مطالب تازه
صفحه اصلی / اخبار / شناخت منابع تاریخی و باستان شناسی سده های متأخر اسلامی، بخش دوره زند و قاجار برگزار شد

شناخت منابع تاریخی و باستان شناسی سده های متأخر اسلامی، بخش دوره زند و قاجار برگزار شد

دومین نشست تخصصی کارگروه دوران متأخر اسلامی انجمن علمی باستان شناسی ایران با همکاری دانشگاه جیرفت و با موضوع «شناخت منابع تاریخی و باستان شناسی سده های متأخر اسلامی، بخش دوره زند و قاجار» روز سه شنبه ۵ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰ صبح در سالن آمفی تئاتر شهدای دانشجو در دانشگاه جیرفت برگزار شد.
دکتر سارا سقایی عضو هیأت علمی گروه باستان شناسی دانشگاه جیرفت و سخنران این نشست، در ابتدا به اهمیت منابع مکتوب در دوران تاریخی و اسلامی به عنوان مکمل یافته¬های باستان شناسی اشاره کرد و افزود: شناخت عقاید سیاسی، مذهبی و اجتماعی نویسندگان دوران متأخر اسلامی یکی از الزامات مطالعات باستان¬شناسیِ این دوره محسوب می شود؛ چرا که با آشنایی با سوگیری ها و نگرش نویسنده، میزان صحت یادداشت های او روشن¬تر خواهد شد.
دکتر سقایی در ادامه، توضیحات خود را در دو بخش «معرفی منابع مکتوب دوره زند و قاجار» و «معرفی پژوهشهای باستان شناسی بر پایه اطلاعات منابع مکتوب» ارائه نمود. وی در بخش نخست، تعدادی از مهمترین منابع مکتوب دوره زند و قاجار در دسته های ششگانه منابع جغرافیایی، تاریخ عمومی، تاریخ سلسله ای، سفرنامه های خارجیان در ایران، سفرنامه ایرانیان (در ایران و فرنگ) و شرح حال نویسی معرفی کرد. در بخش دوم، تعدادی از پژوهشهای انجام شده با توجه به اطلاعات منابع دست اول معرفی شد. به گفته دکتر سقایی، این پژوهشها در ارتباط با شناخت بناها و سازه های از میان رفته دوران قاجار در اصفهان، مطالعه نقش تحولات اجتماعی و فرهنگی از دوره ناصری به بعد در شکل گیری و تغییر کالبدی خانه های اعیانی تهران، تغییرات ساختار فضای شهری تهران پس از بازگشت ایرانیان از سفرهای اروپایی انجام شده است.
در پایان بر لزوم توجه به منابع و اسناد مکتوب این دوره در باستان شناسی فضاهای شهری و بازشناسی سازه ها و تحولات فرهنگی مفقود تاکید شد.

WhatsApp Image 2019-12-21 at 20.29.12 WhatsApp Image 2019-12-21 at 20.29.18 WhatsApp Image 2019-12-21 at 20.29.16

دیدگاهتان را بنویسید