مطالب تازه
صفحه اصلی / اخبار / بی‌رغبتی نخبه ها به مباحث علوم انسانی

بی‌رغبتی نخبه ها به مباحث علوم انسانی

سید مهدی موسوی کوهپر، رئیس انجمن علمی باستان شناسی ایران، در همایش کاربرد روش‌های آماری در پژوهش‌های باستان‌شناسی، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری را چشم و مغز متفکر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دانست و بر ضرورت تعامل بین پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با گروه‌های آموزشی در دانشگاه‌ها تاکید کرد.

او با اشاره به معضل اشتغال گفت: امسال در گروه باستان‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس ۲۰ نفر معرفی شدند و به رغم ظرفیت پنج نفره، متاسفانه حتی یک نفر هم شرایط لازم برای پذیرش در این دوره را نداشت.

وی یکی از قدم‌های مثبت بنیاد ملی نخبگان را برگزاری بازدیدهایی از محوطه‌های باستانی برای آشنایی نخبگان با ایران و فرهنگ بومی خود عنوان کرد و گفت‌: ما در این زمینه نیاز به یک برنامه سیاست‌گذاری کلان داریم.

موسوی کوهپر با ابراز تاسف از بی توجهی مدارس غیرانتفاعی به ویژه در رشته‌های تجربی و ریاضی به دروسی مانند تاریخ گفت: کشوری با غنای عظیم فرهنگی مانند ایران جای کار بسیاری در حوزه میراث فرهنگی دارد، اما به آن توجه نمی‌شود، به طور مثال دانسته‌های ما از دوره ساسانی حدود ۱۰ درصد است. متاسفانه ما کاوش و بررسی را در این زمینه رها کرده‌ایم اما سایر کشورها سال‌هاست به بررسی و کاوش شهرهای تاریخی خود پرداخته‌اند

او از معاون توسعه آموزشی فرهنگی سازمان برنامه و بودجه خواست اعتبار وِیژه ای را برای پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اختصاص دهند تا فارغ‌التحصیلان رشته باستان‌شناسی بتوانند در زمینه تحصیلی خود به کار مشغول شده و بخشی از کارها از دوش سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برداشته شود.

وی با بیان این‌که اگر بتوانیم کاوش‌های علمی در شهرهای تاریخی مانند جندی شاپور و بیشاپور انجام دهیم هرکدام می‌توانند به مرکز عظیم گردشگری و درآمدزایی تبدیل شوند، افزود: حدود سه هزار شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد اما حتی یکی از این شرکت‌ها در حوزه میراث فرهنگی فعال نیستند، در صورتی که عظیم‌ترین ظرفیت اشتغال‌زایی و درآمدزایی در این بخش وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید