صفحه اصلی / اخبار / گنجینه آب لرستان

گنجینه آب لرستان

کتاب گنجینه آب لرستان به قلم عطا حسن‌پور و رضا میرزایی در ۲۷۶ صفحه و در قطع رحلی بزرگ به صورت نفیس در تیراژ ۵۰۰ نسخه به چاپ رسیده  است.
از جمله شاخص های منحصربه فرد کتاب گنجینه آب لرستان باید گفت: نخستین کتاب در باره آب لرستان یا تاریخ آب لرستان و کتابی تخصصی با موضوع  (آب – باستانشناسی) یا (باستان شناسی آب) به شمار می رود.
این کتاب ۲۵ فصل دارد که ۲۲ مدل از آب-بناهای کهن یا سازه های آبی – تاریخی را مورد معرفی قرار داده است. آثاری از قبیل آبدان های صخره ای، آب انبارها ، آبدالان ، کانال های آب بر، نهرهای تاریخی، پلهای باستانی، قنات، پایاب، چاه، آسیاب، گرمابه ، سیستم های آبرسانی ، گرداب، چالاب، حوض ، سنگابه، مهرابه، یخچال، سقاخانه،  سد یا بند قدیمی و…. که بسیاری از آنان برای نخستین بار مورد معرفی و شناسایی قرار گرفته و برای خوانندگان تازگی و جذابیت خاصی دارد. در بخشهای دیگر کتاب با اسناد و نسخ خطی و کتیبه های مربوط به آب و آبیاری، آیین های کهن مرتبط با آب، غارهای آبی، تالابها، سرابها، چشمه های مقدس و نیز واژه نامه آب در لرستان آشنا می شویم.
بیش از ۶۰ مورد از آثار معرفی شده در این کتاب هنوز در فهرست میراث ملی کشور به ثبت نرسیده اند، به ویژه آبدان های صخره ای که در نقاط صعب العبور استان لرستان قرار دارند و دسترسی به آنها مستلزم استفاده از ابزار فنی و حمایت صخره نوردان حرفه ای است.
از دیگر ویژگی های کتاب می توان به جنبه های مختلف باستان شناسی، معماری ، زمین شناسی ، گردشگری، هیدرولوژی، جغرافیا و مردم شناسی که در  ارتباط با آب، مورد مطالعه قرار گرفته، اشاره کرد.
چاپ و نشر این کتاب توسط انتشارات هم پا و لیتوگرافی فرایندگویا در تهران انجام گرفته است.
این کتاب دارای ۵۱۷ تصویر رنگی، ۱۱۱ نقشه ی معماری شامل پلان، مقطع، نما، اسکیس و ۳D است.

photo_۲۰۱۹-۱۰-۱۹_۱۳-۱۶-۴۶

دیدگاهتان را بنویسید