صفحه اصلی / اخبار / اندر فضیلت نیکان

اندر فضیلت نیکان

اندر فضیلت نیکان

🔹یادداشتی از استاد دکتر حکمت اله ملاصالحی

نیک بودن و نیک زیستن و نیکخواه مردمان بودن فضیلتیست بس عظیم و فضیلت فضیلت ها. اشور زرتشت (ع) رستگاری را در اتفاق و اتحاد و همبودی و هماهنگی میان فکر و قول و فعل نیک یعنی «هومت» (اندیشه نیک) «هوخت» (گفتار نیک) و «هورشت» (کردار نیک) می دید و می زیست و به آدمیان مژده می داد. مژده ای خوش و خجسته و رهایی ورستگاری بخش. عیسی بن مریم (ع) می فرمود: راه و زندگی و راستی من هستم. به بیان دقیق و صریح و شفاف تر: طریقت و شریعت و حقیقت منم. در حدیثی از پیامبر اسلام و قرآن (ص) آمده است: «الشریعه اقوالی الطریقه افعالی الحقیقه احوالی»؛ به دیگر سخن: «شریعت و طریقت و حقیقت منم» هر سه پیامبر عظیم الشأن یک مژده بزرگ رستگاری را به آدمیان می دهند. راستی و راست زیستن، راه است؛ زندگیست؛ مجاهدت است. در آوردگاه و میدان عمل و آزمون به کف می آید. شیرینی و حلاوت خوش آن را می توان و می باید در اتفاق و اتحاد و همبودی و هماهنگی و همراهی فکر و قول و فعل و عمل نیک در هر دم زندگی، آزمود و زیست. تحقق و شکوه و زیبایی و فرخندگی و فرهمندی مژده خوش رستگاری را در سبقت گرفتن و حضور بی امان در آوردگاه ها و سنگرهای مجاهدت تجربه و آزمون فکر نیک و قول نیک و فعل نیک و در یک کلام نیک زیستن؛ می توانید خوش ببینید و خوش بچشید.”السابقون السابقون اُولئک المقربون” .تحقق راستی و رستگاری را دراین آوردگاه ها و حضور در این سنگرها تجربه کنید و بزیید و به کف آورید. سنگری که هیچ شکستی درآن راه ندارد و سنگربانانش همیشه پیروز و فاتح میدانند و مجاهدانش هماره پیروز و پهلوانانش همیشه پهلوان و نیک نامانش همیشه در یاد ها و خاطره ها وحافظه ها مانا. به تعبیر نغز و مغز و ژرف و دلنشین استاد شعر و سخن ما حافظ علیه الرحمه:

در طریقت هرچه پیش سالک آید خیر اوست

در صراط المستقیم ای دل کسی گمراه نیست

و در زندگی و تجربه عمر کوتاه ما در این عالم هیچ صراطی راست و مستقیم و کوتاه تر از صراط نیکخواه و نیکوکار مردمان بودن نیست. نه تنها نیکخواه مردمان که نیکخواه یک جهان بودن نیست. به ویژه وقتی شرایط سخت و سنگین می شود و راه صعب العبور و تندرستی و سلامت جان عالمی در معرض مخاطره و خطر مرگ.
چه خوش اقبالند و نیکبخت و سعادتمند گوش ها و هوش های حساس و هوشمند و هشیاری که هر صبح و ظهر و شام بانگ و ندای ملکوتی و خوش «حیّ علی خیرالعمل» را می شنوند و در کار خیر شتاب می کنند و سبقت می گیرند و درمسابقه پیروز میدان. برای جامعه پزشکی و پرستاری کشور و همه مسئولان و مدیران میهن و انسان های نیکوکار و نیکخواهی که در شرایطی این چنین دشوار و خطرخیز و مخاطره انگیز برای مردم میهن و سیاره ما با اراده و عزم و ایمانی استوار؛ فداکارانه گام در میدان مجاهدت و کارزار نهاده اند و جان خود را در آوردگاه صیانت از جان دیگران به مخاطره افکنده اند؛ دعای خیر و آرزوی سلامت و موفقیت و طول عمر با عزّت می کنیم.

از هر کرانه تیر دعا کرده ام روان

باشد در این میانه یکی کارگر شود

البته با سلاح اشک و سرمایه امیدی استوار به تعبیر امام حکمت وعزّت علی ابن ابی طالب در دعای ملکوتی کمیل.

دانشگاه تهران: ۱۴/۱۲/۱۳۹۸ هجری خورشیدی

دیدگاهتان را بنویسید