مطالب تازه
صفحه اصلی / اخبار / گزارش نکوداشت دکتر دانشپور پرور

گزارش نکوداشت دکتر دانشپور پرور

نیلوفر احتشامی:آیین بزرگداشت استاد پیشکسوت باستان­شناسی، «سرکارخانم دکتر فخری دانشپور پرور» در روز سه­شنبه، مورخ ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ در تالار علامه امینی دانشگاه تهران، باحضور جمعی از پیشکسوتان و اساتید، دانشجویان و علاقمندان به باستان­شناسی برگزار شد.

 انجمن علمی باستان­شناسی ایران به طور سالیانه، نشان دکتر عزت­الله نگهبان را بنا به خدمات باستان­شناسان پیشکسوت، به یکی از این عزیزان اعطا می­کند که  اساتیدی هم­چون زنده­یاد دکتر محمدیوسف کیانی، استاد محمود موسوی، دکتر محمدرحیم صراف، استاد مهدی رهبر، و دکتر حکمت­الله ملاصالحی صاحب این نشان هستند. در این مراسم، ششمین نشان زنده­یاد دکتر عزت­الله نگهبان (پدر علم باستان­شناسی ایران) ، به پاس زحمات ارزنده و بی­دریغ استاد دانشپور پرور در این علم، و همچنین وقف زندگانی ایشان در این راه، به ایشان اهدا شد.

در آغاز مراسم، پس از پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و عرض خوشامدگویی توسط جناب آقای شاهین آریامنش، «جناب آقای دکتر سیدمهدی موسوی کوهپر» رییس محترم هیات مدیرۀ انجمن علمی باستان­شناسی ایران و عضو هیات علمی گروه باستان­شناسی دانشگاه تربیت مدرس، تیز علاوه بر عرض خیرمقدم، به ارایۀ پیشینه­ای از این نشان پرداختند و از خاطرات دوران دانشجویی خود در محضر اساتید بزرگ باستان­شناسی و سرکارخانم دکتر دانشپور پرور، و زحمات دلسوزانۀ ایشان در تربیت دانشجویانشان سخنانی ایراد کردند.

پس از سخنرانی جناب آقای دکتر موسوی کوهپر، مستندی که توسط جناب آقای سینا بیات، از دانشجویان باستان­شناسی دانشگاه تهران با همکاری سایر عزیزان، با موضوع زندگی­نامۀ استاد دانشپور پرور از زبان شخص ایشان تهیه شده بود، به نمایش درآمد، و نکات ارزنده­ای را پیرامون زندگی پربار ایشان، از جمله شرایط سخت تحصیل در رشتۀ باستان­شناسی برای دانشجویان دختر، در اختیار مخاطبان قرار داد.

در ادامه، «جناب آقای دکتر حسن کریمیان» ، عضو هیات علمی گروه باستان­شناسی دانشگاه تهران نیز برای دقایقی به مرور خاطرات شیرین دانشجویی و تلمذ در محضر استاد فخری دانشپور پرور پرداختند و هم­چنین تاثیرات ژرفی که این استاد بزرگوار، نه تنها بر زندگی علمی، بلکه بر زندگی شخصی ایشان داشتند را بیان کردند.

«جناب آقای دکتر بهمن فیروزمندی» ، استاد گروه باستان­شناسی دانشگاه تهران، ضمن تشکر از برگزارکنندگان و یادی از درگذشتگان و بزرگان باستان­شناسی، به خاطرات همکاری با سرکار خانم دکتر دانشپور پرور در گروه باستان­شناسی دانشگاه تهران نیز اشاراتی داشتند و برای ایشان از درگاه ایزد منان طلب عمری باعزت داشتند.

پیرو سخنرانی­های پیشین، در ادامه، «سرکار خانم دکتر هایده لاله» از اساتید گروه باستان­شناسی دانشگاه تهران و رییس سابق موسسۀ باستان­شناسی دانشگاه تهران، از بزرگداشت استاد دانشپور پرور ابراز خرسندی نمودند و به زحمات ارزشمند ایشان در شناساندن فرهنگ و تمدن ایران در شبه قاره و شرق دور، و همچنین شناساندن نقش زنان در این علم و تربیت چندین نسل از باستان­شناسان موفق ایرانی، چه قبل و چه پس از انقلاب اسلامی ایران، و  همچنین به سمت­های ایشان که در راستای حفظ هویت ملی ایران بود اشاراتی کردند.

