صفحه اصلی / اخبار / تخریب محوطه اشگفت گاوی

تخریب محوطه اشگفت گاوی

تخریب محوطه اشگفت گاوی

به نام خدا

باردیگر خبری دردناک از میراث فرهنگی کشور دل علاقمندان و دوستداران فرهنگ این کهن دیار هماره ماندگار را به درد آورد. خبر کوتاه و در عین حال موثق بود: غار اشکفت گاوی، یکی از مهمترین محوطه های پارینه سنگی ایران در اثر فعالیت های سنگ تراشی در پیرامون خود در شرف تخریب و نابودی است (خبرگزاری میراث CHN). این محوطه که اولین بار در بررسی های ویلیام سامنر در دهه شصت میلادی شناسایی گردید، بعدها توسط مایکل روزنبرگ باستان شناس سرشناس آمریکایی مورد کاوش قرار گرفت. روزنبرگ در پایان کار و در طی مقالاتی به وجود لایه های استقراری از پارینه سنگی میانی تا فراپارینه سنگی خبر داد، نکته ای بی بدیل در باستان شناسی پارینه سنگی ایران و خاورمیانه. چراکه اشکفت گاوی در زمره معدود محوطه های پارینه سنگی بود که شواهد استقرار مستمر انسان برای چند ده هزاره را در خود محفوظ داشت. نکته مهم دیگر در خصوص این محوطه کشف بقایای فسیل شده انسانی منتسب به انسان عصر پارینه سنگی جدید از این غار در خلال کاوش روزنبرگ است. این امر اشکفت گاوی را جزو پنج محوطه ی پارینه سنگی واجد بقایای انسانی در ایران قرار داده است.

بی شک این اتفاق دردناک اولین و آخرین نمونه از تخریب محوطه های باستانی در ایران نبوده و نیست. ولی نکته به مراتب دردناکتر سکوت و عدم واکنش از سوی دستگاههای متولی و در رأس آن سازمان میراث فرهنگی کشور در این زمینه است. گویی رسمی نانوشته در این مرز و بوم نهادینه شده که افراد به جای رجوع به وجدان کاری خود و کمر همت بستن برای جلوگیری از تکرار اینگونه تراژدی ها، تنها در پی رفع تکلیف و مبرا ساختن خود از پذیرش مسئولیت باشند.

انجمن علمی باستان شناسی ایران متشکل از اساتید، دانشجویان، پژوهشگران، کارشناسان و دوستداران باستان شناسی و فرهنگ این مرز و بوم از سراسر کشور، تخریب محوطه اشکفت گاوی در استان فارس و دیگر اتفاقات مشابه را شدیداّ محکوم نموده و از مسئولین محترم سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری، بویژه معاونت میراث به عنوان متولیان امر انتظار دارد بر اساس وظایف ذاتی و حاکمیتی خود اقدامی عاجل در این زمینه معمول و متخلفان را به مراجع قضایی معرفی و نتیجه امر را به آگاهی مردم برسانند. بدیهی است افکار عمومی هرگونه تعلل و تسامح در این زمینه را نوعی همدستی و همکاری با دشمنان فرهنگ و تمدن این کهن دیار دانسته و شرمساری در پیشگاه تاریخ و ملت ایران را سزای عاملین می­داند.

                                                                    روابط عمومی انجمن علمی باستان شناسی ایران

دیدگاهتان را بنویسید