صفحه اصلی / اخبار / سومین همایش بین‌المللی باستان شناسان جوان

سومین همایش بین‌المللی باستان شناسان جوان

مراسم افتتاحیه سومین همایش بین‌المللی باستان شناسان جوان در دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار شد.
به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه تهران، مراسم افتتاحیه سومین همایش بین‌المللی باستان‌شناسان جوان، هفتم آبان ۱۳۹۶ با حضور جمعی از اندیشمندان، استادان و علاقه‌مندان این حوزه در تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار شد.

در این مراسم دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران ضمن تقدیر از عملکرد دانشجویان این حوزه از باستان‌شناسی به عنوان علمی که مرزهای سیاسی را برمی‌دارد، نام برد که نه تنها مرور گذشته، بلکه آموخته‌های ارزشمندی برای آیندگان را در بر دارد.

وی توسعه فعالیت‌های بین‌المللی را از اهداف مهم دانشگاه برشمرد و تاکید کرد: قطعاً این برنامه که با محوریت دانشجویان ایرانی و حضور اندیشمندان بین‌المللی برگزار شده، از جلوه‌های درخشان این همایش است.

در ادامه دکتر مجید سرسنگی، معاون فرهنگی دانشگاه تهران، با ابراز خرسندی از این فعالیت قابل تقدیر، برگزاری این همایش را از دو جنبه مهم برشمرد و گفت: «نگاه اول بحث میراث فرهنگی ایران و پرداختن به تاریخ این تمدن بزرگ و غرورآفرین است که نباید در بستر واقعیت دست‌خوش بازی‌های سیاسی شود».

وی با اشاره به تقلید فرهنگی اظهار کرد: «ما دچار تأخیر فرهنگی هستیم که در طولانی مدت یک ملت را به تقلید فرهنگی وامی‌دارد. بدین معنی که ابتدا در پی شناخت فرهنگ و پیشینه خودمان نیستیم، بلکه بعد از رخ دادن حادثه‌ای واکنش نشان می‌دهیم و در پی معرفی و شناساندن و ثابت کردن خود برمی‌آییم».

دکتر سرسنگی در ادامه با اشاره به همکاری دانشگاه زابل با دانشگاه تهران برای برگزاری این همایش، از جمله وظایف دانشگاه تهران را آماده کردن جوانان برای محیط کار بعد از فراغت از تحصیل برشمرد و از این مهم به عنوان یکی از اهداف مهم دانشگاه تهران یاد کرد.

وی برگزاری این همایش توسط دانشجویان جوان را از نمودهای پر افتخار این مسئله دانست و ابراز امیدواری کرد که تأخیرهای فرهنگی را با چنین تدبیرهایی جبران کنیم.

همچنین دکتر ابوالحسن امین مقدسی، رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی، ضمن خیر مقدم به مهمانان و تقدیر از جوانان پرتلاش باستان شناس، از قول نبی اکرم (ص) ایرانیان را طالب علم و حقیقت تا ثریا دانست، که آمده‌اند تا پیام پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک را به جهانیان اعلام کنند و مرزهای باشکوه علم را گسترده‌تر گردانند.

در این مراسم دکتر حکمت‌اله ملاصالحی، استاد گروه باستان‌شناسی دانشکده ادبیات، از همایش به‌عنوان خرمنی از تلاش‌ها و پی‌گیری‌های نفس‌گیر انجمن علمی باستان‌شناسی دانشگاه تهران و دیگر دانشگاه‌ها یاد کرد که کارنامه زرین و درخشان دیگری از همت جوانان است. دکتر ملاصالحی باستان‌شناسی را از بنیادی‌ترین تحولات عصر حاضر برشمرد که با بسیاری از علوم دیگر رابطه تنگاتنگ دارد.

دیدگاهتان را بنویسید