مطالب تازه
صفحه اصلی / اطلاعیه ها / نشست «موزه‌های باستان‌شناسی؛ راهبردی در حفظ هویت فرهنگی» برگزار شد

نشست «موزه‌های باستان‌شناسی؛ راهبردی در حفظ هویت فرهنگی» برگزار شد

به گزارش روابط عمومی انجمن علمی باستان‌شناسی ایران، نشست «موزه‌های باستان‌شناسی؛ راهبردی در حفظ هویت فرهنگی» با همکاری انجمن علمی باستان‌شناسی ایران، مدیریت باغ موزه نگارستان و انجمن علمی دانشجویان باستان‌شناسی دانشگاه تهران در تالار روح‌الامینی باغ موزه نگارستان در روز سه‌شنبه 2 خرداد 1402 برگزار شد.

در این نشست که با استقبال و حضور شماری از دانشجویان، استادان و علاقمندان حوزه باستان‌شناسی و میراث فرهنگی برگزار شد، ابتدا دکتر سعید امیرحاجلو عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس و نایب رییس انجمن علمی باستان‌شناسی ایران پس از عرض خیر مقدم به شرکت‌کنندگان، ضمن سپاسگزاری از برگزارکنندگان نشست، بر اهمیت ادامه همکاری میان انجمن‌های علمی و تشکل‌ها و گروه‌های دانشجویی و موزه‌ها تأکید کرد‌ند.

سپس دکتر اسمعیلی جلودار، رییس هیأت مدیره انجمن علمی باستان‌شناسی ایران، در سخنانی کوتاه ضمن خوشامدگویی به حاضران، از اهمیت هفته میراث فرهنگی و لزوم آگاهی از فلسفه و اخلاق باستان‌شناسی در میان باستان‌شناسان سخن گفتند. پس از ایشان، دکتر مجیدمنتظر ظهوری، مدیر محترم باغ موزه نگارستان حضور علاقمندان را در این نشست خوشامد گفتند.

سپس، استاد حکمت‌الله ملاصالحی سخنرانی خود را با عنوان «در طلوع‌گاه موزه‌های عالم مدرن و در غروب‌گاه معابد»، با سخنانی درباره پدیده موزه و شکل‌گیری مفهوم موزه آغاز کرد. ایشان در ادامه، نسبت و رابطه موزه با انسان معاصر و هویت انسان مدرن را تبیین نمود و شکل‌گیری موزه‌های گوناگون مردم‌شناسی، باستان‌شناسی، تاریخ علم، تاریخ طبیعی و … را ناشی از میل و کشش انسان به شناخت خود دانست. دکتر ملاصالحی، همچنین درباره تفاوت نگرش انسان به موزه‌ها و مجموعه‌های تاریخی در بستر زمان و معنای «اثر» و تفاوت آن با واقعیت و کنجکاوی معرفت‌ورزانه و عمیقاً تاریخی انسان در موزه‌ها نیز مطالبی بیان کردند و وظیفه احراز هویت از دست رفته و میراث مشترک را بر دوش جامعه باستان‌شناسی دانستند.

در بخش بعدی از این نشست، دکتر منتظرظهوری سخنرانی خود با موضوع «باغ نگارستان؛ از کاخ تابستانی فتحعلی‌شاه تا موزه مکتب کمال‌الملک« را آغاز کرد. ایشان در طی صحبت‌های خود، ابتدا پیشینه باغ نگارستان و جایگاه آن در تحولات شهری تهران، قبل از قاجار و در عصر قاجار را تبیین نمود. سپس به پیشینه تحولات کاربری و ساختاری بناهای نگارستان از زمان ساخت آن در زمان فتحعلی‌شاه تا به اکنون و اتفاقات مهم تاریخی آن اشاره کرد.

در انتهای این نشست، بازدید گروهی از تالارها و مجموعه آثار باغ موزه نگارستان با حضور پرشمار علاقمندان و شرکت‌کنندگان در این نشست به انجام رسید.

دیدگاهتان را بنویسید