مطالب تازه
صفحه اصلی / اخبار / تپه برج قابوس رانش دارد

تپه برج قابوس رانش دارد

مدیر پایگاه جهانی برج قابوس با بیان اینکه تنها اثر معماری کالبدی گلستان مطالعات سازه بنا ندارد، از رانش در تپه برج قابوس و آغاز مرمت اضطراری در گنبد مخروطی بنا در تیرماه خبر داد.
خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – زهرا بهرامی: پنج سال قبل در سی و ششمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در سن‌پترزبورگ روسیه برج قابوس به عنوان بلندترین برج آجری دنیا و یکی از ارزشمندترین آثار معماری دوره اسلامی در گلستان، ثبت جهانی شد.

هرچند در سال های نخست پس از ثبت جهانی این اثر، اتفاق قابل لمس و ملموسی در خصوص برج قابوس رخ نداد اما از سال گذشته میراث فرهنگی گلستان و مدیریت پایگاه دور جدیدی از فعالیت ها را برای معرفی این اثر تاریخی آغاز کردند.

فعالیتی که در فاصله زمان کوتاه آثار ملموس خود را به جا گذاشت و روند بازدید گردشگران از این اثر که در سال های قبل روند نزولی داشت به یکباره در نوروز ۹۶ با رشد ۲۰ درصدی همراه شد.

در خصوص فعالیت های انجام شده و برنامه های آتی با مدیر پایگاه جهانی برج قابوس به گفتگو نشستیم و جاوید ایمانیان از آغاز ساماندهی محوطه برج قابوس خبر داد و به خبرنگار مهر اظهار کرد: از هفته گذشته ساماندهی محوطه برج و تکمیل سرویس بهداشتی، نمازخانه و آجر فرش کردن بخشی از نما و فضای جلوی نمازخانه آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه اعتبارات تخصیصی محدود است، افزود: با اعتبارات ملی تخصیصی سال ۹۵ محوطه خاکی ضلع شرقی پارک که قبلا آزادسازی شده بود و مقابل سرویس بهداشتی و نمازخانه محوطه سازی می شود.

آغاز مرمت اضطراری ظرف دو هفته آینده

مدیر پایگاه جهانی برج قابوس از خرید داربست و آغاز مرمت اضطراری برج ظرف دو هفته آینده خبر داد و گفت: مرمت و رفع خطر اضطراری گنبد مخروطی برج در چند مرحله انجام می شود.

وی به جزییات آن هم اشاره و تصریح کرد: پاکسازی پارازیت های گیاهی و گُل سنگ ها در گنبد بنا، تزریق پریمال در پشت آجرها، پاشیدن سم علف کش در درزها و بندکشی آجرهای گنبد از جمله مراحل مرمت اضطراری بناست.

ایمانیان به برنامه های مطالعاتی در خصوص برج هم اشاره و اضافه کرد: بخشی از اعتبارات به این بخش اختصاص یافته و مشاور در حال انجام کار است.

پایگاه برج قابوس به تنهایی نمی تواند پلن مدیریتی این اثر را به نتیجه برساند و نقش مردم، مسئولان، تشکل های مردم نهاد و … بسیار حائز اهمیت استوی با بیان اینکه تهیه اکشن پلن از مهم ترین بخش های کار مطالعاتی است، خاطرنشان کرد: پلن مدیریتی بنا قبلا تهیه و تایید شده است و اکنون مشاور در حال جمع آوری اسناد و مراحل تاریخی بنا در گذشته و تهیه روش های اجرایی (اکشن پلن) پلن مدیریتی برج است.

وی از آغاز نشست های تخصصی در این حوزه خبر داد و بیان کرد: توسط پایگاه و مشاور نشست های تخصصی با مسئولان اجرایی ، دستگاه های متولی و مردم و … برگزار می شود و روش های اجرایی برای رسیدن به اهداف، چشم اندازها و برنامه های کوتاه و میان مدت که در پلن مدیریتی دیده شده، مورد بررسی و رایزنی قرار می گیرد.

برگزاری نخستین نشست تخصصی

مدیر پایگاه جهانی برج قابوس از برگزاری نخستین نشست تخصصی با حضور فرماندار ویژه، شهردار و اعضای شورای شهر گنبدکاووس خبر داد و گفت: به دلیل محدود بودن اعتبارات مطالعات، تنها فاز نخست مطالعات سازه ای از اعتبارات سال گذشته انجام می شود.

وی با بیان اینکه تاکنون مطالعات سازه ای جدی در خصوص برج قابوس انجام نشده و تپه رانش دارد، افزود: حفاظت و مرمت اولویت اصلی ماست اما انجام مطالعه سازه بنا و تپه در برنامه های پیشنهادی در پلن مدیریتی است و امیدواریم تا پایان سال مطالعات سازه بنا راتحلیل و آنرا آنالیز کنیم.

ایمانیان ادامه داد: مطالعات، مرمت و برنامه های آموزشی و فرهنگسازی بر اساس پلن مدیریتی و برمبنای تخصیص اعتبارات انجام می شود.

وی با یادآوری اینکه اعتبارت تخصیص برج از اعتبارات ملی سال گذشته۵۸۰ میلیون تومان بوده است، اضافه کرد: اعتبارات برج قابوس در سال های اخیر رشد داشته و احتمال می دهیم امسال اعتبارات بیشتری به این اثر تاریخی اختصاص یابد.

وی تصریح کرد: سال گذشته پیشنهاد ۸۰۰ میلیون تومانی از محل اعتبارات ماده ۱۸۰ پیشنهاد شده بود که متاسفانه به دلیل تخصیص نیافتن این عتبارات این ماده در کل کشور، این اعتبار اختصاص نیافت.

ایمانیان خاطرنشان کرد: پایگاه برج قابوس به تنهایی نمی تواند پلن مدیریتی این اثر را به نتیجه برساند و نقش مردم، مسئولان، تشکل های مردم نهاد و … بسیار حائز اهمیت است.

مدیر پایگاه جهانی برج قابوس با تاکید بر اینکه پایگاه برج، مسئولان و … باید همسو با هم عمل کنند، بیان کرد: اگر پایگاه نقش محوری داشته و مشارکت ها همگانی شود، حرکت بزرگی آغاز می شود و می تواند بر این اثر جهانی بازتاب داشته باشد.

وی متذکر شد: مهم ترین کاری که باید در این خصوص انجام شود این است که با برگزاری نشست های تخصصی و اجرای برنامه های فرهنگی در کنار بنا مردم را با رویکردها آشنا کرده و با احساس تغییرات خودشان مشارکت کنند و این اثر نتایج مثبت برای شهر داشته باشد.

ایمانیان یادآور شد: از سال گذشته حرکت ها در این حوزه آغاز شد و خوشبختانه در نوروز امسال برج قابوس بیشترین جذب بازدید کننده را داشت.

وی گفت: این امر نشان می دهد حرکت آغاز شده در حوزه معرفی بنا و جذب گردشگر موثر بوده و برج قابوس جزو چند اثر جاذب گردشگری کشور در نوروز امسال شده است.

وی افزود: به شرط اینکه نگاه ها مثبت باشد و حرکت ها در این حوزه بیشتر شود می توان امید داشت در چند سال آینده گنبدکاووس به یکی از قطب های جاذب گردشگری در کشور تبدیل شود.

رشد ۲۰ درصدی بازدید کنندگان برج

مدیر پایگاه جهانی برج قابوس ادامه داد: تاکنون مردم و مسئولان به برج قابوس نگاه حاشیه ای داشتند و در یکسال اخیر این نگاه تغییر کرده است و هم اکنون محوریت با اثر جهانی گنبدکاووس است و فرش، اسب دوانی و … در پیرامون آن بوده و در حاشیه آن توسعه پیدا می کند.

وی اضافه کرد: در تعطیلات نوروز امسال ۲۵ هزار و ۵۰۰ گردشگر داخلی و خارجی از برج قابوس دیدن کردند که نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد رشد داشته است.

امسال در کنار موضوعات مرمتی و حفاظتی بنا و مسائل گردشگری، ساماندهی خیابان های اطراف برج انجام و تمام خیابان های دور بنای برج کندرو و یا پیاده رو می شوندوی تصریح کرد: تعداد بازدید کنندگان این اثر جهانی در سال گذشته ۲۱ هزار نفر بود و این افزایش حدود پنج هزار نفری در شرایطی اتفاق افتاده که شرایط هوایی نوروز امسال بسیار نامساعد بود.

ایمانیان با یادآوری اینکه آمار بازدید کنندگان رسمی است و بر اساس بلیت فروخته شده اعلام شده، بیان کرد: در نوروز امسال تمام اقامتگاه های گنبدکاووس پر بود در شرایطی که در ۱۰ سال گذشته گنبد چنین شرایطی را تجربه نکره بود.

وی خاطرنشان کرد: شرایط پیش رو نشان می دهد باید مجموعه های خانه مسافر و جهانگرد در گنبدکاووس آماده کنیم تا امکان اقامت بازدیدکنندگان در این شهر فراهم شود و مشکلی در حوزه گردشگری آن ایجاد نشود.

خیابان های اطراف برج کندرو می شوند

وی با یادآوری اینکه امسال در کنار موضوعات مرمتی و حفاظتی بنا ومسائل گردشگری، ساماندهی خیابان های اطراف برج هم انجام می شود، اظهار کرد: امسال تمام خیابان های در امتداد پارک و دور بنای برج کندرو و یا پیاده رو می شوند.

وی متذکر شد: تردد ماشین در کنار یک اثر جهانی بی معنی است و از نظر سازه ای هم وضعیت خوشایندی برای گردشگر ندارد.

مدیر پایگاه جهانی برج قابوس اظهار امیدواری کرد امسال بتوانند تمام برنامه ها و اهداف پیش بینی شده برای این اثر جهانی را به نتیجه برسانند و رویدادهای اجتماعی و حرکت های مردمی در کنار برج بیشتر شود.

مهر

دیدگاهتان را بنویسید