مطالب تازه
صفحه اصلی / اخبار / نامه انجمن علمی باستان‌شناسی خطاب به وزیر میراث فرهنگی درباره تداوم گفتمان تعامل و همفکری‌های علمی و فرهنگی با استادان برجسته دانشگاه و متخصصان حوزه میراث فرهنگی

نامه انجمن علمی باستان‌شناسی خطاب به وزیر میراث فرهنگی درباره تداوم گفتمان تعامل و همفکری‌های علمی و فرهنگی با استادان برجسته دانشگاه و متخصصان حوزه میراث فرهنگی

به گزارش روابط عمومی انجمن علمی باستان‌شناسی ایران، این انجمن در واکنش به پیام مهندس ضرغامی در پاسخ به استاد پیشکسوت و برجسته باستان‌شناسی دانشگاه تهران، دکتر حکمت‌الله ملاصالحی، در نامه‌ای خطاب به وزیر محترم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، خواستار بهره‌گیری وزیر محترم از مشاورت و ظرفیت‌های متخصصان و کارآزمودگان حوزه میراث فرهنگی در انتصابات و تصمیم‌گیری‌ها شده و بر تداوم تعامل و همکفری با متخصصان تأکید نموده است. در این نامه از نوع نگاه دکتر ملاصالحی به مسائل کلان باستان‌شناسی کشور استقبال شده و از ایشان به دلیل واکنش‌های عالمانه و دلسوزانه در طول سالیان گذشته و در دولت‌های مختلف نسبت به تحولات و چالش‌های میراث فرهنگی، تقدیر شده است.

متن این نامه به شرح زیر است:

جناب آقای مهندس ضرغامی

وزیر محترم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

با سلام

در روزهای گذشته، نامه سرگشاده یکی از اساتید برجسته باستان‌شناسی کشور در خصوص مسائل اخیر حوزه میراث فرهنگی و پاسخ توئیتری شما به آن مرقومه، بحث‌های فراوانی را در میان اهالی این حوزه در پی داشته و موجب تکدر خاطر و انتقادات زیادی از سوی کُنشگران میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور گردید. در ادامه اما موضع بعدی حضرتعالی در این مورد خاص و توصیف شما از استاد دکتر ملاصالحی و همسان­‌پنداری دیدگاه واقع‌­بینانه ایشان با دیدگاه وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از تلخی ماجرا کاست و نشان داد که تجربه مدیریتی ارزنده می‌تواند در اصلاح مسیر و بازگشت به حوزه تعامل و بهره‌گیری از تجارب صاحبان خرد و اندیشه و متخصصان دلسوخته این حوزه مؤثر افتد.

جناب آقای وزیر! چنین نامه‌ها و بیانیه‌هایی که بی‌تردید از سر دغدغه و حساسیتِ اساتید مبرز یا متخصصان دغدغه‌مند، گاه با طعمی از عتاب و خطاب همراه می‌شوند، تذکار و تلنگری هستند از سر حس مسئولیت و نشانه‌ای از بیداری و هوشیاری جامعه میراث فرهنگی و باستان‌شناسی کشور که شایسته است به‌جای نگریستن به آن‌ها از روی ملال، همچون مجالی برای اصلاح و تعالی مسیر پیش رو مغتنم شمرده شوند.

انجمن علمی باستان‌شناسی ایران ضمن استقبال از رویه اخلاقیِ تصحیح خطا و گرامیداشت جایگاه بزرگان اندیشه‌ورز این حوزه و استفاده از نظرات عالمانه آنان، امیدوار است مجموعه مدیریتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در مسیر طولانیِ پیش رو با توجه به تجربیات دوره کوتاهی که از شروع به کار وزارتخانه در دولت جدید می‌گذرد، در حوزه انتصابات آتی و اخذ تصمیمات مهم تخصصی از مشاورت و ظرفیت‌های متخصصان و کارآزمودگان این حوزه به نحو شایسته استفاده نماید.

