مطالب تازه
صفحه اصلی / اخبار / بیانیه انجمن علمی باستان‌شناسی ایران برای حفاظت از مجموعه تاریخی ـ طبیعی کرفتو

بیانیه انجمن علمی باستان‌شناسی ایران برای حفاظت از مجموعه تاریخی ـ طبیعی کرفتو

انجمن علمی باستان‌شناسی ایران برای حفاظت از مجموعه تاریخی ـ طبیعی کرفتو بیانیه‌ای صادر کرد.

به گزارش روابط عمومی انجمن علمی باستان‌شناسی ایران، در پیِ ساخت و ساز کارخانه بسته‌بندی حبوبات و سایت بوجاری در نزدیکی مجموعه تاریخی ـ طبیعی کرفتو و خطر تخریب این مجموعه ارزشمند، این انجمن ابتدا با ارسال نامه‌ای به دکتر علی دارابی معاون محترم میراث فرهنگی در تاریخ ششم دیماه 1402 به شماره ب 363، خواستار حفاظت از این مجموعه تاریخی ـ طبیعی به عنوان یکی از مواریث ملّی ایران و جلوگیری از اقدامات مخرّب در آن شد.

اکنون، و پس از ارسال نامه انجمن به معاونت میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، این انجمن با صدور بیانیه‌ای بر لزوم حفاظت از مجموعه تاریخی ـ طبیعی کرفتو تأکید کرده است. متن بیانیه انجمن به شرح زیر است:

درخواست انجمن علمی باستان­شناسی ایران از وزارت میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سازمان حفاظت محیط زیست برای حفاظت از «مجموعه تاریخی ـ طبیعی کرفتو»

به‌تازگی ساخت‌وسازِ کارخانه بسته‌بندی حبوبات و سایت بوجاری در نزدیکی اثرِ تاریخی ـ طبیعیِ غار کَرَفتو رخ داده که متأسفانه وضعیت حفاظتیِ این اثر ارزشمند میراثی را در معرض خطر قرار داده است.

غار کرفتو، غاری آهکی است که در دوران سوم زمین‌شناسی شکل گرفته‌ و بر پایه نتایج پژوهش‌های علمی، در دوران مزوزوئیک  زیر آب بوده و در اواخر این دوره، ارتفاعات آن از آب خارج شده است. در باب اهمیت محوطه و غار کرفتو همین بس که این غار و محوطه پیرامون آن بیش از هشت دهه پیش، یعنی در ۲۰ بهمن ۱۳۱۸، به دلیل ارزش‌های میراثی چشمگیر با شماره ثبت ۳۳۰ به فهرست میراث ملّی کشور راه یافته است. در این مدّت پژوهشگران ایرانی و غیرایرانی بسیاری چه در حوزه میراث‌فرهنگی و چه در حوزه زمین‌شناسی و طبیعی به مطالعه این غار پرداخته و مقالات متعددی درباره این اثر تاریخی ـ طبیعی منتشر کرده‌اند. از این مهم‌تر، کرفتو به سبب اهمیتی که در دل و خاطرات مردم داشته و دارد، الهام‌بخش افسانه‌ها (برد خیاط، سه کچان و …) و شعرهای زیادی بوده و به ادبیات عامه راه یافته است. برای نمونه، غزل معروف «قلای کرفتو» از شاعر نامی ماموسا ئاسو (محمدسعید نجاری) گویای اهمیت و جایگاه این اثر طبیعی و تاریخی در خاطرات و حافظه تاریخی مردم است و بر جنبه نوستالوژیک و فُسوسانگی آن تأکید دارد. در سال‌های اخیر پژوهش‌هایی درباره منظر فرهنگی آن گسترش یافته و با اقدامات انجام شده، اکنون در فهرست انتظار ثبت جهانی یونسکو نیز قرار گرفته است.

با توجه به اهمیتی که «مجموعه تاریخی ـ فرهنگی و طبیعی کرفتو» به‌عنوان میراثی از گذشته و سرمایه نسل‌های آینده کشور دارد، از وزارت میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سازمان حفاظت محیط زیست درخواست می‌شود تمهیدات لازم به‌منظور رفع مشکلات حفاظت و صیانت از این میراث ملّی اندیشیده شود. همچنین ضمن سپاسگزاری از تلاش نهادهای مسئول، به‌ویژه نهادهای استانی، برای مدیریت و نگهداری از این اثر، انتظار می‌رود به نحو مقتضی و مطلوب و با تمهیدات لازم به مشکلات ساکنان در محدوده حریم اثر نیز توجه شده و رسیدگی لازم صورت پذیرد.

دیدگاهتان را بنویسید