صفحه اصلی / اخبار / اهدای نشان و تندیس شادروان عزت‌الله نگهبان به استاد محمدیوسف کیانی

اهدای نشان و تندیس شادروان عزت‌الله نگهبان به استاد محمدیوسف کیانی

در همایش باستان‌شناسی و هنر ساسانیان صورت گرفت:

اهدای نشان و تندیس عزت‌الله نگهبان به استاد محمدیوسف کیانی

در همایش یک‌روزه‌ی باستان‌شناسی و هنر ساسانیان که روز سه‌شنبه 15 اسفند ماه 1391 با سخنرانی 9 باستان‌شناس و تاریخ‌نگار برگزار شد؛ نشان و تندیس عزت‌الله نگهبان در حضور باستان‌شناسان پیشکسوت و اعضای هیأت علمی دانشگاهها چون استاد میرعابدین کابلی، استاد رهبر، استاد رسول بشاش کنزق، استاد چگینی، دکتر حکمت‌الله ملاصالحی، دکتر موسوی کوهپر، دکتر عباس مقدم، دکتر جواد نیستانی، دکتر مرتضایی، دکتر محمدی فر، دکتر مهرداد ملکزاده، دکتر اسماعیلی، دکتر ملازاده، دکتر زارعی، دکتر نگین میری، دکتر جبرییل نوکنده، دکتر حامد وحدتی‌نسب، دکتر حمیدرضا ولی‌پور، دکتر محمدرضا چیت ساز … و بسیاری از پژوهشگران و دانشجویان به استاد محمد یوسف کیانی اهدا شد.

در آغاز این همایش دکتر سید مهدی موسوی کوهپر رییس هیئت مدیره انجمن علمی باستان‌شناسی ایران و دبیر علمی همایش در گزارش خود اعلام کردند که در نشست‌های هیئت مدیره انجمن مقرر شده بود که سلسله‌نشست‌های تخصصی در زمینه پژوهشهای باستان شناسی برگزار شود که با توجه به پیشنهادهای ارائه شده، هیئت مدیره با برگزاری همایش باستان‌شناسی و هنر دوران ساسانی موافقت کرد. ایشان در ادامه افزودند: هیئت مدیره انجمن همچنین مصوب نمود تا نشان شادروان دکتر عزت‌الله نگهبان را هر سال به یک تن از باستان‌شناسان کشور که خدمات برجسته را به جامعه علمی باستان شناسی ایران انجام دهد، اهدا کند که در پایان این نشست به امید خدا این نشان به یکی از باستان‌شناسان صاحب نام و پیشکسوت اهدا خواهد شد.

در ادامه دکتر خاتمی رییس دانشکده ادبیات دانشگاه شهید بهشتی با استقبال از برگزاری نشست‌های تخصصی در زمینه‌ی باستان‌شناسی گفت: دانشکده ادبیات دانشگاه شهید بهشتی از هرگونه همایش‌های تخصصی در زمینه‌ی باستان‌شناسی و تاریخ استقبال می‌کند.

وی افزود: حکومت ساسانیان یک حکومت مقتدر با طول زمانی قابل توجه است که یک اقتدار و حاکمیت منسجمی را ایجاد کرد. بسیاری از آثار تمدنی ایران در دوران پیش از اسلام از دوره‌ی ساسانی یافت می‌شود. در دوره‌ی ساسانی به ویژه معماری و ساخت بناها با کمیت و کیفیت متفاوت ادامه یافت.

در ادامه استاد مهدی رهبر از باستان‌شناسان سرشناس میهن درباره‌ی «کشف یک برج خاموشی دوره ساسانی در بندیان و ملاحظاتی در باره دخمه گذاری در آئین زرتشت» سخنرانی کرد.

پس از سخنرانی استاد رهبر، استاد ناصر نوروززاده‌ی چگینی درباره‌ی «کاوشها و پژوهشهای قلعه یزدگرد» به سخنرانی پرداخت.  دکتر یعقوب محمدی‌فر نیز از «بررسی محوطه‌های ساسانی دشت سیمره» سخن راند. میلاد وندائی باستان‌شناس جوان درباره‌ی «اردشیر خوره، پایتخت مذهبی ساسانیان» به سخنرانی پرداخت.

دکتر سید مهدی موسوی کوهپر دبیر علمی همایش نیز دیگر سخنران این همایش بود. وی درباره‌ی تقلید و نوآوری در هنر فلزگری ساسانی: تحلیل موضوعی چند ظرف سیمین به سخنرانی پرداخت. دکتر جواد نیستانی استادیار دانشگاه تربیت مدرس در ادامه درباره‌ی «آیا ارَجَان دوره اسلامی همان برم قباد ساسانی است» به سخنرانی پرداخت.

در ادامه دکتر محمدرضا چیت‌ساز سخنرانی‌ای با عنوان «سبز در سبز، آهنگی از دوره ساسانی» ایراد کرد که استقبال باستان‌شناسی و دانشجویان باستان‌شناسی را در پی داشت.

دکتر نگین میری  نیز در سخنرانی‌ای با عنوان «در باغ سبز: روابط ایران ساسانی و امپراتوری روم در دوران صلح از دریچه باستان شناسی» به روابط این دو جهانشاهی پرداخت.  دکتر سید رسول موسوی حاجی دانشیار دانشگاه مازندران نیز درباره‌ی «مروری بر چند نقش برجسته پر بحث ساسانی» به سخنرانی پرداخت.

در پایان این همایش نشان دکتر عزت‌الله نگهبان به همراه نیم‌سکه‌ی بهار آزادی از سوی انجمن علمی باستان‌شناسی ایران به دکتر محمد یوسف کیانی استاد بی‌بدیل باستان‌شناسی دوره‌ی اسلامی اهدا شد. همچنین تندیس دکتر نگهبان از سوی مجله‌ی کندوکاو به ایشان اهدا شد. در ادامه از جشن‌نامه‌ی استاد محمدیوسف کیانی که دکتر محمدابراهیم زارعی آن را تدوین کرده بود رونمایی شد.

گفتنی است استاد دکتر محمدیوسف کیانی به دلیل کسالت نتوانسته بودند در این همایش و اهدای نشان و تندیس حضور پیدا کنند. از همین روی نشان و تندیس به فرهاد کیانی فرزند ارشد دکتر کیانی که به نمایندگی از استاد در مراسم حضور یافتند، اهدا شد.

دیدگاهتان را بنویسید