مطالب تازه
صفحه اصلی / اطلاعیه ها / برگزاری دو نشست تخصصی در موزه آبگینه و سفالینه‌های ایران به مناسبت هفته میراث فرهنگی

برگزاری دو نشست تخصصی در موزه آبگینه و سفالینه‌های ایران به مناسبت هفته میراث فرهنگی

به گزارش روابط عمومی انجمن علمی باستان‌شناسی ایران و به نقل از روابط عمومی موزه آبگینه و سفالینه‌های ایران، به مناسبت هفته میراث فرهنگی، دو نشست علمی در این موزه برگزار خواهد شد.

نشست اول با عنوان “نگینی ماندگار در خیابان تاریخی” توسط موزه آبگینه و سفالینه‌های ایران با همکاری بافت تاریخی قلب طهران در روز یکشنبه 31 اردیبهشت 1402 ساعت 15 تا 16:30 برگزار خواهد شد. در این نشست، سخنرانی‌هایی با عناوین «مروری بر نام‌ها در سی تیر» توسط سعید روشن، «عمارت قوام السلطنه ،طرح چند پرسش از تحولات مکانی در بافت شهری تا بنیان و رویدادهای معمارانه» توسط دکتر اسکندر مختاری و مریم میرزایی و «نگاهی به نقوش کاشی‌های حوضخانه موزه آبگینه و سفالینه‌های ایران» توسط آذر صادقی‌نژاد ارائه خواهد شد.

نشست دوم نیز، نخستین نشست تخصصی «علم در آبگینه» خواهد بود که با عنوان «تأثیر میراث هنر شیشه‌گری بر ابزارآلات دانش کیمیاوی و داروسازی (برهمکنش دانش و فن و هنر)» روز چهارشنبه ۳ خردادماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۵ تا ۱۸ در موزه آبگینه برگزار خواهد شد. در این نشست، از ویترین ابزارآلات علمی موزۀ آبگینه و سفالینه‌‌های ایران رونمایی خواهد شد. همچنین در این نشست، پس از خوشامدگویی و سخنرانی دکتر نوید صالح‌وند، رییس موزه آبگینه و سفالینه‌های ایران، سخنرانی‌هایی با عناوین «زلال زجاجی؛ تأملات تاریخنگاشتی علم، با تمرکز بر آبگینه در کیمیای رازی» توسط دکتر محمدجوهرچی، «نگاهی به ابزارهای شیشهای در کیمیای سدۀ هشتم هجری» توسط دکتر علی کاووسی رحیم، «اهمیت ظروف در تهیه و نگهداری داروهای طبی کهن» توسط دکتر محمد صدر، «تاریخنگاری فرهنگی اشیا: تحلیلی از منظر تاریخ غیرخطی» توسط دکتر حمیدرضا نمازی و «روایت تاریخ علم از زبان آثار شیشه‌ای موزۀ آبگینه» توسط زهره محمدیان مغایر ارائه خواهد شد.

انجمن علمی باستان‌شناسی ایران از همه اعضاء محترم انجمن و فرهیختگان و علاقمندان به میراث فرهنگی، برای حضور در این دو نشست دعوت به عمل می‌آورد.

دیدگاهتان را بنویسید