مطالب تازه
صفحه اصلی / اخبار / بیانیه پایانی همایش ملی فرهنگ و تمدن خلیج‌فارس به روایت باستان‌شناسی

بیانیه پایانی همایش ملی فرهنگ و تمدن خلیج‌فارس به روایت باستان‌شناسی

همایش ملی فرهنگ و تمدن خلیج‌فارس به روایت باستان‌شناسی با ارائه 19 سخنرانی و برگزاری نمایشگاه جنبی صنایع دستی در سیراف با صدور بیانیه‌ای به شرح زیر توسط شرکت کنندگان همایش در تاریخ 30 اردیبهشت ماه در استان بوشهر پایان یافت. در این همایش آخرین دستاوردهای باستان‌شناسی خلیج فارس ازقدیمی‌ترین ازمنه( دوره پارینه سنگی) تا دوران معاصر توسط سخنرانانی از دانشگاه‌های کشور، پژوهشگاه و پژوهشکده باستان‌شناسی، محققان وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان‌های ساحلی و پژوهشگران کشور ارائه گردید.
تاکید بر تداوم همایش بصورت دوسالانه و بین المللی، ارائه طرح های مطالعاتی پنج‌ساله و هدفمند در حوزه میراث فرهنگی و الزام اجرای پیوست میراث فرهنگی در طرح‌های عمرانی نفت و گاز و به‌ویژه پتروشیمی منطقه از جمله بخش‌های مهم این بیانیه است. همچنین بخشی از این بیانیه به اعلام آمادگی باستان‌شناسان در پاسخ به درخواست قائم مقام و معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور اختصاص داشت که در آن آمادگی باستان‌شناسان برای مشارکت و هم‌فکری در ارائه راهکارهای علمی و اجرایی در پیشبرد رسالت‌های اصلی وزارتخانه میراث فرهنگی که از سوی جناب آقای دکتر داربی در سخنرانی افتتاحیه اعلام شده بود تاکید گردید. شرکت‌کنندگان در این همایش، حفظ و صیانت میراث فرهنگی و حفظ حقوق عامه را مهم دانستند و همچنین به تهیه و تدوین نظام‌نامه همکاری برای توسعه و بسط فعالیت‌های میراث فرهنگی با حوزه‌های دانشگاهی، نخبگان و سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌های علمی را بسیار مهم برشمردند. متن این بیانیه به شرح زیر است؛

بیانیه پایانی همایش ملی فرهنگ و تمدن  خلیج فارس به روایت باستان­‌شناسی

مکان: ‌استان بوشهر، بندرکنگان (بندرتاریخی سیراف)

زمان: 29 و 30 اردیبهشت سال 1401

با استعانت از خداوند متعال بیانیه پایانی همایش ملی فرهنگ و تمدن خلیج فارس به روایت باستان شناسی در تاریخ 1401/2/30 با تایید شرکت کنندگان در همایش ملی فرهنگ و تمدن خلیج فارس به روایت باستان­‌شناسی در استان بوشهر، شهرستان کنگان به شرح زیر اعلام می­گردد؛

همانطور که بر همگان روشن است یکی از لوازم زیستن در جهان در هم تنیدۀ امروز، شناخت خویش و آگاهی از هویت تاریخی و ملی خویش است. قطعا شهروندان هر جامعه ای با افزایش آگاهی تاریخی خود و جامعه‌­اشان، در مواجه با چالش­‌های هویتی جهان معاصر تصمیمات درست‌­تر و خردمندانه‌­تری خواهند گرفت و دچار سردرگمی تاریخی و از خودبیگانگی هویتی نخواهند شد. گرچه اسناد و مدارک تاریخی یکی از مهمترین منابع شناخت تاریخی هستند، اما بسیاری از جوامع تاریخی دنیا، جوامعی مبتنی بر سنت­های شفاهی بوده و تنها سند برجای مانده از حیات تاریخی آنها، مدارک و شواهد باستان­‌شناختی است که در دل تل­‌ها و تپه‌­ها، ویرانه‌­های شهری و استقرارگاه‌­های برجای مانده از دوران باستان، نهفته‌­اند. همایش فرهنگ و تمدن خلیج فارس از نگاه باستان‌­شناختی، تلاشی است از سوی معاونت محترم وزارت میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر، انجمن علمی باستان­‌شناسی ایران،‌ پژوهشگاه و پژوهشکده باستان­‌شناسی کشور،‌ استانداری بوشهر، فرمانداری شهرستان کنگان، شهرداری بندر تاریخی سیراف، پایگاه­‌های ملی خلیج فارس و سیراف، موسسه سیراف پارس موزه، موسسه باستان­‌شناسی دانشگاه تهران و سایر نهادهای جامعۀ محلی و بومی سواحل شمالی خلیج فارس جهت بازشناسی دقیق‌­تر و ظریف‌­تر هویت تاریخی این منطقه که ریشه­‌های آن به هزاره‌­ها و بلکه صدها هزار سال پیش باز می­گردد.

