مطالب تازه
صفحه اصلی / اخبار / گزارش نخستین نشست کارگروه متأخر اسلامی

گزارش نخستین نشست کارگروه متأخر اسلامی

نخستین نشست تخصصی «کارگروه دوران متأخر اسلامی» روز دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸ با همکاری انجمن علمی باستان شناسی ایران و دانشگاه جیرفت در آمفی تئاتر شهدای دانشجو دانشگاه جیرفت برگزار شد.

در ابتدای این نشست، دکتر امیرحاجلو اهداف انجمن علمی باستان­شناسی ایران را از تشکیل کارگروه ­های علمی و تخصصی برشمرد و از برنامه­ ریزی برای برگزاری نشست­های تخصصی دو کارگروه «عصر مفرغ و شهرنشینی» و «دوران متأخر اسلامی» به صورت مستمر و ماهانه در دانشگاه جیرفت خبر داد. وی به برگزاری دو نشست با عنوان «شناخت منابع تاریخی و باستان­شناسی سده­ های متأخر اسلامی» در دو بخش «دوره صفوی و افشار» و «دوره زند و قاجار» اشاره کرد و نشست روز دوشنبه ۲۹ مهر را نشستی برای شناخت منابع دوره صفوی و افشار و نشست آبان ­ماه را مکمل نشست نخست و با تأکید بر دوره زند و قاجار معرفی نمود.

پس از آن، دکتر مهدی دهقانی عضو هیأت علمی گروه تاریخ دانشگاه، به بررسی ریشه ­های تاریخی شکل­ گیری تاریخ­ نگاری حکومت صفویه پرداخت. پس از آن، منابع تاریخی حکومت و دوره صفوی را در انواع تاریخ عمومی، سلسله­ های، محلی و سفرنامه ­ها طبقه­ بندی نمود و با رویکردی تحلیلی، تعدادی از مهم­ترین منابع این دوره از جمله احسن التواریخ، مجمل التواریخ، تاریخ عالم ­آرای عباسی، صفوه الصفا، روضه الصفویه، نقاوه الآثار فی ذکر الاخیار، سفرنامه­ های ونیزیان در ایران، سفرنامه دلاواله، سفرنامه شاردن، سفرنامه تاورنیه و سفرنامه فیگوئروا و نمونه­ های دیگر را نقد و بررسی کرد. همچنین، وی تأثیرات تاریخ­ نگاری دوره صفویه را بر سلسله­ های متاخر برشمرد و پس از آن به بررسی تاریخ ­نگاری و معرفی منابع تاریخی دوره فترت افغان­ها و پادشاهی افشاریه از جمله سقوط اصفهان (گزارش­های گیلاننتز)، جهانگشای نادری، عالم­آرای نادری، سفرنامه کروسینسکی و نمونه­ های دیگر پرداخت.

پس از ایشان، دکتر امیرحاجلو، عضو هیأت علمی گروه باستان­شناسی با هدف تبیین اهمیت منابع تاریخی در مطالعات باستان­شناسی، به بیان توضیحاتی درباره نقش منابع تاریخی و مکتوب در تفاسیر باستان­شناسانه پرداخت و با توجه به وقفه زمانی میان گذشته و حال، نقص مدارک مادی، تغییر و تحولات مدارک مادی از زمان تولید تاکنون و نقصان در برخی مدارک، بر این نکته تأکید داشت که بدون مطالعه منابع مکتوب تاریخی، نتایج متقنی در مطالعات باستان­شناسی دوران اسلامی حاصل نخواهد شد. بر این اساس، وی به چند نمونه از پژوهش باستان­شناسی مهمی اشاره داشت که بر پایه تلفیق داده­های منابع تاریخی و مواد فرهنگی به انجام رسیده­اند؛ از جمله پژوهش­هایی درباره بناهای صفوی و سازمان فضایی شهر اصفهان در دوران صفوی بر پایه منابع تاریخ سلسله­ ای و سفرنامه ­ها و نگارگری­ ها، پژوهش ­هایی درباره محور و بافت اقتصادی اصفهان در دوران صفوی بر پایه سفرنامه­ها، پژوهش­های کاخ جهان ­نما در اصفهان بر پایه منابع مکتوب و اسناد تصویری، پژوهش­هایی درباره اقامتگاه ­های شاهی صفوی در جاده کویر بر پایه سفرنامه­های دوران صفوی، پژوهش­هایی درباره روند تحولات و جابجایی­ های شهر سیرجان بر پایه منابع تاریخی، پژوهش­هایی درباره سازمان فضایی شهر تبریز قبل از زمین­ لرزه­ های سالهای ۱۰۵۰ و ۱۰۶۰ و بعد از این واقعه.

پس از آن ایشان به معرفی مهم­ترین منابع پژوهشی باستان­شناسی، معماری، شهرسازی، سفال، سکه و هنرهای کاربردی دوران صفوی تا افشار پرداخت. آخرین بخش از این نشست، «پرسش و پاسخ» بود.

      

دیدگاهتان را بنویسید