صفحه اصلی / اخبار / سمینار علمی «واکاوی آموزش میراث فرهنگی با رویکرد باستان‌شناسانه در نظام آموزشی مدارس ایران» برگزار می‌شود

سمینار علمی «واکاوی آموزش میراث فرهنگی با رویکرد باستان‌شناسانه در نظام آموزشی مدارس ایران» برگزار می‌شود

سمینار علمی «واکاوی آموزش میراث فرهنگی با رویکرد باستان‌شناسانه در نظام آموزشی مدارس ایران» از سلسله نشـست‌های میراث فرهنگی در ساختار آموزشی وزارت آموزش و پرورش، به همّت انجمن علمی باستان‌شناسی ایران، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور و مؤسسه باستان‌شناسی دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن علمی باستان‌شناسی ایران، این سمینار علمی روز سه‌شنبه پنجم دی‌ماه 1402 از ساعت 13 تا 17 در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و با حضور دکتر رسول قدیم‌خانی معاون مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش، دکتر علی باقر طاهری‌نیا رییس مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، دکتر سیدمهدی باقریان مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطه نظری، دکتر احمد لاشکی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش، دکتر احمد نادری عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، دکتر محمدرضا سعیدی هرسینی عضو هیأت علمی پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی سازمان سمت و با حضور شماری از استادان و فرهیختگان باستان‌شناسی کشور از جمله دانشجویان گروه­های باستان­شناسی ایران، رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور، اعضاء و رییس هیات مدیره انجمن علمی باستان­شناسی ایران، مؤسسه باستان­شناسی دانشگاه تهران، استادان گروه­های باستان­شناسی دانشگاه­های تهران، تربیت مدرس، بوعلی سینا همدان و دیگر محققان و دانش آموختگان باستان­شناسی و علوم مرتبط با آن برگزار خواهد شد.

در این سمینار، جایگاه میراث فرهنگی و به ویژه باستان‌شناسی در نظام آموزشی مدارس ایران مورد ارزیابی و واکاوی قرار خواهد گرفت و نقش و اهمیت میراث فرهنگی اسلامی ـ ایرانی کشور در تبیین و تحکیم هویت ملّی، تاریخی و دینی جامعه ایران مورد بررسی قرار خواهد گرفت. همچنین، کارکردهای میراث فرهنگی و به ویژه باستان‌شناسی در شکل‌گیری هویت فرهنگی، تحقق اهداف سیاسی، توسعه فناوری‌ها و صنایع سبز و پایدار، رفع مشکلات و بحران‌های زیست‌محیطی و اقلیمی و اهمیت میراث فرهنگی به عنوان یکی از اَشکال اصلی توسعه پایدار اقتصادی مورد بحث و بررسی و تبادل نظر قرار خواهد گرفت و در آن به ارزیابی فرصت‌ها و چالش‌های پیش‌روی باستان‌شناسان و کُنش‌گران میراث فرهنگی در زمینه‌های یادشده در بالا پرداخته خواهد شد. 

بر این اساس، یکی از مهم‌ترین اهداف و مطالباتی که در این سمینار پیگیری خواهد شد، لزوم تعریف عناوین درسی مرتبط با حوزه میراث فرهنگی در نظام آموزشی مدارس از مقاطع پایه تا قبل از دانشگاه و توجه به رویکرد باستان‌شناسانه در این آموزش‌­ها است. بیانِ لزوم بهره‌گیری از تخصص علمیِ دانش‌آموختگان توانمند باستان‌شناسی در حوزه تدریس در مدارس و اشتغال دانش‌آموختگان باستان‌شناسی در ساختار اداری آموزش و پرورش به عنوان معلّم و مشاور هدف و مطالبه دیگری است که محور بحث و تبادل نظر در این سمینار خواهد بود.  شرکت کنندگان در این همایش امیدوارند تا با خرد جمعی زمینه استفاده از دانشجویان و نخبگانِ دانش‌آموخته این رشته در ساختار اداری کشور به ویژه آموزش و پرورش فراهم گردد تا ضمن بهره­‌برداری از تخصص آنان، زمینه اشتغال آنان فراهم شود و بیش از این شاهد خروج نیروهای تحصیل‌­کرده این حوزه به مراکز علمی و استخدامی خارج از کشور نباشیم.

گفتنی است رشته باستان‌شناسی جزء نخستین رشته‌­هایی است که از همان سال­‌های ابتدایی تأسیس دانشگاه تهران، در آن دایر شده و همچنان به عنوان یکی از رشته­‌های کاربردی مهم نقش مهمی در شناخت و بازشناسی فرهنگ و تمدّن کهن این سرزمین دارد.

دیدگاهتان را بنویسید