هدف؛ مهمترین واصلی‌­ترین هدف این همایش ارائه دستاوردها، کشفیات، و تحلیل و تفسیرهای چند سال اخیر باستان شناسان از هویت فرهنگی و تاریخی و باستانی خلیج فارس و جوامع پیرامونی آن جهت ارائه به جامعه محلی، ملی و بین المللی آن است. حفاظت و صیانت از این دستاورد و جلوگیری از تخریب آن توسط عوامل انسانی و طبیعی ونیز گوشزد کردن زنگ خطر نابودی این میراث ارزشمند ایرانی و بشری و ارائه برنامه هدفمند درجهت پژوهش و معرفی آن از دیگر اهداف این همایش است.

دستاوردها: در این راستا اساتید، دانشجویان، پژوهشگران و کنشگران محلی و ملی در طی دو روز به ارائۀ آخرین دستاوردهای خود در حوزه فرهنگی و تمدنی خلیج فارس در طی 19 سخنرانی پرداختند. شواهد باستان شناختی و تفاسیر جدید ارائه شده توسط باستان شناسان بیانگر و در عین حال موید این واقعیت است که خلیج فارس و کرانه و پسکرانه­‌های آن از همان آغاز حضور انسان در جنوب‌­غرب آسیا یکی از زیست بوم‌­های غنی و مورد بهره­برداری گونه‌های مختلف انسانی بوده و با شروع زندگی یکجانشینی در جهان، جوامع حاضر در این منطقه نیز همگام با سایر جوامع انسانی خاورمیانه، شروع به پایه­‌گذاری نخستین روستاها و استقرارگاه­‌ها در حدود 8000 سال پیش کرده و طی مدت زمان کوتاهی این استقرارگاه‌­های روستایی به مراکز تمدنی توسعه یافته‌ای بدل شدند. شواهد و مدارک باستان شناختی و تاریخی ارائه شده در این همایش نشان می­دهد که این منطقه چه در دوران عیلام و چه دوران بعدی آن از قبیل هخامنشی، پارتی و ساسانی یکی از شاهرگ­‌های حیاتی تجاری-اقتصادی ساکنان منطقه و حتی سراسر ایران بوده و به نحوی که رقابت‌­ها و  کشمکش­‌های فراوانی بر کنترل آن در میان بوده است. شواهد باستان­‌شناختی اسقرارگاه‌­ها و بنادر توسعه یافتۀ آن از صدر اسلام تا  دوران متاخر اسلامی به ویژه در بنادر باستانی آن نظیر بندر سیراف و نجیرم، ریشهر و جنابه، سینیز و ماهروبان و غیره نشان از تداوم هویت تاریخی چند ده هزارۀ ساله خلیج فارس تا دوران معاصر دارد.

همچنین ارائۀ شواهد مردم شناختی و تجربۀ زیسته مردمان این منطقه نشان از آن دارد که گسترۀ دادوستد اقتصادی و فرهنگی تنها محدود به خلیج فارس نبوده، بلکه سراسر سواحل اقیانوس هند، دریای عمان و سواحل شرق و جنوب‌­شرق آفریقا را نیز در بر می­گرفته و از اینرو این منطقه در سراسر حیات تاریخی بشر به عنوان یکی از قطب­های تجاری-فرهنگی برِّ قدیم و جنوب­‌غربی آسیا عمل می­کرده است.

در مجموع می­توان گفت که اصلی ­ترین دستاورد این همایش هم افزایی میان باستان­‌شناسان، مورخان و بویژه کنشگران ملی و محلی آن است که در راستای شناخت هرچه بیشتر تاریخ منطقه و تقویت آگاهی جامعۀ محلی و ملی از هویت اجتماعی-سیاسی و فرهنگی خلیج فارس در طول تاریخ بوده است و قطع یقین این افزایش آگاهی یکی از نقاط قوت شهروندان ایرانی در پاسداری و حراست از کیان فرهنگی ایران و به ویژه خطۀ گوهرخیز خلیج فارس خواهد بود.

انتظارات: قطعا جهان آینده جهانی پیچیده تر و پرتلاطم تر از امروز خواهد بود و جوامع انسانی و شهروندان آینده هرچه بیشتر به دنبال منابع معنابخش جهت معنادهی به زندگی و حیات زیستی خویش خواهند بود و بی­‌تردید یکی حوزه­‌های معنایی، مسئلۀ هویت فردی و جمعی است. هویت زادۀ تاریخ است و در طی زمان تغذیه و فربه می­شود. ایران و هویت ایرانی، یکی از هویت‌­های فربه تاریخ بشر بوده که گواه ملموس و محسوس آن تعدد و فراوانی محوطه ها و آثار و بناهای باستانی و تاریخی است که نقطه به نقطۀ این سرزمین را روشن نگهداشته است. اما طی یک سدۀ اخیر با قدم گذاشتن ایران در مسیر مدرنیته این هویت تاریخی و باستانی از دو جهت مورد هجمه قرار گرفته است: نخست

جریان فرهنگی مدرن که خود به شکل نرم‌­افزاری در حال زدودن برخی از عناصر اصلی تشکیل دهندۀ هویت ایرانی است و دیگری توسعۀ شهری مدرن به طور سخت افزاری است که منجر به تخریب و از بین رفتن مدارک و شواهد برجای مانده از این هویت فربه شده است.

