مطالب تازه
صفحه اصلی / اخبار / لایه باستانی چیست؟

لایه باستانی چیست؟

نوشته اشکان ولی پوریان

photo_۲۰۱۹-۰۵-۲۶_۲۳-۳۱-۵۸

باستان‌شناسی، مانند بسیاری دیگر از رویکردهای علمی برای مطالعه و تحقیق بر طبقه‌بندی داده­های خویش متکی است و روش طبقه­بندی باتوجه به نوع داده و نحوۀ دست­یابی به آن متفاوت است. کاوش باستان­شناسی تنها راه دست­رسی به داده­های باستان­شناختی نیست، اما یکی از پویاترین و مهمترین بخش­های متود باستان­شناسی است و دلیل اصلی این پویایی، امکانیست که مطالعۀ لایه­های باستانی برای طبقه­بندی نزدیک به واقعیت (از نظر ترتیب زمانی و فرهنگی) داده­های باستانی به‌دست محقق می‌دهد.

لایۀ باستانی چیست؟ برای توضیح آن ابتدا باید توضیح داد که لایۀ باستانی چگونه شکل می­گیرد. همان‌طور که در پست­های قبل گفته شد، محوطه­های باستانی انواع مختلفی دارند، و براساس همین انواع گوناگون، نحوۀ شکل­گیری آن­ها متفاوت است. یکی از انواع مهم محوطه­های باستانی آن­هایی هستند که به­خاطر دست­اندازی متناوب طبیعت و انسان به نحوی تغییر پیدا کرده­اند که با نگاه آماتور و غیرعلمی شناسایی آن­ها امکان پذیر نیست. ما برای این نوع محوطه­ها بر اساس جغرافیای شکل­گیری و فرهنگی نام­های چون تل، تپه، mound و … را به­کار میبریم. هر گاه که انسانی یک محوطه را ترک می­کند، فرسایش طبیعی می‌تواند آن محوطه را چنان تغییر دهد که بعد از مدتی (گاه در کمتر از ۱۰ سال و گاه بعد از قرنها) تشخیص اثر انسان در آن ممکن نباشد. بسیاری از انسان­ها به صورت متوالی بعد از ترک به یک مکان بازگشته و در آن ساکن می­شوند و بعد از مدتی دوباره آن را ترک می­کنند و بدین صورت چرخۀ انسان و طبیعت ادامه پیدا می­کند. این ساده­ترین طریقی است که ممکن است یک لایۀ باستانی را شکل دهد. با این­حال واقعیت هرگز به این سادگی نیست. در حقیقت بسیاری از مواقع شکل­گیری یک لایۀ باستانی همزمان با سکونت انسان در یک محوطه صورت می­گیرد. به یک شهر عظیم فکر کنید که برخی از بخش­های آن متروک می­شوند، در حالیکه در بخش­های دیگر سکونت جریان دارد. بعد از مدتی زمین­ها متروک دوباره تملک می­شوند و ساخت و ساز در آن صورت می­گیرد و محل­های دیگری به جرگۀ مناطق حاشیه­ای می­پیوند. رم را در یک روز نساختند.

آنچه که در مورد شکل­ گیری لایۀ باستانی (که باستان­شناسان به آن لایۀ فرهنگی می­گویند) مسلم است، چرخۀ عملکردهای مختلف طبیعی است. به طور معمول لایه­های باستانی بسیار فشرده­اند، گاه تا چند متر و گاه حتی تا چند سانتی­متر و ترکیب مواد طبیعی در آن­ها نیز دیده می­شوند. برای مثال یک بنای کاه­گلی در کویر پس از مدتی در اثر فرسایش باد به تلی از خاک تبدیل می­شود، باستان­شناسی این را در قالب لایه­ای نازک از خاک فشرده با بقای کاه و گاه برخی آثار فرهنگی می­بیند. اگر بنا داری کفی فشرده باشد، این لایۀ خاک و کاه بر روی بستر فشرده­ای یافت می­شوند (بنابرای تا اینجا دو لایه داریم: لایۀ کاه و خاک، و لایه­ای که خاک بسیار فشرده­ای را تشکل می­دهد)، روی این لایۀ خاک، یک لایۀ رس (طوفانی شنی که سبب فرسایش است و بنای قدیم را در خود دفن کرده) قابل مشاهده خواهد بود. زیر لایۀ کف امکان دارد آثار خانه­ای قدیم­تر پیدا شود. در صورتی که چنین نباشد و بنای ما برای اولین بار در یک محیط طبیعی ساخته شده باشد، به پایین­تر لایه یا بستر طبیعی خاک بکر می­گوییم.

دوباره لای ه­های باستانی هیچ وقت به این سادگی نیستند. یک محوطه در اغلب موارد شامل ده­ها لایه است. اگر محوطه موردنظر یک مورد عظیم مانند یک شهر باشد، میلیون­های لایۀ متراکم روی هم قرار گرفته­اند. اگر آنچه با آن روبرو باشیم شامل تغییرات مختلف یک بنا (مثل کف­های متعدد یک بنا باشد) از واژه فاز برای نامیدن لایه­ های مختلف تغییر در بنا استفاده می­کنیم. اگر بنا متعلق به دوره­های مختلف باشد (دور­های باستان­شناختی متفاوت از دوره­های زمانی تقویمی هستند و سنجش هر دو فرایندی دشوار و زمانبر و سرشار از اشتباهات فنی است) لایه­ ها بر اساس این دوره­ ها طبقه­ بندی می­گردند. طبقه ­بندی لایه براساس دوره هدف باستان­شناس در هنگام کاوش است. زیرا تمام آثار بدست آمده هنگامی به بهترین نحو قابل تحلیل و تفسیر تاریخ هستند که بتوان آن­ها را نظمی متناسب با واقعیت بیرونی دارد.

لایه تنها واحدی نیست که طبقه ­بندی داده­های باستان­ شناسی را ممکن می­سازد. در طول چند دهه اخیر، تاکید باستان­شناسان بر مطالعۀ انسان (پدیدآورندۀ اثار باستانی) به­جای تمرکز صرف بر مواد فرهنگی، سبب گشته که مفهوم “محدودۀ فعالیت” جایگاه مهم در فرایند کاوش باستان­شناسی داشته باشد. اما این بحث دیگری است.

/https://www.instagram.com/bastanshenasi_baraye_mardom

 

دیدگاهتان را بنویسید