سطحی، درخواست کاوش اضطراری محوطه به پژوهشکده باستان‌­شناسی ارائه شود. در نهایت کار کاوش از 12 شهریورماه آغاز شد. این تپه پیشتر  در سال 1377 در بررسی­‌های باستان‌شناسی دشت کوزران توسط آقای دکتر عباس مترجم شناسایی شده و سپس در سال 1386 به شماره 21789 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

دکتر شکوه خسروی افزود: برای شناخت ماهیت محوطه و به ویژه لایه­‌های سکونتی قدیمی‌­تر، گمانه کوچکی به ابعاد 5×5 متر در دامنۀ تپه و گمانه لایه­‌نگاری نیز در غرب محوطه و در بخش‌های آسیب دیده ایجاد گردید. در نتیجۀ کاوش، آثار و بقایای مختلفی نظیر چاله‌های ذخیرۀ غلات، قطعات سفال­، استخوان­‌های جانوری، دانه­‌های ذغال شده غلات، پیکرک‌­های گلی حیوانی کوچک، اشیاء شمارشی گِلی، و صدها نمونه اثر مهر بر سطح قطعات گل پیدا شده که نشان از مبادلات ساکنان این محوطه در پنج هزار سال پیش دارد. این یافته­‌ها نخستین مواد باستان­‌شناختی این دوره در غرب زاگرس مرکزی هستند و شناخت و دانش ما را در خصوص وضعیت غرب ایران در هزارۀ چهارم پ.م دگرگون خواهد کرد.

شمار بسیار زیادی قفل گلی در، صدها قطعه پلمپ ظرف و یک مهر استوانه‌­ای نشان می­‌دهد تپه تیلینه در دورۀ آغاز ایلامی یک مرکز اداری برای ساماندهی امور اقتصادی و مبادلاتی بوده است. بر پشت قطعات به دست آمده از پلمب ظروف و قفل­‌های گلی در، رد ریسمان­‌ها به خوبی حفظ شده و قابل مشاهده ­است. بر سطح این قطعات اثر بیش از 100 مهر مختلف دیده می‌شود. این مهرها، دو دسته مهرهای استوانه­‌ای و استامپی را شامل می‌شوند و دربرگیرنده نقوش هندسی، گیاهی و حیوانی­ هستند.

می­‌دانیم که تاکنون در این بخش از غرب ایران، هیچ نمونه‌­ای از اثر مهرهای آغاز ایلامی گزارش نشده است، از این­‌رو اهمیت این یافته­‌ها در باستان‌­شناسی منطقه و غرب ایران دوچندان می­‌شود. مدارک کنونی حاکی از این است که این تپه باستانی محلی با کارکرد اداری ـ اقتصادی بوده و به نظر می­‌رسد عمدۀ فعالیت ساکنان آن در ارتباط با مبادلۀ روغن یا نوشیدنی­‌ها بوده است. هرچند برای پی بردن به ماهیت دقیق آنها باید منتظر انجام آزمایش­‌های دقیق بمانیم. تنوع مدارک جدید از تپه تیلینه این امکان را فراهم خواهد کرد تا ارتباطات گسترده منطقه­‌ای و حتی فرامنطقه‌­ای بررسی شود. این یافته‌ها می‌تواند خلاء مدارک باستان‌شناختی مربوط به وجود نهادهای سیاسی ـ اقتصادی در حد فاصل دوره زمانی استقرار در محوطه دهسوار و چغارماران در زاگرس مرکزی را به خوبی پر کند و وضعیت ماهیدشت از نظر وجود مراکز اداری و روند تحولات مربوط به مدیریت اقتصادی و سیاسی در آن را بهتر و کامل‌تر توضیح دهد.

دیدگاهتان را بنویسید