از همین رو است که حفظ و حراست از میراث باستان شناختی و آثار و محوطه های کشور، به ویژه مناطق حساسی مانند خلیج فارس، نه تنها از نگاه فرهنگی امری ضروری است، بلکه از نگاه اجتماعی-سیاسی بس لازم و حیاتی است.

انتظار برگزارکنندگان همایش فرهنگ و تمدن خلیج فارس از نگاه باستان‌­شناسی، از مسئولین ذی­صلاح، به ویژه معاونت محترم وزارت میراث فرهنگی، استانداری، فرمانداری ها و شهرداری های منطقه آن است تا:

  1. این همایش به صورت دوسالانه  و بین المللی برگزار شده و دبیرخانۀ دایمی آن در بوشهر دایر شود.
  2. برنامه 5 ساله تعیین و هدایت کاوش های باستان شناسی کشور تدوین و منابع مورد نیاز اجرای برنامه جهت انجام پژوهش­‌های باستان شناختی از جمله بررسی، ثبت و ضبط، مستندنگاری، کاوش، حفاظت و مرمت محوطه‌­ها و نشر و معرفی یافته ها، تخصیص یافته و به صورت سالانه از سوی وزارتخانه و استان مورد پیگیری قرار گیرد.
  3. زیرساخت های لازم جهت ایجاد سایت موزه ها و حفاظت دایمی آثار و کشفیات بر سر جای اصلیشان فراهم شده و این آثار به طور طبیعی در محل خودشان برای مخاطبین و به ویژه شهروندان به نمایش در آیند.
  4. پایگاه­های میراث فرهنگی جهت حفاظت، پژوهش و نمایش این آثار مورد توجه و حمایت بیشتر واقع شده و در صورت ضرورت پایگاه های جدید ایجاد و احداث شوند.
  5. دوره‌­ها و بسته‌­های آموزشی برای سطوح مدیران ارشد، میانی و کارشناسان دستگاه­‌های اجرایی و به‌ویژه وزارت نفت، پتروشیمی­ی‌ها و سایر ارگان­های دولتی و خصولتی و نیز سمن‌­ها در جهت شناخت اهمیت حفاظت از منابع باستان­‌شناختی کشور  برگزار گردد.
  6. الزام اجرای پیوست میراث فرهنگی در طرح­های عمرانی و پروژه‌­های بزرگ مطابق بخشنامه اجرایی هیات وزیران و برخورد با متخلفین در این زمینه.
  7. ثبت ملی و جهانی آثار واجد شرایط حوزه فرهنگی و تمدنی خلیج فارس به‌ویژه بندر باستانی سیراف

همچنین باستان­‌شناسان و متخصصان شرکت کننده در همایش در پاسخ به فراخوان مشارکت، همکاری و همفکری که از سوی قائم مقام و معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور  در پیام ایشان به همایش اعلام گردید به شرح؛

  1. توسعه مبتنی بر حفظ و صیانت میراث فرهنگی و حفظ حقوق عامه
  2. برنامه اقدام و عمل مبتنی بر همکاری باستان شناسی با سایر کشورها؛ اولویت ها و اقدامات پیش روی
  3. نظام‌مسائل حوزه باستان شناسی و میراث فرهنگی کشور در ارتباط با سازمان­‌های مردم نهاد، نظام آموزش عالی و آموزش پروش و محتوای کتب درسی
  4. اصول و مبانی سند میراثی ایران در مواجه با تجارب جهانی و جایگاه باستان­‌شناسی ایران در عرصه جهانی
  5. تهیه و تدوین نظام­نامه همکاری برای توسعه و بسط فعالیت‌­های میراث فرهنگی با حوزه­‌های دانشگاهی، نخبگان و سازمان های مردم نهاد و تشکل‌­های علمی

 اعلام آمادگی برای همکاری و مشارکت نموده و امید دارند تا با برگزاری جلسات و کارگروه­‌های تخصصی با حضور تمامی باستان­‌شناسان کشور به‌ویژه نخبگان این رشته در امر پژوهش و آموزش این برنامه راه تهیه و تدوین و پس از نهایی شدن مورد بهره­‌برداری قرار گیرد.

شرکت کنندگان در همایش ملی فرهنگ و تمدن خلیج فارس به روایت باستان‌­شناسی

دیدگاهتان را بنویسید