 پس از ایشان، «سرکار خانم دکتر پریوش اکبری» از شاگردان برجستۀ سرکار خانم دکتر دانشپورپرور و همچنین سایر دانشجویان ایشان هم­چون «جناب آقای دکتر محمداسماعیلی اسمعیلی جلودار» ، استاد محترم گروه باستان­شناسی دانشگاه تهران، به دوران دانشجویی خود در محضر استاد دانشپور پرور، راهنمایی­ها، دلسوزی­ها و زحمات ایشان اشاراتی کردند و آن را از شیرین­ترین و به یاد ماندنی­ترین دوره­های تحصیل خود دانستند، و برای استادشان طلب عمر روزافزون و سلامتی کردند.

گروه موسیقی دانشجویان باستان­شناسی دانشگاه تهران، برای دقایقی این محفل را با نواهای سازهای اصیل ایرانی و انتخاب قطعاتی ملی و میهنی آراستند و به حاضران این مراسم، شادی و مسرت بیش­تری هدیه کردند. نگار فرج­زاده و زهرا خدادادزاده و مهدی صفایی و علیرضا یزدانی و سینا بیات اعضای این گروه موسیقی بودند.

سه تن از شاگردان برجستۀ ایشان، «سرکارخانم دکتر آتوسا مومنی» ، و «جناب آقای دکتر فرزاد مافی» در وصف محاسن این استاد بزرگوار و تمامی محبت­های ایشان، و همچنین علاقۀ قلبی خود به ایشان را بیانی بسیار شیوا و خاطراتی شیرین بیان کردند. «سرکارخانم صدیقه فروغیان» به تاثیرگذاری و اثربخشی استاد دانشپورپرور بر سایر زنان همدورۀ خود و پس از آن اشاره کردند و همچنین خاطراتی که در سفرهای علمی با این استاد بزرگوار و احترام به فرهنگ­ها و سنن مناطق مختلف ایران را مرور کردند.

پس از آن «جناب آقای دکتر مصطفی ده­پهلوان» ، نایب رییس انجمن علمی ایران، عضو هیات علمی گروه باستان­شناسی دانشگاه تهران، و رییس موسسۀ باستان­شناسی دانشگاه تهران نیز از زحمات و خدمات ارزندۀ این استاد گرانقدر تشکر و قدردانی نمودند و از جامعۀ علمی باستان­شناسی درخواست کردند تا ارتباط میان نسل قدیم و جدید باستان­شناسان حفظ شود و تا بتوان به خوبی از تجربیاتشان بهره مند شد.

«جناب آقای استاد مهدی رهبر» و «سرکارخانم دکتر حمیده چوبک» نیز که متاسفانه قادر به حضور در این برنامه نبودند، پیغام خود را ضمن عرض تبریک به سرکار خانم دکتر دانشپورپرور ابلاغ نموند.

به عنوان حسن ختام برنامه، «سرکارخانم دکتر فخری دانشپورپرور» ، با سخنان ارزندۀ خود به بیان مختصری از زندگینامه، دوران تحصیل در ایران، چین و هند، تجربیاتشان در کشورهای مختلف، اساتیدی همچون زنده­یاد دکتر عیسی بهنام و دکتر عزت­الله نگهبان که در محضرشان کسب علم نمودند، مشقت­ها و سختی­هایی که به عنوان یک زن در جامعه با آن­ها ایستادگی کردند و فارغ از جنسیت، به فعالیت­های علمی و میدانی در باستان­شناسی پرداختند. فعالیت­های علمی ایشان تا هم­اکنون نیز ادامه دارد و  به راستی که ایشان نماد علم­­آموزی و پشتکار برای تمامی جویندگان علم هستند.

در بخش پایانی مراسم، ششمین نشان دکتر عزت­الله نگهبان به همراه جوایزی ناقابل در برابر بیش از پنج دهه فعالیت در علم باستان­شناسی به ایشان تعلق گرفت. حضور تعداد کثیری از دانشجویان و دوستداران این استاد بزرگوار در طی مراسم و پس از آن نیز، نمایانگر دلسوزی­های استادانه و مادرانۀ ایشان برای تک تک دانشجویانشان است.

تهیۀ عکس و گزارش: نیلوفر احتشامی

۲ ۳ ۴ ۵ ۶ ۷ ۸ ۹ ۱۰ ۱۱ ۱۲ ۱۳ ۱۴ ۱۵ ۱۶ ۱۷ ۱۸

دیدگاهتان را بنویسید