مطالب تازه
صفحه اصلی / اخبار / شناسایی ۱۱محوطه باستانی در محدوده ساخت سد گوراب

شناسایی ۱۱محوطه باستانی در محدوده ساخت سد گوراب

در طرح پژوهشی بررسی های باستان شناختی که با هدف شناسایی و معرفی مکان ها و محوطه های باستانی و منظر تاریخی – فرهنگی محدودۀ پیشنهادی برای اجرای پروژۀ ساخت سد گوراب ایلام انجام گرفت، یازده محوطه باستانی شناسایی، معرفی و مستندنگاری شد.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، فرزاد مافی سرپرست هیئت باستان شناسی امروز «یکشنبه » با اعلام این خبر گفت : پس از بررسی باستان شناسی و معرفی آثار باستانی، هدف اصلی این پژوهش ، ارزیابی تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم اجرای پروژۀ احداث سد بر مکان ها و محوطه های باستانی ، شناسایی و نیز منظر تاریخی – فرهنگی محدودۀ پیشنهادی برای ساخت و آبگیری سد است.
وی خاطرنشان کرد : بررسی یاد شده به صورت پیمایشی و همچنین بهره گیری از تصاویر ماهواره ای انجام گرفت.
این باستان شناس با اشاره به بارش های جوی که  به صورت فزاینده ای سبب کندی و ایجاد مشکلات در انجام پروژه شد تصریح کرد : با این حال همان گونه که انتظار می رفت و سوابق باستان شناسی مناطق پیرامونی(نزدیکی به محوطه مهم گورستان های هکلان و پرچینه) نیز تاکید بر اهمیت آن دارد؛ این منطقه به سبب دارابودن منابع زیست محیطی مناسب جهت جذب جوامع انسانی از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است.
مافی گفت : در نتیجه این مطالعات مجموعاً یازده محوطه باستانی شناسایی، معرفی و مستندنگاری وگاهنگاری اولیه آنها بر اساس شواهد و یافته‌های سطح الارضی پیشنهاد شد.
او با بیان اینکه دلایل گوناگونی وجود دارد که سبب گشته این ناحیه چنین اهمیتی داشته باشد، از جمله مهمترین این دلایل را  وجود منابع آبی مناسب، در دسترس بودن منابع دشت  های کوچک میانکوهی و کوهستان و همچنین قرار گرفتن در مسیر عبور عشایر و مسافرانی که قصد داشتند از مناطق گرمسیر در دهلران به مناطق سردسیر شمالی تر در نزدیکی کبیرکوه بروند عنوان کرد .

دیدگاهتان را بنویسید