مطالب تازه
صفحه اصلی / اخبار / درخواست دوم انجمن علمی باستان‌شناسی ایران درباره تجدیدنظر در عملیات ساخت تله‌کابین تاق‌بستان؛ این بار از معاون اول محترم ریاست جمهوری

درخواست دوم انجمن علمی باستان‌شناسی ایران درباره تجدیدنظر در عملیات ساخت تله‌کابین تاق‌بستان؛ این بار از معاون اول محترم ریاست جمهوری

۱۲۳٫ نامه تاق بستان به دکتر جهانگیری - بدون مهر

 

انجمن علمی باستان‌شناسی ایران در نامه‌ای خطاب به معاون اول محترم رییس جمهور، خواستار جلوگیری از ساخت تله‌کابین در حریم محوطه‌های تاریخی دامنه کوه تاق‌بستان ـ میوله پیش از اجرای آن شد.

این انجمن در این نامه تأکید کرده که پروژه احداث تله‌کابین در حریم تاق‌بستان علاوه بر مخدوش نمودن حریم منظری این اثر ارزشمند، امکان ثبت آن را در فهرست آثار جهانی سلب خواهد کرد. در این نامه به آسیب‌ها و معضلات اجتماعی ناشی از احداث تله‌کابین در حریم این اثر تاریخی اشاره شده است. آسیب‌ها و معضلاتی که پیش از این بارها از سوی متخصصان و کارشناسان جامعه‌شناسی، برنامه‌ریزی شهری و باستان‌شناسی گوشزد شده است.

همچنین انجمن علمی باستان‌شناسی ایران در این نامه پیشنهاد کرده است که مکان مناسبی برای ایجاد تله‌کابین توسط کارشناسان متخصص مشخص گردد تا توسعه گردشگری در استان کرمانشاه نیز به شکل منطقی، علمی و با رعایت اصول کارشناسی به سرانجام برسد و منظر فرهنگی و تاریخی مجموعه ارزشمند تاق‌بستان ـ میوله به بهانه توسعه گردشگری، مخدوش و قربانی توسعه غیرکارشناسی نگردد.

خاطر نشان میگردد این دومین نامه‌ای است که برای جلوگیری از تعرض به حریم این محوطه ارزشمند و ساخت تله‌کابین در آن نگاشته شده است. نامه اول به شماره ب/۱۰۷ در تاریخ ۱۳۹۹/۱۰/۲۹ خطاب به جناب آقای دکتر مونسان، وزیر محترم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نگاشته و ارسال شده بود، اما تا کنون پاسخی از سوی آن وزارتخانه دریافت نشده است. این انجمن ضمن انتظار از وزیر محترم میراث مبنی بر درنظر داشتن نظرات سازنده علمی و پاسخ قانع‌کننده به نقدهای علمی از این دست، همچنان که درباره اتفاقات طاق کسری حمایت رسمی خود را از ‌وزارتخانه متبوع اعلام کرد، در این زمینه منتقد وضع موجود بوده و انتظار پاسخگویی شفاف به موضوع مورد نظر را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید