صفحه اصلی / اخبار / «همه‌چیز برای عبور مترو از چهارباغ عباسی آماده است»

«همه‌چیز برای عبور مترو از چهارباغ عباسی آماده است»

در حالی مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان می‌گوید ارتعاشاتِ عبور قطار شهری در محدوده چهارباغ عباسی کمتر از حد متعارف‌اند و خبر می‌دهد؛ «همه‌چیز برای حرکت قطار شهری اصفهان از زیر چهارباغ عباسی آماده است.» که از حدود ۹ سال پیش تا سال گذشته مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مخالف هر حرکتی برای ایجاد خط مترو در مسیر چهارباغ عباسی بودند.

به گزارش ایسنا، تاریخ این مخالفت‌ها را می‌توان به ۱۰ سال قبل‌تر از آن تاریخ به عقب برگرداند، یعنی از حدود سال ۶۷ که بسیاری از کارشناسان بارها درباره‌ی خطرهایی که عبور مترو برای چهارباغ عباسی ایجاد می‌کند، هشدار دادند، حتی رییس وقت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ـ اسفندیار رحیم‌مشایی ـ مهرماه ۱۳۸۵ در این زمینه تأکید کرد: در مسایل مربوط به آثار تاریخی و حفاظت از آن‌ها به هیچ‌وجه کوتاه نمی‌آییم. اگر مسؤولان بگویند، تونلی را حتا در عمق ۲۰۰ متر حفر می‌کنیم، باز هم می‌گوییم که مترو نباید از چهارباغ عبور کند.

مهرماه ۱۳۸۷ معاون وقت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ـ فریبرز دولت‌آبادی ـ اظهار کرد: ما هم‌چنان اصرار داریم که مترو اصفهان از زیر چهارباغ عباسی عبور نکند و مسیر فعلی که به چهارباغ وارد شده است، اصلاح و تونل حفرشده پر شود.

پس از آن در آبان ۱۳۸۷ ، حمید بقایی به عنوان قائم‌مقام وقت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، بیان کرد: مترو اصفهان به هیچ‌وجه از زیر چهارباغ عباسی عبور نخواهد کرد.

و از سوی دیگر حرف‌هایی درباره‌ی ایجاد موزه عبرت در تونلی که در این مسیر حفر شده صحبت‌هایی مطرح کردند، اما این مخالفت‌ها تا همین یکی دو سال گذشته بیشتر ادامه نداشت و حالا با توجه به شرایط امروزی مترو در این خط؛ به نظر می‌رسد مسئولان شهری هیچ کدام وقعی بر آن ننهاده‌اند، به گونه‌ای که عملیات اجرائی شدن مترو در این محدوده را با جدیت دنبال کردند و با گذراندن دوره آزمایشی این خط مترو، حالا فقط مانده آغاز کار دائمی فاز ۳ خط یک مترو اصفهان از زیر یکی از مهمترین محوطه‌های تاریخی اصفهان!

اعلام شده است که همه چیز اماده عبور مترو از زیر چهارباغ عباسی است اما هنوز شهرداری سیستم‌های لرزه‌نگاری را در مناطق مشخص شده نصب نکرده است

حدود ۴۰ روز پیش خط یک مترو اصفهان در مسیر چهارباغ عباسی به صورت آزمایشی راه‌اندازی شد، اقدامی که با آغازش و دست‌کم در طول ۳۰ روز گذشته مسئولان میراث فرهنگی اصفهان به طور دائم اعلام کرده‌اند نخست «بهره‌برداری از این خط نیازمند پایش و مانیتورینگ بناهای تاریخی قرار گرفته در محدوده‌ تاریخی چهارباغ عباسی است.» و البته قدم‌هایی نیز در این زمینه برداشته شده، اما هنوز از انجام عملیات اصلی خبری نیست!

تجهیزات آماده‌اند، منتظر نصب دستگاه‌های مستندنگاری هستیم

فریدون الهیاری، مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که مدیریت شهری موظف به انجام چک آزمایشی برای عبور مترو از محدوده زیر چهارباغ عباسی بود، افزود: براساس صورت‌جلسه سال ۱۳۹۱ موضع میراث فرهنگی در این زمینه این بود که باید یکسری الزامات برای قطار شهری در اجرای پروژه مترو مشخص شود، یک بخش متعلق به سازه است که آن اجرا شده، از سوی دیگر روسازی‌های تونل مترو، ریل‌های مترو و فرش «pu» یا فرش جذب کننده لرزه قطار در زیر کشک‌های کناری انجام شده است.

او در ادامه با اشاره به یک بند صورت‌جلسه‌ی سال ۹۱ که در زمان راه‌انداری خط یک مترو اصفهان باید یک سیستم پایش و مانیتورینگ در منطقه مستقر شود، تاکید کرد: این کار با هدف مستندنگاری میزان لرزه‌نگاری‌ها و ارتعاشات باید انجام شوند، تا تاثیرات رو بناهایی که در مسیر چهارباغ قرار دارند، مورد پایش قرار گیرند.

وی با بیان این‌که از سوی اداره کل میراث‌فرهنگی استان اصفهان بر لزوم انجام این اتفاق قبل از بهره‌برداری از مترو تاکید شده است، ادامه داد: پس از آن در جلسه‌ای با سازمان قطار شهری شهردار و مدیران شهری اصفهان اعلام کردند به تعهدات خود عمل می‌کنند، در واقع این برای ما نکته‌ی مثبتی بود که دوستان قول دادند تعهدات را عمل کنند.

شهرداری اصفهان اعلام کرد به تعهدات خود برای مترو اصفهان عمل می‌کند؛ نماینده دانشگاه علم و صنعت بازدید کارشناسانه از مترو انجام داد، او امین میراث فرهنگی است

الهیاری در ادامه با اشاره به بازدید کارشناسانه میراث فرهنگی استان با حضور نماینده دانشگاه علم و صنعت که به نوعی امین میراث فرهنگی است، بیان کرد: کار مطالعات و بررسی‌ها انجام شده‌اند و باید پایش و مانیتورینگ نیز تحت نظارت آن‌ها انجام شود.

ارتعاشات و لرزه‌ها در مسیر خط یک مترو، کمتر از حد متعارف بود

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان توضیح داد: مسیر عبور قطار را با نماینده دانشگاه علم و صنعت طی کردیم، ارتعاشات، لرزه‌نگاری‌ها و لرزش‌ها توسط سنسورها پایش شد و آن‌چه که نشان داده شد اینکه ارتعاشات و لرزه‌ها کمتر از حد متعارف و مجاز بودند. بنابراین نشان می‌دهد که ابزار و تکنیک‌های به گار گرفته شده در پروژه خوب هستند.

او با تاکید بر این‌که میراث‌فرهنگی در این پروژه به یک مانیتورینگ و پایش دائم نیاز دارد، به ما نشان می‌دهد که آیا در هر زمانی این حدود مجاز رعایت می‌شود و اشکالی در پروژه و خط ایجاد نمی‌شود، افزود: باید سنسورها و سیستم توسط شهرداری و سازمان قطار شهری به طور کامل‌ نصب شده و امکان پایش و مانیتورینگ دائم به وجود آید و در ادامه میراث فرهنگی و مدیران شهری نظارت آن را بر عهده بگیرند.

به گفته‌ الهیاری، پیشنهاد شده تا مانیتورینگ خط یک مترو اصفهان به گونه‌ای باشد که مردم نیز از نتایج آن و وضعیت ارتعاش‌ها مطلع شوند و مسئولان شهری نیز قول انجام این کار را داده‌اند.

وی تاکید کرد: مقدمات این اتفاق فراهم و مطالعات انجام شده‌اند، همچنین ابزارها خریداری شده و آماده نصب است، زمانی که نصب شد، همه‌چیز برای حرکت دائم قطار شهری اماده است.

دل‌نگرانی‌ها برای عبور مترو از چهارباغ عباسی

به گزارش ایسنا، با وجود صحبت‌های مطرح شده برای میزان توجه و نظارت کارشناسان میراث فرهنگی، هنوز کارشناسانی هستند که بابت عبور مترو از زیر چهار باغ عباسی دل‌نگرانی‌ دارند.

مجتبی کنعانی، کارشناس مرمت میراث فرهنگی یکی از آن‌هاست که هنوز با عبور مترو از چهارباغ عباسی و کنار سی‌وسه پل مخالف است و اعتقاد دارد اگر این تونل با سیمان پُر شود و یا برای کاربری دیگری از آن استفاده شود باز هم بهتر است.

او معتقد است عبور مترو از چهارباغ عباسی به این خیابان آسیب زده، می‌زند و خواهد زد. هر اقدامی که شهرداری اصفهان انجام دهد، بخشی از آسیب‌ها را آن هم نه به صورت کامل، بلکه تنها قدری تعدیل می‌کند.

دل‌نگرانی ها از سال ۱۳۸۵ و توسط اسفندیار رحیم مشایی تا سال ۱۳۹۶ و توسط یونسکو، همه به سمت چهارباغ عباسی و احتمال‌هایی که می‌تواند این محوطه‌ی تاریخی را با آسیب‌های زیادی مواجه کند، برمی‌گردد، اما مدیریت شهری هنوز مصر است

این دل‌نگرانی‌ها به یونسکو نیز رسیده است، ۱۵ تیر امسال و در چهل و یکمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو که در کراکوف لهستان، از نخستین بحث‌های مطرح شده در باره‌ی ایران به مترو اصفهان و عبور آن از زیر محوطه‌ی تاریخی اختصاص داشت.

به گفته‌ محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در ان جلسه علاوه بر ابراز خوشحالی برای عبور نکردن خط دو مترو از زیر میدان نقش جهان، به چگونگی پایش و کنترل عبور مترو از دیگر بخش‌های تاریخی اصفهان اشاره شده تا این موضوع اثرات منفی روی مجموعه‌ جهانی نقش جهان نگذارد، همچنین پیشنهاداتی در این زمینه ارائه شده است.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی در ۱۶ تیر در این‌باره به ایسنا توضیح داد: «پیشنهاد شد تا یک گروه چند رشته‌ای درباره این موضوع یک گزارش بسیار دقیق را در فواصل منظم برای میدان نقش جهان ارائه کند و تا پیش از اول فوریه ۲۰۱۸ این گزارش باید برای یونسکو برود. در این زمینه همچنین در ارتباط با تهدیدات درباره اصفهان، چالش‌ها بررسی شدند و قرار شد ایران به دقت گزارش تفصیلی ارائه کند.»

فاز ۳ خط یک مترو اصفهان از ایستگاه تختی تا میدان آزادی در اصفهان را دنبال می‌کند، این خط در عبور از چهارباغ عباسی، از ایستگاه‌های انقلاب، سی‌وسه پل و شریعتی به عنوان یک مسیر تاریخی رد می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید