صفحه اصلی / اخبار / نکوداشت استاد مهدی رهبر

نکوداشت استاد مهدی رهبر

معاون توسعه ‌مدیریت‌ومنابع بنیاد ملی نخبگان:

انتقال تجربیات بزرگان به نسل‌های بعد یک ضرورت است

همایش نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد مهدی رهبر؛ باستان‌شناس برجسته و پیشکسوت و همچنین مراسم اهدای پنجمین نشان زنده‌یاد دکتر عزت‌الله نگهبان، با حضور معاون توسعۀ ‌مدیریت‌ومنابع بنیاد ملی نخبگان، معاون سازمان میراث فرهنگی، رئیس موزه‌ملی ایران، اساتید و سرآمدان عرصۀ باستان‌شناسی در بنیاد نخبگان استان تهران برگزار شد.

در این مراسم، سید مهدی موسوی‌کوهپر؛ معاون توسعۀ ‌مدیریت‌ومنابع بنیاد ملی نخبگان با اشاره به لزوم تکریم و بزرگداشت مفاخر و بزرگان عرصه‌های مختلف علم، فرهنگ و هنر، گفت: برگزاری این قبیل همایش‌ها ضمن پاسداشت سرآمدان، زمینه‌ای است که نسل‌جوان با تجربیات این افراد آشنا شده و بتوانند با بکارگیری داشته‌های آنان مرزهای دانش را فراتر ببرند.

وی با اشاره به نقش مهم کتاب پنجاه سال باستان‌شناسی ایران که توسط مرحوم نگهبان تألیف شده است، نگارش و تألیف کتاب را یکی از بهترین راه‌های برای انتقال اندوخته‌های بزرگان کشور به نسل‌های بعد برشمرد و افزود: آینده علم و فرهنگ و هنر هر کشوری بر اساس تجربیات پیشین رقم می‌خورد؛ بنابراین ضرورت دارد مفاخر کشور در حوزه‌های مختلف محفوظات و تجربیات خود را به رشتۀ تحریر درآورند تا نسل‌های آینده بتوانند از آنها در قالب کتاب‌های ارزشمند بهره‌مند شوند.

رئیس هیئت‌‌مدیره انجمن باستان‌شناسی ایران در ادامه با بیان اینکه این انجمن در چند‌سال گذشته تکریم و بزرگداشت سرآمدان حوزه میراث فرهنگ و باستانشناسی را در برنامه‌کاری خود قرار داده است، تصریح کرد: استاد مهدی رهبر بی‌شک یکی از بزرگان باستان‌شناسی و فرهنگ کشور هستند که در پنجاه سال گذشته خدمات ارزشمند و کم‌نظیری به جامعه ارائه داده‌ است.

موسوی‌کوهپر اظهار داشت: باستان‌شناسی پس از انقلاب گام‌های بلندی در راه رشد علمی برداشت و در این میان امثال استاد رهبر، استاد صراف و استاد کابلی نقش مهم و تأثیرگذاری ایفا کرده‌اند.

وی تواضع و فروتنی را مهمترین شاخصۀ شخصیتی استاد رهبر برشمرد و بیان داشت: وی علاوه بر اینکه همواره به لحاظ علمی جایگاه رفیعی داشته است، در مباحث اخلاقی نیز یکی از سرآمدان این حوزه به شمار می‌روند و هرگز خود را از یادگیری بیشتر حتی از طریق دانشجویان خود بی‌نیاز ندانسته‌اند.

در ادامه این مراسم، میرعابدین کابلی؛ باستان‌شناس پیشکسوت، تلاش بی‌وقفه را رمز موفقیت استاد رهبر دانست و گفت: وی علی‌رغم بالارفتن سن، هنوز هم یکی از فعالترین افراد در حوزه باستان‌شناسی حتی حفاری میدانی است.

وی افزود: استاد رهبر همواره منشاء خدمات ارزنده به علم باستان‌شناسی کشور بوده است اما در بین تمام فعالیت‌های او، کاوش گلالک شوشتر خیره‌کننده بود و نتایج بسیار شگرفی برای باستان‌‍شناسی کشور به ارمغان آورد که لازم است نتایج آن علاوه بر مقاله به‌صورت کتاب نیز به چاپ برسد.

محمدرحیم صراف؛ استاد برجسته باستان‌شناسی نیز با بیان اینکه من، کابلی و رهبر از قدیمی‌ترین باستان‌شناسان کشور هستیم، گفت: همواره از فعالیت‌های استاد رهبر لذت برده و شگفت‌زده شده‌ام.

وی افزود: استاد رهبر همواره و همچنان با علاقه و انگیزه کار می‌کنند و از پشتکار منحصربفردی برخوردار است.

صراف استقامت و شجاعت را مهمترین ویژگی‌های شخصیتی استاد رهبر برشمرد و تصریح کرد: وی همچنان برای فعالیت‌های خود به دوردست‌ترین مناطق کشور سفر می‌کند.

در ادامه این همایش، حمیده چوبک؛ رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی ایران، شهامت، شجاعت و تعهد را بارزه‌های شخصیتی استاد رهبر برشمرد و گفت: وی همواره یکی از پیشروان حمایت از کیان باستان‌شناسی و حفاظت از میراث فرهنگی کشور بوده و هست.

وی افزود: همواره استاد رهبر هم در مباحث علمی و تخصصی و هم در ابعاد اخلاقی مورد احترام جامعه علمی بوده است.

چوبک ادامه داد: نشاط و حرفه‌ای بودن در کار در کنار تعهد مثال‌زدنی از استاد رهبر الگویی مناسب برای نسل‌های بعد ساخته است به طوری که می‌توان ادعا کرد، استاد رهبر یک مکتب باستان‌شناسی است و نه یک باستان‌شناس برجسته.

جبرئیل نوکنده؛ رئیس موزه ملی ایران نیز با اشاره به شخصیت والای استاد رهبر، گفت: یکی از افتخارات هر یک از افراد فعال در حوزه میراث فرهنگی و باستان‌شناسی، همکاری با استاد رهبر است.

وی افزود: تاکنون نتایج تحقیقات و دستاوردهای استاد رهبر به چند زبان ترجمه شده است که همین موضوع نشان‌دهندۀ سطح بالای علمی او است.

در بخش دیگری از این مراسم، علی هژبری؛ از شاگردان استاد رهبر با اشاره به برگزاری همایش‌های متعدد برای بزرگداشت ایشان، گفت: این تعداد تکریم و تجلیل از او، حاکی از سطح علمی برتر و شخصیت والای استاد رهبر است.

وی اخلاق‌حرفه‌ای را خصیصۀ ممتاز استاد رهبر برشمرد و افزود: وی در هر شرایطی و در برخورد با هر فردی، به‌بهترین شکل ممکن اخلاق حرفه‌ای را رعایت می‌کند و اگر نسبت به فعالیتی علمی و یا تحقیقاتی و یا نتایج آن انتقادی داشته باشد، به‌گونه‌ای نظر خود را بیان می‌کند که شخصیت و شأن فرد مخاطب حفظ شود.

هژبری تصریح کرد: در کاوش‌های باستان‎‌شناسی و بررسی‌های میدانی، اخلاق خوش و حرفه‌ای استاد رهبر سبب می‌شود که مردم محلی نه‌تنها مانعی برای انجام و ادامه فعالیت‌ها ایجاد نکنند بلکه به‌عنوان یار و یاور محققان تمام امکانات و توان خود را در اختیار گروه قرار می‌دهند.

در ادامه این همایش، استاد مهدی رهبر با بیان اینکه خود را نخبه و سرآمد نمی‌دانم، گفت: سال‌های زیادی شاگرد اساتید و بزرگانی چون جلال آل‌احمد، سیمین دانشور و مرحوم نگهبان بودم؛  کنار نام این اساتید بزرگ هرگز خود را نخبه ندانسته و نخواهم دانست.

وی افزود: تنها تلاش من در دوران فعالیتم این بود که بتوانم داشته‌های خود را با قدرت و توان کامل برای تعالی و رشد علمی و فرهنگی کشور بکار ببندم.

رهبر ضمن تشکر از بنیاد ملی نخبگان و انجمن علمی باستان‌شناسی ایران برای برگزاری این همایش، تصریح کرد: موفقیت‌هایی که در پنجاه سال‌گذشته حاصل شده است، نتیجه تلاش فردی من نیست بلکه محصول تلاش افراد بسیاری خاصه دانشجویانم است که در تمام این سال‌ها همواره پشتیبان من بوده‌اند و خوشحالم که امروزه بسیاری از آنان از اساتید برجسته باستان‌شناسی کشور هستند.

در پایان این مراسم، با حضور معاون توسعۀ ‌مدیریت‌ومنابع بنیاد ملی نخبگان، معاون سازمان میراث فرهنگی، رئیس موزه‌ملی ایران و رئیس بنیاد نخبگان استان تهران، پنجمین نشان زنده‌یاد دکتر عزت‌الله نگهبان و همچنین تقدیرنامۀ دکتر سورنا ستاری؛ معاون علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان به استاد رهبر اهداء شد.همایش نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد مهدی رهبر؛ باستان‌شناس برجسته و پیشکسوت و همچنین مراسم اهدای پنجمین نشان زنده‌یاد دکتر عزت‌الله نگهبان، با حضور معاون توسعۀ ‌مدیریت‌ومنابع بنیاد ملی نخبگان، معاون سازمان میراث فرهنگی، رئیس موزه‌ملی ایران، اساتید و سرآمدان عرصۀ باستان‌شناسی در بنیاد نخبگان استان تهران برگزار شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید