مطالب تازه
صفحه اصلی / اخبار / دکتر مسعود گلزاری باستان‌شناس پرآوازه درگذشت

دکتر مسعود گلزاری باستان‌شناس پرآوازه درگذشت

دکتر مسعود گلزاری باستان‌شناس، پژوهشگر و مترجم ایرانی یکشنبه ۵ امرداد ۱۳۹۹ به‌علت بیماری ریوی درگذشت. او از باستان‌شناسان پرآوازۀ ایران بود.

مسعود گلزاری در سال ۱۳۱۳ در تهران زاده شد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در شهرهای تهران، رشت و کرمانشاه به پایان رساند. سپس در رشتۀ باستان‌شناسی در دانشگاه تهران تا مقطع کارشناسی ارشد به تحصیل پرداخت. از سال ۱۳۳۸ کار تدریس را آغاز کرد و تا سال ۱۳۴۹ در دانش‌سرای تربیت معلم تهران به تدریس پرداخت. از همان زمان در گروه‌های علمی باستان‌شناسی آمریکایی و آلمانی در استان‌های آذربایجان غربی و کرمانشاه به همکاری می‌پرداخت.

او از سال ۱۳۵۰ به عضویت در هیئت علمی گروه باستان‌شناسی و هنر دانشگاه تهران پذیرفته ‌شد و همزمان تحصیل در مقطع دکتری را آغاز کرد. از سال ۱۳۵۶ با اتمام تحصیلاتش در ایران، به انگلستان رفت و در آنجا به تحصیل، پژوهش و تدریس پرداخت. مسعود گلزاری از سال ۱۳۵۱ هر سال سه ماه به همراه هیئت علمی گروه باستان‌شناسی دانشگاه تهران در تپه زاغۀ قزوین به کاوش می‌پرداخت. علاوه بر این او نزدیک کردستان ایران و استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه به کاوش باستان‌شناختی نیز پرداخته بود.

او کتاب‌ها و مقاله‌های بسیاری نگاشته و ترجمه کرده بود. از آثار تألیفی او می‌توان به کتاب ک‍رم‍ان‍ش‍اه‍ان -ک‍ردس‍ت‍ان و کتاب بیستون و داریوش: یادبود پیروزی‌های داریوش یکم هخامنشی اشاره کرد. همچنین او شماری کتاب همچون کتاب ارزندۀ ولادیمیر لوکونین با عنوان ایران باستان: از اشکانیان تا فروپاشی ساسانیان را به فارسی ترجمه کرده بود.

انجمن علمی باستان‌شناسی ایران درگذشت این استاد باستان‌شناسی ایران را به خانوادۀ او و نیز جامعۀ باستان‌شناسی ایران تسلیت می‌گوید.

دیدگاهتان را بنویسید