صفحه اصلی / Announcements / واگذاری مسئولیت تدوین آیین‌نامه بازنگری حریم آثار ثبتی به وزارت راه و شهرسازی در برنامه هفتم توسعه و واکنش انجمن به آن

واگذاری مسئولیت تدوین آیین‌نامه بازنگری حریم آثار ثبتی به وزارت راه و شهرسازی در برنامه هفتم توسعه و واکنش انجمن به آن

انجمن علمی باستان‌شناسی ایران به موضوع «واگذاری مسئولیت تدوین آیین‌نامه بازنگری حریم آثار تاریخی» در برنامه هفتم توسعه به وزارت راه و شهرسازی واکنش نشان داد و با ارسال دو نامه به رییس مجلس شورای اسلامی و دبیر شورای نگهبان، بازنگری در بند پ از ماده 83 این برنامه را خواستار شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن علمی باستان‌شناسی ایران، پس از بررسی و تدوین برنامه هفتم توسعه در مجلس شورای اسلامی و اصلاح موادی از آن در کمیسیون تلفیق و تصویب برنامه در صحن علنی مجلس مشخص شد که بر اساس بند پ ماده 83 این برنامه، مسئولیت تدوین «آیین‌نامه بازنگری حریم آثار تاریخی ثبتی پیشین و تعیین حریم آثار ثبتی جدید» به وزارت راه و شهرسازی محول شده است و این برنامه، برای تصویب نهایی به شورای نگهبان ارسال شده است.

بر این اساس، انجمن علمی باستان‌شناسی ایران در دو نامه جداگانه خطاب به دکتر محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی و آیت‌الله احمد جنّتی، دبیر شورای نگهبان، بازنگری در بند پ ماده 83 برنامه هفتم توسعه را خواستار شد. در این دو نامه، ضمن اشاره به بند 12 ماده 3 قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب سال 1367 در مجلس شورای اسلامی که در آن به روشنی تصریح شده است: «تعیین حریم بناها، مجموعه‌ها، محوطه‌ها و تپه‌های تاریخی ثبت‌شده و ضوابط آن از تکالیف و وظایف اصلی سازمان میراث فرهنگی کشور است»، انجمن علمی باستان‌شناسی ایران بر این موضوع تأکید داشته که از منظر فنی، تخصصی و علمی، تنها دستگاهی که صلاحیت تعیین حرایم بناها و مجموعه‌های تاریخی را دارد، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور است. بنابراین، بند پ ماده 83 برنامه پیشنهادی هفتم توسعه با بند 12 ماده 3 قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مغایرت دارد. همچنین این ماده، تداخل مأموریت‌ها و وظایف دستگاه‌ها را در پی خواهد داشت.

بر این اساس، انجمن علمی باستان‌شناسی ایران خواستار اصلاح بند پ ماده 83 قانون برنامه هفتم توسعه کشور و بازگشت مسئولیت کامل تدوین آیین‌نامه بازنگری حریم آثار تاریخی ثبتی به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

انجمن علمی باستان‌شناسی ایران بر پایه وظایف و رسالت خود، پیگیری موضوع را تا حصول نتیجه در دستور کار قرار خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید