صفحه اصلی / اخبار / دانلد ویتکام درگذشت

دانلد ویتکام درگذشت

دانلد ویتکام در تاریخ 8 فوریه 2024 در سن 79 سالگی درگذشت.

پروفسور ویتکام از سال 1981 به عنوان همکار پژوهشی در مؤسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو مشغول شد و در سال 1990 به مرتبه دانشیاری در این مؤسسه دست یافت. او، مطالعات میدانی و علمی ارزشمندی در حوزه باستان‌شناسی اسلامی در مناطق متعددی از جمله مصر، اردن، فلسطین و سرزمین‌های اشغالی، عمان، عربستان سعودی، سوریه، ترکیه، ایران و گرجستان انجام داد و دستاوردهای فعالیت‌های میدانی، کاوش‌ها و سایر پروژه‌های او به عنوان فعالیت‌هایی پیشگامانه، تأثیر زیادی بر پژوهشگران دیگر گذاشت. دانلد نه تنها یک باستان‌شناس و پژوهشگر آکادمیک برجسته بود، بلکه یک استاد متعهد نیز بود که دانش و اشتیاق خود را به دانشجویان دانشگاه شیکاگو و دیگر دانشجویان منتقل می‌کرد.

پروفسور دانلد ویتکام در طول زندگی علمی خود، جوایز متعددی را برای دستاوردهای علمی خود دریافت کرد که از جمله آنها می‌توان به جایزه یک عمر دستاورد علمی در خاورمیانه در سال 2018 و کمک‌های مالی از مؤسسات معتبری مانند انجمن نشنال جئوگرافیک و انجمن فلسفه آمریکا اشاره کرد.

بی‌تردید، میراث علمی و دستاوردهای ارزشمند دانلد ویتکام در حوزه باستان‌شناسی خاورمیانه به ویژه در دوران اسلامی، ماندگار خواهد بود.

انجمن علمی باستان‌شناسی ایران برای او آرزوی آرامش ابدی دارد؛ باشد که نامش ماندگار و یادش الهام‌بخش نسل‌های امروز و آینده بماند.  

دیدگاهتان را بنویسید