صفحه اصلی / اخبار / عمارت تاریخی هفت‌تنان شیراز مرمت می‌شود

عمارت تاریخی هفت‌تنان شیراز مرمت می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس از اجرایی شدن عملیات مرمت بخش‌هایی از عمارت هفت‌تنان در شیراز خبرداد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس، مصیب امیری گفت: مرمت بنای تاریخی هفت‌تنان در سه بخش ابنیه، تزئینات وابسته به معماری و کارهای چوبی اجرایی شده است.

او توضیح داد: در بخش ابنیه اجرای مرمت کف فرش بام عمارت ضلع شمالی، اجرای عایق رطوبتی بخش ساختمان اداری، احیاء اندود و کاهگل بام آب‌انبار، احیاء نورگیرهای بام کاروانسرا، اجرای کف فرش داخلی فضاهای زیرپله با اندود گچکاری فضاها، تعمیرات آجرکاری و بند کشی در محل‌های مورد نیاز انجام می‌شود.

امیری گفت: در بخش کارهای چوبی، احیاء و بازسازی سقف عمارت، پاکسازی و رنگ آمیزی بخش‌های چوبی عمارت شمالی و تعمیرات مورد نیاز و رنگ آمیزی درب‌های ورودی مد نظر است.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس اضافه کرد: در قسمت تزئینات وابسته به معماری، پاکسازی، حفاظت و تثبیت نقاشی‌های دیواری ایوان عمارت شمالی، پاکسازی، ته رنگ گذاری و موازی سازی رنگی فضاهای راهرو و طرفین عمارت و بخش‌های فوقانی، بازسازی مقرنس‌های تراز سقف راهروهای طرفین ایوان و مرمت و بازسازی شومینه‌های گچی راهروهای طرفین مورد نظر خواهد بود.

به گزارش ایسنا، باغ و عمارت هفت‌تنان، از عمارت‌های باقی مانده دوره زندیه در شیراز به‌شمار می‌رود که به لحاظ ساخت و معماری و تزئینات، در شمار عمارت‌های خاص و زیبا قرار گرفته است. این عمارت که پیش از این به‌عنوان خانقاه مورد استفاده بوده، سال‌هاست به موزه سنگ تبدیل شده است اما بیش از آنکه سنگ‌ها به نمایش درآمده جاذب گردشگر باشد، عمارت و باغ آن، جاذبه‌ای خاص محسوب می‌شود.

این عمارت زیبا که ۱۵ دی ماه سال ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۷۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، در ابتدای ورودی شیراز و محله هفت‌تنان و در دامنه کوهی با همین نام، قرار دارد. وجود هفت قبر از هفت عارف در این باغ عمارت، علت نام‌گذاری این بنای تاریخی است؛ قبرهایی که سنگ آنها به دستور کریم‌خان زند نصب شده است.

براساس این گزارش، سنگ‌های موجود در موزه سنگ هفت‌تنان نیز متعلق به سده‌های سوم تا یازدهم «ه. ق» است که با انواع خطوط کوفی، ثلث، نستعلیق، دیوانی، توقیع، تعلیق، نسخ و… به شیوه‌ زیبایی آراسته شده‌اند. این بنا دارای یک ایوان دو ستونی بوده که دیواره‌های آن مزین به تابلوهای نقاشی نفیسی از آثار آقاصادق نقاش مشهور دوره زندیه است.

دیدگاهتان را بنویسید