مطالب تازه
صفحه اصلی / اخبار / چغاسفلی را نجات دهید

چغاسفلی را نجات دهید

هیئت مدیره انجمن علمی باستان شناسی ایران در نامه ای خطاب به اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور، خواستار حفاظت از محوطۀ چغاسفلی شد.

متن نامه انجمن به شرح زیر است.

 

جناب آقای دکتر اسحاق جهانگیری

معاون اول محترم ریاست جمهوری اسلامی ایران

 

با سلام و احترام

همان­طور که مستحضرید امروزه ستون­های توسعۀ جوامع انسانی در همه جای جهان، نه بر ساخت­وساز و ایجاد و احداث بناها و سازه­ها و سدها و راه­ها و جاده­ها، که بر شانه­های میراث و فرهنگ و تربیت و آموزش و پرورش استوار است و چه بی­خرد جماعتی که آن اولی را بر این دومی ارجح کند و دل در این خیال واهی بربندد که اگر آمار سدها، فرودگاه­ها، جاده­ها، برج­ها، کاخ­ها و مال­هایش از سایر ملل فزون­تر شد، پس آنگه جایگاه و پایگاهش در میان ملل دنیا نیز بلندتر و رفیع­تر خواهد گشت و زهی خیال باطل. کیست که نداند این نمَط رشد و توسعه چیزی نیست جز باد در مشت نگه داشتن و تخم در شوره­زار افشاندن. این سنخ توسعه که مبتنی بر رشد ابعاد و اندازۀ سیمان و آسفالت و آهن و فولاد باشد و هزینۀ آن نیز از میان بردن محوطه­های باستانی و میراث فرهنگی و اجتماعی چندین هزار ساله باشد، بنایی لرزان و ریزان است که زرق و برقش تنها چند صباحی دل چند نامدیرِ نامدبر را خوش نگه داشته و به محض آنکه زنگار زمانه، گرد غباری بر آنها بیفکند و شور و هیجان کاذب اولیه فروکش نماید، حال بر همگان روشن خواهد شد که این چه حیلت و خدعه بود که چنین «گران­سنگ یوسفی به چنان زرِ ناسره بفروختیم»؛ آنگاه باشد که پشیمانی و ندامت از به گوش نگرفتن سخن اهل فن و اهل نظر، سودی نخواهد افتاد.

خبر کشف و کاوش محوطۀ باستانی ارزشمند چگاسفلی و یافته­های کم­نظیر آن چنان شور و شعفی در دل تمامی میراث دوستان و فرهنگ­خواهان ایرانی و انیرانی فکند و بار دیگر نشان داد که این خاک زرخیر چه گوهرها در دل دارد و چه اَمتعه در دامان؛ و این مهربان دایۀ کهن سال هر آینه در انتظار فرزندان برومند خویش تا با کشف و کاوش این گوهرها و خوانش معانی آنها، دل و جان زیندگان این سپنتا سرزمین را سیراب نمایند؛ اما حیف و دو صد حیف که اوضاع به لونی دیگر شد و عمر این شعف چندان دراز نبود. خبر شروع عملیات عمرانی (از جمله جدول­کشی، لوله­کشی و گازکشی و انواع کشی­های بی پایان دیگر) به بهانۀ توسعۀ روستا، خواب از چشم همگان ربود و دل ایشان را ناخوش­تر از آن نمود که بود. اگرچه مدعیان توسعۀ ناپختۀ چگاسفلی نمی­دانند، اما بر اهل فن و فراست پوشیده نیست که هر گونه عملیات عمرانی به منظور توسعۀ روستای چگاسفلی به آن نحو که در حال اجرا بوده است، چیزی «جز کشتن مرغ تخم طلا» نیست؛ چرا که جسم و جان پیر این محوطه خود نه تنها سنگ بنای توسعۀ پایدار روستا بلکه منبعی ناپیدا و نامیرا از برکت و شهرت برای کل منطقۀ بهبهان و جنوب غرب ایران است.

از اینرو هیأت مدیرۀ انجمن علمی باستان­شناسی ایران به نمایندگی از باستان­شناسان، میراثیان، فرهنگ­دوستان و فرهنگ­شناسان ایرانی و انیرانی که ارزش این محوطه را دانسته و بر اهمیت ملی و جهانی آن تأیید و تأکید دارند، از جنابعالی و تمامی مسئولان ذیربط تقاضا دارند در اسرع وقت نسبت به برخورد قانونی و قضایی با متخلفانی که بدون کسب مجوزهای لازم، به عرصۀ این محوطۀ ثبت شده در آثار ملی ایران تعرض کردند، اقدام نموده و ترتیبی اتخاذ فرمایید تا با هماهنگی وزارت­خانه­ها و سازمان­های مربوطه نسبت به رفع تصرفات غیرقانونی در این محوطۀ ارزشمند ملی و جهانی، اقدامات عاجل صورت پذیرد. به پیوست، اسامی حدود چهارصد نفر از باستان­شناسان و فعالان میراث فرهنگی کشور که با امضاء الکترونیکی خود، در پویش نجات چغاسفلی شرکت کرده و همچون انجمن علمی باستان­شناسی خواستار برخورد قانونی با متخلفان هستند، تقدیم می­شود. همچنین اعضای هیأت مدیره از همۀ مسئولان، متولیان و سایر افرادی که تاکنون مانع از آسیب بیشتر به این محوطه ارزشمند باستانی شده و گام­های نیکویی را در راستای حفاظت از این میراث گرانبها برداشته­اند، سپاس بیکران دارند.

 

با سپاس و آرزوی سربلندی

دکتر محمداسماعیل اسمعیلی جلودار

رییس انجمن علمی باستان­شناسی ایران

رونوشت:

ـ حجه­الاسلام و المسلمین دکتر سیدابراهیم رئیسی؛ ریاست محترم قوه قضاییه

ـ جناب آقای دکتر علی­اصغر مونسان؛ وزیر محترم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

ـ جناب آقای دکتر غلامرضا شریعتی؛ استاندار محترم خوزستان

۱۰۳٫ نامه چغاسفلا به دکتر جهانگیری

دیدگاهتان را بنویسید