جناب آقای وزیر! جامعه میراث فرهنگی کشور، از آن‌رو که تار و پودش با حراست از مواریث گره خورده، علاوه بر حساسیت به حفظ محوطه‌ها و آثار فرهنگی ملموس و ناملموس، نسبت به حفظ دستاوردها و مواریث خود نیز حساسیت بالایی دارد. در حقیقت، اقداماتی که علی‌رغم همه فشارها و محدودیت‌ها تا به امروز در حوزه تعریف و تصویب ضوابط عرصه‌ها و حرایم محوطه‌ها از سوی جامعه باستان‌شناسی و میراث فرهنگی کشور صورت پذیرفته، خود میراث و دستاوردی است گران‌بها که نیازمند پاسداشت و پشتیبانی جدی است و به ‌هیچ‌ روی و با هیچ توجیهی نبایست توسط افرادی که تخصصی در این حوزه ندارند و بیشتر میراث‌خوار هستند تا میراث‌دار، مورد خدشه، تهدید یا تحدید قرار گیرد. توجه به نیاز و دغدغه مردم لازمه مدیریت و خدمت است، اما باید توجه داشت که متولیان این حوزه در عین تعامل، به شکلی حداکثری، مدافع منافع و ملزومات همین مردم در حوزه میراث فرهنگی باشند. مردمی که خود بانیان میراث فرهنگی بوده، هستند و خواهند بود. در غیر این صورت، چنان‌که تا به امروز نیز کمابیش این‌گونه بوده، کوتاه‌ترین دیوار از آنِ مواریث فرهنگی و محوطه‌های تاریخی خواهد بود. میراث فرهنگی ایرانی در وهله نخست میراث مردمان این سرزمین و به دنبال آن جامعه بشری است و بایست توجه داشت که این میراث در صورت تخریب، بازگشت‌ناپذیر است و با کوچک‌ترین خطا، نابودی دائمی آن حتمی خواهد بود. این همان تفاوتی است که حوزه میراث فرهنگی با دیگر حوزه­‌ها دارد.

بی‌تردید هدایت صحیح و درست این میراث در ایران، مستلزم به‌کارگیری مدیرانی است که در عین تعهد، از تخصص و تجربه لازم در حوزه‌های مربوطه برخوردار باشند. چرا که مدیریت مواریث فرهنگی اسلامی و ایرانی در این مرز و بوم را ذره‌ای مجال آزمون و خطا نیست. بر این اساس، انتظار می‌رود در انتصابات بعدی، به ویژه انتصاب مدیران استانی، شرط تخصص و تجربه بیش از پیش در نظر گرفته شود و چهره‌های خوشنام، کارآزموده و مقبول با تخصص کامل در حوزه میراث فرهنگی کشور، به عنوان مدیران رده و صف به کار گمارده شوند. شنیده­‌ها حاکی از درخواست نهادهای حاکمیتی برای تعیین مدیران استانیِ میراث فرهنگی است و شائبه گماردن افراد غیرمتخصص در این حوزه وجود دارد. این  انجمن با استعانت از رهنمود مقام معظم رهبری مبنی بر استنکاف از پذیرفتن مدیران سفارشی از سوی دستگاه­‌ها، حمایت خود را از انتخاب مدیران متعهد، متخصص و آگاهِ این حوزه اعلام می‌­نماید.

انجمن علمی باستان‌شناسی ایران ضمن آرزوی موفقیت برای جنابعالی در ادامه مسیرِ وزارت و امید به بازبینی در نظرات، تصمیمات و انتصاباتی که از سوی جامعه علمی کشور مورد انتقاد شدید قرار دارند، به نمایندگی از جامعه باستان‌شناسی کشور آمادگی خود را برای هرگونه همکاری و همفکری سازنده در جهت حفظ و مدیریت مواریث کشور اعلام داشته و همچون دیده‌بانی بیدار، مسائل این حوزه را فعالانه دنبال و پیگیری خواهد نمود.

دیدگاهتان را بنویسید