صفحه اصلی / اخبار / گام بزرگ در تکنیک‌ سالیابی رادیوکربن درتحقیقات آثار باستانی

گام بزرگ در تکنیک‌ سالیابی رادیوکربن درتحقیقات آثار باستانی

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ بین‌الملل ـ گروه مهندسی برق و الکترونیک در دانشگاه لیورپول اعلام کردند که موفق به تولید و ارتقای تکنیک های جدیدی در فناوری سالیابی با استفاده از کربن شده اند که کارایی آن بیشتر و مدت زمان آن کوتاه تر است.
طبق گزارش لیورپول اکو؛ فناوری جدید تعیین تاریخ با استفاده از روش کربن 14 می تواند درتعیین عمر وقدمت بقایای استخوانی وقت کمتری بگیرد و درواقع تنها دوروز وقت می گیرد درحالی که در روش فعلی دست کم شش هفته طول می‌کشد.
دراجرای این پروژه تحقیقاتی باغ موزه “نورتون پریوری” نیز برای ارائه نمونه‌های مختلف باستانی از انواع حیوانات با گروه تحقیقاتی همکاری کرده است.
این باغ موزه نمونه‌هایی از استخوان حیوانات را که قبلا سالیابی شده بود برای تجزیه و تحلیل با فناوری جدیدتردر اختیار این گروه پژوهشی قرار داده است.
نتایج و نمونه‌های بررسی شده سال آینده درهمین موزه و درهنگام بازگشایی آن پس از عملیات نوسازی قرارداده خواهد شد.
“فرانک هارگراو”مدیر این باغ موزه می گوید:«توان بالقوه تکنیک جدید غیرقابل تصور است. زیرا این فناوری جدید برای نخستین بار به باستان شناسان امکان می دهد که بسرعت داخل همان محوطه سایت های باستان شناسی نمونه گیری کرده و ظرف چند روز بررسی، نتیجه را اعلام کنند.»
“استیو تیلر”مدیر تیم پژوهشی نیز می‌گوید:« توسعه وارائه ابزاری قابل حمل که قابلیت عملکردهای مورد نیاز را در سالیابی داشته باشد یک چالش بزرگ بود اما به یمن فناوری جدید محققان آثارباستانی درجایگاه قدرتمندتریی برای تلاش‌های جدی‌ترپژوهشی قرارگرفته‌اند.»

 

منبع سایت خبرگزاری میراث فرهنگی

http://www.chn.ir/NSite/FullStory/News/?Id=115503&Serv=3&SGr=22

 

دیدگاهتان را بنویسید