صفحه اصلی / اخبار / اهدای دومین نشان عزت‌الله نگهبان به استاد محمود موسوی

اهدای دومین نشان عزت‌الله نگهبان به استاد محمود موسوی

اهدای دومین نشان عزت‌الله نگهبان به استاد محمود موسوی

دومین نشان زنده‌یاد دکتر عزت‌الله نگهبان، طی مراسم بزرگداشتی به استاد محمود موسوی، باستان‌شناس پیشکسوت ایران، و از شاگردان زنده‌یاد عزت‌الله نگهبان اهدا می‌شود.

در این آیین بزرگداشت که به کوشش انجمن علمی باستان‌شناسی ایران و مجلۀ ایران‌شناسی مارلیک برگزار می‌شود از 60 سال خدمات علمی، فرهنگی و میهنی استاد محمود موسوی قدردانی می‌شود.

استاد محمود موسوی در سال 1317 خورشیدی در شهر زنجان در خانواده‌ای روحانی و سنتی چشم به جهان بازکرد. پدربزرگ وی، آیت‌الله سیدجواد موسوی در غیاب پدر و مادر محمود موسوی که در تهران بودند، سرپرستی وی را به دوش گرفت. وی سپس در سال 1328 به تهران نزد پدر و مادرش آمد و بقیۀ دبیرستان را در مدارس مدرس و علمیه گذراند. او در گیرودار امتحان دبیرستان بود که کودتای 28 امرداد به مانند موجی سهمگین زندگی خانوادۀ موسوی را مانند بسیاری دیگر تحت تاثیر قرار داد. پدرش که درگیر کارهای سیاسی بود ابتدا در خفا زیست و سپس دستگیر و زندانی شد و زندگی خانواده دچار سعوبت و سختی شد. محمود موسوی که فرزند بزرگ خانواده بود در غیاب پدر مسئولیت او را به اجبار به عهده گرفت که البته کمک معنوی و مادی پدربزرگ را نیز داشت. در این سالیان هم درس می‌خواند و هم به کارهای مختلف مشغول بود.

محمود موسوی در موسسۀ لغت‌نامۀ دهخدا در زمان حیات دهخدا کار می‌کرد. دهخدا آخر ماه، حواله‌ای به دست وی می‌داد که او آن را به مجلس می‌برد و از حسابداری مجلس، حقوق خود را می‌گرفت. او همچنین به مقاله‌نویسی در مجلات مختلف همچون مجله‌های فردوسی، نگین، جهان امروز قلم می‌زد. شادروان دکتر محمود عنایت، موسوی را به شادروان احمد شاملو آشنا کرد و در مجلۀ جهان امروز به اتفاق قلم می‌زد. در مجلۀ فردوسی به اتفاق شادروان بهرام فره‌وشی به رد نوشته‌های دکتر موسی جوان که علیۀ استاد ابراهیم پورداوود و دربارۀ ترجمۀ اوستا نوشته بود، قلمی زد و دیدگاه جوان را رد کرد.

موسوی همچنین از سوی دکتر عنایت به دکتر تورج فرازمند که برنامه‌ای در رادیو تهران به نام برنامه‌های جوانان داشت معرفی شد و برنامۀ باستان‌شناسی در برنامه جوانان به وی پیشنهاد شد که به مدت یک سال و اندی آن را اجرا کرد. این برنامه ساختاری داشت که مرحوم محمدتقی مصطفوی را می‌آوردند و پس از نوشته‌ای که گوینده می‌گفت با او مصاحبه می‌کردند. همچنین موسوی به دانشکدۀ ادبیات رفت و به زحمت توانست دکتر عزت‌الله نگهبان را راضی کن تا به رادیو بیاید.

موسوی سپس وارد دانشگاه تهران شد و نزد اساتیدی چون دکتر عزت‌الله نگهبان به آموزش باستان‌شناسی پرداخت. وی بعدها در ادارۀ باستان‌شناسی به کار مشغول شد و در جای‌جای ایران به کاوش‌های باستان‌شناسی پرداخت. موسوی پس از انقلاب، معاون ادارۀ باستان‌شناسی کشور شد و توانست در این سمت به فعالیت‌های ارزنده‌ای بپردازد که از آن‌همه می‌توان به برگزاری نخستین همایش باستان‌شناسی ایران در پس از انقلاب در شهر شوش، اشاره کرد.

گفتنی است در این مراسم، جوایز برگزیدگان علمی انجمن علمی باستان‌شناسی ایران، به بهترین مقاله، بهترین پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، بهترین رسالۀ دکتری و بهترین سخنران، اهدا خواهد شد.

این بزرگداشت روز یکشنبه 20 مهرماه 1393 ساعت 16 تا 18 در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به نشانی بزرگراه کردستان، خیابان ایران‌شناسی (64 غربی پیشین)، ساختمان پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تالار حکمت برگزار می‌شود و ورود علاقه‌مندان آزاد است.

دیدگاهتان را بنویسید