مطالب تازه
صفحه اصلی / اخبار / کتابخانه شخصی استاد میرعابدین کابلی به موزه شهر بابل اهدا شد

کتابخانه شخصی استاد میرعابدین کابلی به موزه شهر بابل اهدا شد

دکتر جبرئیل نوکنده، رییس موزه ملّی ایران در پیامی همزمان با نخستین سالگرد درگذشت شادروان میرعابدین کابلی، از اهداء کتابخانه شخصی این استاد فقید به موزه شهر بابل و اختصاص یکی از سالن‌های موزه این شهر به کتاب‌ها و آثار ایشان خبر داد. متن پیام دکتر نوکنده بدین شرح است:

«بعضی انسان‌ها خاصند، تولدشان مرگشان. گویی هرگز نمی‌میرند. زنده‌یاد استاد میرعابدین کابلی هم گویا از این جنس بود. قریب یک سال است که از سفر ابدیش می‌گذرد، تلاش سال‌ها کاوش در دل خاک، میراث ماندگاری از فرهنگ و ایران بود که نامش را تا ابد در حافظه فرهنگی این سرزمین جاودان کرده و آنچه از میراث مادیش به جا مانده کتبی است که جوانی و عمر خود را در لابلای آن‌ها گذران کرد و او را به مقام استادی رساند. امروز این مجموعه کتب، اسناد و …. به دو موزه مهم کشور، یعنی موزه ملی ایران جایی که سال‌ها برایش محل پژوهش بود و مدیریت آن را هم زمانی به عهده داشت و دیگر موزه‌ شهر زادگاهش بابل انتقال یافته است.

بر خود واجب می‌دانم  سپاس و قدردانی ویژه‌ خودم را از خانواده محترم شادروان کابلی به ویژه خانم‌ها ثریا و سیما و آقایان کاظم و مصطفی کابلی و  علی سعادت‌منش (داماد) برای همکاری صمیمانه آن‌ها تقدیم کنم. هنگامی‌که پیشنهاد خودم را برای اهدا کتابخانه استاد مطرح کردم، سخاوتمندانه پذیرفتند و در این راه من را همراهی کردند و تنها شرطشان آن بود که کتب و اسناد برای پژوهشگران و علاقمندان در دسترس قرار گیرد.   

لازم می‌دانم از همراهان مهربانی یاد کنم که بدون حضورشان این امر محقق نمی‌گشت؛ سرکار خانم‌ها ثریا کابلی، فریده شیرخدایی رییس اسبق کتابخانه موزه ملی ایران، دکتر آرمان شیشه‌گر پیشکسوت باستان‌شناسی که صمیمانه کتابخانه استاد میرعابدین کابلی را فهرست‌نویسی و بسته‌بندی کردند.
این کتب در  ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ با نظارت اینجانب به موزه ملی ایران انتقال یافت و به سرپرستی  خانم طیبه ابراهیمی امین‌ اموال و کتابدار موزه ملی ایران، تمامی کتب به مهر اهدا یادگار شد و در ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ با کمک آقای مهندس مهدی ایزدی سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مازندران، آقای محمد آرمان ارشادی معاون میراث فرهنگی استان، آقای مهدی عابدینی عراقی مدیر پایگاه میراث فرهنگی اسپهبد خورشید، خانم زبیده جعفری رییس موزه بابل و خانم مریم الطافی مسئول موزه‌های مازندران، بخشی از این کتب و نشریات به موزه بابل انتقال یافت و در طی چند روز گذشته در کتابخانه‌‌ای به نام میرعابدین کابلی چیدمان شد.
مقرر شده با مساعدت مدیر کل استان مازندران علاوه بر این کتابخانه، تالار نمایشگاهی از موزه به نام استاد اختصاص پیدا کند و در هفته میراث فرهنگی ۱۴۰۱ طی مراسمی در بزرگداشت این چهره فرهنگی گشایش یابد.‌
در این گالری، اسناد و مدارک حاصل از فعالیت‌های باستان‌شناسی استاد در معرض دید علاقمندان قرار خواهد گرفت».

دیدگاهتان را بنویسید