صفحه اصلی / اخبار / ایران و ارمنستان روایتی متعهدانه از تاریخ دو ملت نشان دادند

ایران و ارمنستان روایتی متعهدانه از تاریخ دو ملت نشان دادند

معاون رئیس جمهور گفت:‌ نمایشگاه مشترک «ایران و ارمنستان، خاطره یک سرزمین»، نخستین نمایشگاه از نظر وسعت و حجم آثار تاریخی محسوب می‌شود که وارد ایران شده و روایتگر بخشی از تاریخ یک سرزمین و مشابهت‌های زیاد با ایران است.

به گزارش ایسنا، علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که سه‌شنبه ۲۵ مهر، در آئین افتتاح نمایشگاه مشترک «ارمنستان و ایران؛ خاطره یک سرزمین» در جمع سفرای ۳۰ کشور سخن می‌گفت، اظهار کرد: میراث مشترک بشری نشان از پیوندهای عمیق و کهنسالی دارد که در هزاران سال بین جوامع انسانی شکل گرفته است.

او با تأکید بر این‌که پیوندهای ریشه‌دار در جهان کنونی موجب نزدیکی ملت‌ها و گسترش صلح و دوستی می‌شود، افزود: در این میان دو کشور ایران و ارمنستان بنا بر شواهد باستانی در پنج هزار سال گذشته ارتباطات فرهنگی قوی داشته‌اند که تأثیر آن بر فرهنگ‌های عصر مفرغ و آهن دو کشور مشهود است.

وی شباهت و تداوم در گنجینه‌های دو سرزمین همسایه را نشان‌دهنده‌ی جایگاه و نگرش نیاکانی دانست که متناسب با شرایط و توان خود اصول احترام به ریشه‌ها و میراث مشترک و مفاهیم عمیق فرهنگی را رعایت کرده و برای پاسداشت و انتقال هنر و اندیشه خردمندانه خود کوشیده‌اند وی افزود: در حال حاضر، سپردن این میراث مشترک به دست کسانی که براساس شناخت محتوا و تعهد به مدارک مستند به‌جای‌مانده؛ تلاش می‌کنند تا رازهای این هنر چندهزارساله را دریابند، به ثمر نشسته است.

معاون رئیس‌جمهور با بیان این‌که همکاری مشترک موزه ملی ایران و موزه تاریخ ارمنستان فصلی از گفت‌وگو، همگرایی و اتحاد پیش روی ما گشوده است، تاکید کرد: نمایشگاه «ارمنستان و ایران، خاطره یک سرزمین» به‌گونه‌ای متعهدانه روایتگر بخشی از تاریخ یک سرزمین و تأکید دوباره بر بازگویی آن برای نسل امروز و فردای هر دو کشور است تا چند هزار سال پیشینه مشترک تاریخی و علائق فرهنگی اقوام کهن را نشان دهد.

تاریخ مشترک دو ملت از تمدنی چند هزار ساله

به اعتقاد او، این نمایشگاه را پس از نمایشگاه تندیس‌های «پنه‌لوپه» می‌توان دومین تجربه نمایشگاه آثار خارجی در ایران، پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید دانست، اما نمایشگاه ارمنستان نخستین نمایشگاه با این وسعت و حجم آثار محسوب می‌شود که وارد ایران شده و در موزه ملی ایران به نمایش در می‌آید.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛ در ادامه با اشاره به نمایش۱۰۳ اثری که از موزه تاریخ ارمنستان از امروز –سه‌شنبه ۲۵ مهر- در موزه ملی ایران به نمایش درآمده، اظهار کرد: این نمایشگاه بیانگر تاریخ مشترک دو ملت از یک سرزمین با تمدنی چند هزار ساله است، نمایشگاهی که از هزاره چهارم پیش از میلاد تا سده یکم پیش از میلاد را شامل می شود، اما بیشترین تمرکز آن بر آثار اورارتویی در هزاره اول پیش‎ازمیلاد است که فصل مشترک تاریخ ایران و ارمنستان محسوب می شود.

مونسان با اشاره به برگزاری این نمایشگاه به دنبال سفر رئیس‌جمهور کشور به ارمنستان و در مسیر تحقق اهداف عالیه دولت تدبیر و امید که دیپلماسی فرهنگی با دنیا و رساندن پیام صلح و دوستی ملت ایران به جهانیان است، اظهار کرد: امیدوارم این حرکت ارزشمند فرهنگی باعث تعمیق روابط فرهنگی، سیاسی و اجتماعی دو کشور و همگرایی بیشتر دو ملت بزرگ ایران و ارمنستان شود.

یکی از نفیس‌ترین آثار موزه تاریخ ارمنستان،
«جام سیمین کاراشامب»
موزه تاریخ ارمنستان آثار نفیسی به ایران فرستاده‌است

جبرئیل نوکنده، مدیر کل موزه ملی ایران نیز در آغاز آئین افتتاح این نمایشگاه اظهار کرد: این نمایشگاه، چشم‌اندازی کلی از بخشی از میراث مشترک دو سرزمین همسایه است و آثار باستان‌شناسی از هزاره چهارم تا سده اول پیش از میلاد در آن به نمایش درآمده که شامل ۱۰۳ اثر از موزه تاریخ ارمنستان و ۲۰۰ اثر از موزه ملی ایران است.

او از ویژگی‌های برجسته‌ی این نمایشگاه را نمایش آثار نفیسی دانست که عمدتا از کاوش‌های علمی باستان شناسی به دست آمده‌اند که روند رشد و بالندگی فرهنگ‌های کهن ارمنستان و بخشی از ایران را در بازه‌ی زمانی سه هزار ساله نشان می‌دهند.

وی یکی از مهمترین آثار این نمایشگاه را«جام آیینی منقوش کاراشامب» از عصر مفرغ در گالری نخست، کلاه خود زرین شاه اورارتو، آرگیشتی اول در گالری دوم و پیکره‌های شیر در گالری سوم دانست و بیان کرد: بسیاری از اشیای این نمایشگاه که نماینده فرهنگ غنی و کهن ارمنستان هستند، پیش از این در نمایشگاه‌های بین المللی دیگر مانند روسیه به نمایش در آمده‌اند.

فرصتی مغتنم برای برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی دیگر در ایران

او در ادامه موزه‌ها را مکانی دانست که مانند آینه‌ای هویت و خاطره‌های ما را نشان می‌دهند و افزود: آن‌ها یادآوری می‌کنند ما کیستیم تا با این یادآوری بتوانیم جایگاه و موقعیت امروزی و معاصرمان را دریابیم. موزه‌ها اگر به خود بسنده کنند و در سطح مجموعه‌های خود یا حتا مرزهای رسمی امروزی بمانند، در معرض خطر تفکیک و تعصب‌ها خواهند بود، اما وقتی می‌خواهند در خدمت جامعه باشند و به نیازهای انسان معاصر توجه کنند، باید با استفاده از یافته‌های تاریخی- فرهنگی، صلح و همزیستی پایدار را برای جوامع به وجود آورند.

وی تاکید کرد: این میسر نمی‌شود مگر از طریق آشنایی بیشتر و یادآوری پیوندهای تاریخی و فرهنگی که ما را به هم نزدیکتر می‌کند. از این طریق است که موزه‌ها با کنار هم قرار دادن آثار گوناگون و همنشینی در قالب نمایشگاه‌های مشترک پدیدآور پیوندها می‌شوند. حتی خاطره‌های تلخ مشترکی که داشته‌ایم، می‌تواند از طریق گفتگوی موزه‌ها فرصتی برای ایجاد صلح و نزدیکی فرهنگی باشد.

نوکنده همسایگی ایران با تمدن‌هایی که خاطره‌های مشترک بسیاری با او دارند را فرصت مغتنمی برای برگزاری نمایشگاه‌های مشترک بیشتر و در نتیجه گسترش صلح و دوستی در منطقه دانست که در سال‌های اخیر از کج اندیشی و دشمنی آسیب بسیار دیده است.

او برگزاری این نمایشگاه را همزمان با هشتادسالگی تاسیس موزه ایران باستان، به عنوان میزبان یکی از مهمترین همکاری‌های نمایشگاهی بین موزه‌ای در منطقه دارای اهمیت دانست و تاکید کرد: باید با هم تلاش کنیم تا موزه‌ها پنجره‌ای برای آشنایی بیشتر همسایگان شوند.

این نمایشگاه بازگو کننده همه تاریخ ارمنستان نیست

وی گفت: موزه ملی ایران بنابر یکی از وظایف خود که آشنایی ایرانیان با سایر فرهنگ‌های کهن جهان است، تلاش دارد برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی را در اولویت‌های خود قرار دهد، که تا کنون علاوه بر این نمایشگاه، شاهد برگزاری دو نمایشگاه دیگر از موزه «گیونگجو» در کره جنوبی و موزه لوور در پاریس خواهیم بود. این رویکرد نو فرصتی ارزشمند برای شناساندن فرهنگ‌های کهن جهان به ایرانیان و همچنین معرفی فرهنگ‌های ایران کهن به جهانیان است.

به اعتقاد مدیر کل موزه ملی ایران؛ تردیدی نیست که این نمایشگاه بازگوی همه‌ی تاریخ کهن ارمنستان نیست، چون پیشینه سکونت انسان در این سرزمین به بیش از یک میلیون سال پیش برمی‌گردد و معرفی چنین تاریخ کهنی در ظرفیت یک یا چند نمایشگاه نیست.

دیدگاهتان را بنویسید