صفحه اصلی / اطلاعیه ها / اهدای چهارمین نشان دکتر نگهبان به دکتر ملاصالحی

اهدای چهارمین نشان دکتر نگهبان به دکتر ملاصالحی

نکوداشت دکتر حکمت‌اله ملاصالحی و اهدای چهارمین نشان زنده‌یاد دکتر عزت‌اله نگهبان چهارشنبه ۱۲ اسفندماه ۱۳۹۴ از ساعت ۱۶ تا ۱۸ برگزار می‌شود.
در این مراسم که به کوشش بنیاد نخبگان استان تهران و انجمن علمی باستان‌شناسی ایران برگزار می‌شود از فعالیت‌های علمی، فرهنگی و میهنی استاد دکتر حکمت‌اله ملاصالحی با اهدای چهارمین نشان دکتر نگهبان به ایشان قدردانی می‌شود و همچنین از مجلۀ مارلیک ویژه‌نامۀ دکتر حکمت‌اله ملاصالحی رونمایی می‌شود.
دکتر حکمت‌الله ملاصالحی استاد دانشگاه‌های تهران و آتن در سال ۱۳۲۹ در شهرستان طالقان در خانواده‌ای مذهبی زاده شد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را به تناوب در طالقان و تهران سپری کرد و در سال ۱۳۴۹ موفق به دریافت دیپلم ادبی از دبیرستان پهلوی تهران شد. در همان سال در آزمون سراسری شرکت کرد و در سال ۱۳۵۳ در رشته باستان‌شناسی و هنر از دانشگاه تهران دانشنامه کارشناسی گرفت. در سال ۱۳۵۴ با تشویق و یاری استاد مهرداد بهار، دکتر سیمین دانشور و دکتر یوسف مجیدزاده به یونان رفت و در سال ۱۳۶۴ موفق به دریافت دکتری باستان‌شناسی و تاریخ با درجه عالی از دانشکده فلسفه دانشگاه آتن شد. «تحلیلی بر مرگ در تمدن مینوسی – مسینی بر مبنای شواهد باستان شناختی» عنوان پایان‌نامه دکتری او بود.
استاد ملاصالحی پس از دریافت دکتری، چند ترم در دانشگاه‌های آتن و سالونیک دعوت به ارایه سخنرانی‌های ترمی شد و به موازات آن، دو سال نیز در رایزنی فرهنگی ایران در آتن به تدریس پرداخت و سپس برای ادامه مطالعات و تحصیل در مقطع فوق دکتری باستان شناسی به لندن رفت. وی پس از یک سال اقامت در لندن، از سوی دانشگاه تهران برای تدریس به ایران دعوت شد. دکتر ملاصالحی در سال‌های پایانی دهه شصت به ایران آمد و ضمن تدریس و همکاری علمی و عملی با گروه باستان شناسی دانشگاه تهران در مطالعات میدانی دشت قزوین، به ریاست مؤسسه باستان‌شناسی دانشگاه تهران انتخاب شد. در دهه هفتاد همکاری چند سویه خود را با شورای برنامه ریزی دانشکده هنر دانشگاه شاهد و همچنین حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد و در دهه هشتاد به همکاری با بخش واژه‌گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی پرداخت. همکاری با بنیاد حکمت اسلامی صدرا، مشاور عالی بنیاد سینمایی فارابی، عضو هیئت تحریریه مجله علمی و پژوهشی «مطالعات باستان‌شناسی» دانشگاه تهران، سردبیری مجله «باستان شناسی و مطالعات میان رشته‌ای» دانشگاه تهران و جهاد دانشگاهی، عضو شورای سردبیری مجلۀ ایران‌شناسی فره‌وشی، عضو هیئت امنای بنیاد ایران‌شناسی با حکم رئیس جمهوری از سال ۱۳۹۲، سردبیر فصلنامه «بهارستان هنر» کتابخانه مجلس شورای اسلامی، مقاله برگزیده دومین و ششمین جشنواره مطبوعات در سال‌های ۱۳۷۳ و ۱۳۷۷، ریاست پژوهشکده اندیشه و هنر اسلامی حوزه هنری در سال ۱۳۷۳ و عضویت در شورای موزه‌های دانشگاه تهران در سال ۱۳۸۴ از دیگر فعالیت‌های فرهنگی و مدیریتی او به شمار می‌رود.
از دکتر ملاصالحی کتاب‌ها و مقالات متعددی به زبان‌های فارسی، انگلیسی و یونانی در نشریات معتبر داخلی و خارجی در زمینه‌های متنوع فلسفه، باستان‌شناسی، دین پژوهی، هنرهای آیینی و مسایل دیگر به چاپ رسیده است.
جلوه‌های کهن هنر آیینی (۱۳۷۷)؛ زیبایی و هنر از منظر وحیانی اسلام (۱۳۷۸)؛ درآمدی بر معرفت‌شناسی باستان‌شناسی (۱۳۸۲)؛ جستاری در فرهنگ، پدیده موزه و باستان‌شناسی (۱۳۸۴)؛ انسان، فرهنگ و سنت (۱۳۸۷)، باستان شناسی در بوته معرفت شناختی (۱۳۸۷)؛ باستان‌شناسی دین: با فانوس نظر در جست‌وجوی آیین‌های گمشده (۱۳۹۰) از کتاب‌های وی است.
این مراسم در بنیاد نخبگان استان تهران به نشانی خیابان استاد نجات‌اللهی، نرسیده به خیابان کریم‌خان زند، کوچۀ شهید حقیقت‌طلب، شماره ۱۷ برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید